در حالی که هر روز خبری از هوشمندسازی مدارس یکی از استان‌های کشور و تجهیز این مدارس به امکانات پیشرفته به گوش می‌رسد، برخی دانش‌آموزان استان سیستان و بلوچستان هنوز در مدارس کپری، خشت و گلی و غیراستاندارد و بدون هیچ گونه امکانات رفاهی و آموزشی تحصیل می‌کنند.
کد خبر: ۵۲۸۳۵۳

بحث کپرزدایی از سال 86 و طبق مصوبه سفر نخست ریاست جمهوری در اولویت کار چهار استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و لرستان قرار گرفت و پس از دو سال و در سال 88 در سیستان و بلوچستان، سال پایان کپرنشینی دانش‌آموزان و نوسازی و جایگزینی 630 مدرسه کپری اعلام شد، آماری که البته خیلی زود توسط مردم محلی و رسانه‌ها تکذیب شد و اداره نوسازی و تجهیز مدارس استان را برآن داشت که نسبت به بررسی و شناسایی مجدد مدارس کپری اقدام کند.

به گفته مسوولان استانی اکنون مدارس کپری، فرسوده و تخریبی زیادی در سیستان و بلوچستان بویژه جنوب این استان وجود دارد که همچنان ترس، دلهره، سرما و گرما را چاشنی تحصیل فرزندان این سرزمین کرده است.

مدرسه کپری ابتدایی شهید عصا کریمی در روستای کوچینک در 50 کیلومتری نیک شهر یکی از این مدارس کپری است که دانش‌آموزانش از مسوولان آموزش و پرورش مدرسه هوشمند نمی‌خواهند، بلکه تنها خواسته آنها نجات از این فضای نامناسب کپری است،‌ فضایی که در تابستان و زمستان آرامش فکری ندارند.

به گفته مسوولان شهرستان نیک شهر اکنون حدود 40 مدرسه کپری و و بیش از 300 فضای نامناسب آموزشی خشت و گلی، فرسوده، استیجاری و دو شیفته در این شهرستان وجود دارد که البته آمار غیررسمی بویژه در بحث مدارس کپری بسیار بیشتر از این میزان است.

تحصیل زیر سقف‌های ناامن

نماینده نیک شهر، چابهار و کنارک درباره مدارس فرسوده در حال تخریب این سه شهرستان، به جام‌جم می‌گوید: هنوز مدارس کپری، استیجاری، خشت و گلی، فرسوده و رو به تخریب زیادی در این شهرستان‌ها‌ و بخش‌های تابعه و روستاهای آنها وجود دارد که وضعیت نگران‌کننده‌ای دارند و باید نوسازی و بازسازی شوند.

یعقوب جدگال به مشکلات این گونه مدارس اشاره می‌کند و می‌افزاید: در بحث مدارس استیجاری با فشار صاحبان این منازل که خواستار انتقال دانش‌آموزان و تخلیه منازل و اتاق‌هایشان هستند، مواجه‌ایم؛ هرچند بیشترین مشکل مربوط به مدارس فرسوده و خشت و گلی است که آرامش و امنیت را از دانش‌آموزان سلب کرده است.

وی با بیان این‌که هیچ اطمینانی به مدارس خشتی و فرسوده این مناطق هنگام بارندگی نیست، تصریح می‌کند: پیامد درس خواندن در این مدارس برای دانش‌آموزان، افت تحصیلی، نگرانی مداوم و سلب آرامش و امنیت است، حال آن که فرزندان این سرزمین نیز از هوش و استعداد بالایی برخوردارند. به گفته این نماینده مجلس، اکنون مدرسه روستای بگ در بخش قصرقند نیک شهر که 45 سال قدمت دارد، به حدی خراب و فرسوده است که سقف آن در حال ریزش است و کافی است اندک بارانی ببارد تا کل مدرسه روی سر دانش‌آموزانش آوار شود. مدرسه لاتی دان در روستای لاتی دان در بخش مرکزی شهرستان چابهار نیز وضع بهتری ندارد و در حال تخریب است.

