مجلس توضیحات وزیر اقتصاد را درباره معوقات بانکی قانع‌کننده ندانست

دادستان رو در رو با بدهکاران بانکی

به دنبال بالا گرفتن بحث‌ها درخصوص معوقات بانکی در هفته‌های اخیر، دیروز دادستان کل کشور در نشستی با برخی از شخصیت‌های حقوقی که براساس فهرست بانک مرکزی، بدهکاران کلان اعلام شده بودند، به بررسی ویژه این موضوع پرداخت، وزیر اقتصاد هم برای پاسخ به سوالی در خصوص معوقات بانکی به مجلس رفت که نمایندگان از توضیحات او قانع نشدند.
کد خبر: ۵۲۸۷۷۴

به گزارش خبرگزاری‌ها در نشست دیروز دادستان کل کشور با بدهکاران کلان بانکی که سه ساعت به طول انجامید، درباره مساله معوقات بانکی یا همان مطالبات غیرجاری (سررسید گذشته، معوق، مشکوک‌الوصول) بحث و گفت‌وگو شد.

در ابتدای این نشست که با دعوت معاونت اقتصادی دادستان کل کشور برگزار شده بود، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای با اشاره به سوابق موضوع اظهار کرد: بحث فهرست‌های تحویلی که تحت عنوان مفسد اقتصادی رسانه‌ای شده بود، همان‌طور که قبلا اعلام شده، با بررسی‌های دقیق مشخص شد که تعداد زیادی از آنها فقط بدهکار بانکی هستند نه مفسد اقتصادی.

وی در ادامه، ضمن تاکید بر نقش مهم عملکرد صحیح بانک‌ها در اشتغالزایی و رونق اقتصادی اضافه‌کرد: روابط قانونمند بین بانک‌ها و مشتریان، رعایت دقیق ضوابط و مقررات، ارائه تسهیلات مناسب به‌تولیدکنندگان و حمایت از تولید ملی ضروری است و‌در صورت اختلال در این رابطه می‌تواند تاثیر مخربی بر اقتصاد و اعتماد عمومی جامعه داشته باشد.

در ادامه جلسه، اکثر دعوت‌شدگان توضیحاتی را درخصوص مطالبات غیرجاری بانکی مجموعه تحت مدیریت خود به دادستان کل کشور ارائه کردند.

در پایان این جلسه مقرر شد، مدعوین پس از دریافت شرایط مطالبات غیرجاری (سررسید گذشته، معوق، مشکوک‌الوصول) خود که براساس نامه بانک مرکزی تنظیم شده است، نظر و مستندات و میزان دقیق بدهی خود را اعلام کنند تا اقدامات لازم به عمل آید.

این جلسه در حالی دیروز میان دادستان کل کشور و بدهکاران کلان بانکی برگزار شد که در هفته‌های اخیر دولت و قوه قضاییه به صورت‌های مختلف بر ضرورت پیگیری بازگردانده شدن معوقات بانکی تاکید کرده بودند.

آغاز این ماجرا در هفته‌های اخیر از جایی بود که رئیس‌جمهور با طرح انتقاداتی از عملکردهای قوه قضاییه در برخی حوزه‌های اقتصادی اعلام کرد که حدود 300 نفر، هستند که 60 درصد دارایی‌های کشور را بلوکه کرده و باز نمی‌گردانند.

به فاصله اندکی از این صحبت‌های رئیس‌جمهور، دادستان کل کشور در نامه‌ای به رئیس‌جمهور با اشاره به پیگیری‌هایی که قوه قضاییه پیش از این برای دریافت فهرست مورد اشاره رئیس‌جمهور داشته است از وی خواست تا فهرست 300 نفری را که 60 درصد دارایی کشور را در اختیار دارند برای پیگیری به قوه قضاییه اعلام کند.