جدگال یادآور می‌شود: دانش‌آموزان روستاهای ترکانی، کچ، بنارو، گارکندی، صیادوار و چندین و چند روستای دیگر در حوزه آموزش و پرورش دشتیاری شهرستان چابهار نیز در مدارس فرسوده و در حال تخریبی درس می‌خوانند که هر لحظه امکان فروریختن و آوار آنها با اندک باران یا زلزله کم ریشتری وجود دارد.

وی به کمبود فضای آموزشی در برخی مناطق مانند شهرستان کنارک اشاره می‌کند و می‌گوید: روستای بندگاه در بخش مرکزی چابهار مدرسه ندارد و کلاس دانش آموزان در کپر و اتاقی گلی تشکیل می‌شود و دانش آموزان روستاهای بلنگی و ندکان در بخش مرکزی نیک شهر نیز با کمبود شدید فضا روبه‌رو هستند، به طوری که کلاس 30 دانش‌آموز ندکانی در یک اتاق کوچک گلی تشکیل می‌شود.

نماینده شهرستان‌های نیک‌شهر، چابهار و کنارک با بیان این ‌که درس خواندن روی زمین خشک و خالی برای برخی دانش‌آموزان سیستانی با آرامش خاطر بیشتری همراه است، درباره اقدامات انجام شده در راستای رسیدگی به این مشکل یادآور می‌شود: تاکنون جلسات متعددی با آموزش و پرورش و سازمان نوسازی و تجهیز مدارس استان برگزار شده و مجوز احداث هفت الی هشت مدرسه را نیز دریافت کرده‌ایم که البته هنوز جای کار زیادی باقیمانده است.

می‌گویند اعتبار نداریم

نماینده سراوان، سیب، سوران و زابلی نیز با بیان این‌که هنوز مدارس خشت و گلی و غیراستاندارد زیادی در جنوب شرقی سیستان و بلوچستان وجود دارد به جام‌جم می‌گوید: در بخش‌های سیب، سراوان،‌ زابلی و سوران هنوز مدارس زیادی وجود دارد که یا خشت و گلی و فرسوده است یا کپری، استیجاری و بدون امکانات یا با امکانات ضعیف که شرایط و فهرست این مدارس را به آموزش و پرورش هم اعلام کرده‌ایم.

هدایت‌الله میرمرادزهی با بیان این که رسیدگی به این مساله در شورای آموزش و پرورش استان هم مطرح و قرار شد بودجه‌ای برای استانداردسازی این مدارس تعیین شود، می‌افزاید: اما با توجه به محدودیت اعتبارات استان این اعتبار هنوز اختصاص نیافته است و دانش‌آموزان این مناطق در شرایط سختی تحصیل می‌کنند.

در همین حال صاحب‌گل صالحی، فرماندار نیک شهر با اشاره به وجود مدارس غیراستاندارد در این شهرستان به جام‌جم می‌گوید: در این زمینه با مدیرکل سازمان تجهیز و نوسازی مدارس استان گفت‌وگوهایی انجام شده و این سازمان حدود چند هفته پیش بازرسان خود را به مناطق مختلف شهرستان اعزام و فهرستی از مدارس نیازمند بازسازی تهیه کرده و متعهد شد در اسرع وقت به این مساله رسیدگی کند.

رسیدگی می‌کنیم

هرچند مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان حاضر به گفت‌وگو با جام‌جم نشد، اما بیش از دو هفته پیش در گفت‌وگو با ایرنا گفت: در برخی مناطق روستایی استان هنوز مدارس کپری وجود داشته است، ولی این مشکل ناشی از به حد نصاب نرسیدن دانش‌آموزان است.

علیرضا راشکی با بیان این‌ که هیچ مشکلی برای ساخت مدرسه جایگزین