بعد از انتشار نامه دادستان کل کشور به رئیس‌جمهور، سخنگوی دولت از ارسال فهرست جامعی از بدهکاران بانکی توسط رئیس‌جمهور برای قوه قضاییه از سال 89 تاکنون خبر داد و گفت: معاون اول رئیس‌جمهور هم سال گذشته فهرست بیش از 300 نفر از بدهکاران بانکی را برای قوه قضاییه ارسال کرده است.

غلامحسین الهام همچنین با بیان این‌ که برداشت از اظهارنظر رئیس‌جمهور درخصوص 300 بدهکار بزرگ بانکی غیردقیق بوده است، گفت:‌ سخن رئیس‌جمهور و انتقادات ایشان درباره بودجه سال 90 و 91 مصوبه مجلس شورای اسلامی بود که در آن به‌طور یکجا بدهی‌های معوق امهال شد.

البته دادستان کل کشور نیز پس از اظهارات الهام در نشستی خبری اعلام کرد که اسامی اعلام شده به قوه قضاییه، افرادی بوده‌اند که از سوی بانک مرکزی ممنوع‌الخروج شده بودند.

برگزاری جلسه مشترک میان دادستان کل کشور و بدهکاران کلان بانکی که دیروز برگزار شد جدیدترین اقدامی است که در زمینه معوقات بانکی انجام شده است.

دومین کارت زرد به وزیر اقتصاد

بررسی معوقات بانکی دیروز در مجلس شورای اسلامی نیز مطرح بود و باعث شد تا سیدشمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد، دومین کارت زرد خود را از نمایندگان دریافت کند.

به گزارش ایسنا، احمد امیرآبادی‌فراهانی نماینده مردم قم در سوالی از وزیر اقتصاد پرسیده بود که دلایل اخذ نشدن معوقات بانکی به ویژه از افرادی که تسهیلات سنگینی دریافت کرده‌اند و مدت طولانی از زمان آن می‌گذرد، چیست؟

حسینی در پاسخ به پرسش این نماینده گفت: از 40 میلیون پرونده تسهیلاتی در بانک‌های دولتی هفت میلیون و 600 هزار پرونده معوقه بانکی داریم که از 100 هزار تومان شروع می‌شوند.وی افزود: 50 درصد این معوقات بانکی وام‌های خرد و 50 درصد آن وام‌های بالای ده میلیارد تومان است.

حسینی با اشاره به این‌که از سال 1388 کمیته‌ای برای وصول مطالبات معوق به نام کمیته فراقوه‌ای با حضور مسئولان قوه مجریه و قضاییه تشکیل شده است، افزود: تاکنون صد نفر از بدهکاران بزرگ سیستم بانکی را شناسایی کرده‌ایم و مقابل آنان ایستاده‌ایم.وی ادامه داد: ما تصریح کرده ایم که گمرک ضمانتنامه این افراد را قبول نکند و از آنان پول نقد بگیرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین از در اختیار قراردادن نام 200 نفر از افرادی که دارای معوقات بانکی هستند به کمیته فراقوه‌ای خبر داد و گفت: ما از این کمیته خواسته‌ایم قبل از رسیدگی نام این افراد را افشا نکند. براساس این گزارش، نماینده مردم قم در مجلس در ادامه این جلسه گفت: امروز فردی که هواپیمای اختصاصی و 12 هزار میلیارد تومان سرمایه دارد، چرا معوقات او وصول نمی‌شود؟ وی ادامه داد: فردی که میلیاردها تومان پول برای فوتبال هزینه می‌کند چرا معوقاتش را پرداخت نمی‌کند؟

امیرآبادی تصریح کرد: در مورد معوقات بانکی اقدامات لازم انجام نمی‌شود و بنا نیست کم کاری‌های خودمان را گردن دیگران بیاندازیم.وی در پایان از پاسخ‌های وزیر امور اقتصادی و دارایی قانع نشد.محمدحسن ابوترابی‌فرد، نایب رئیس اول مجلس در ادامه، توضیحات وزیر اقتصاد را به رای گذاشت که در نهایت نمایندگان از توضیحات وی قانع نشدند و مجلس نهم دومین کارت زرد خود را به حسینی داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها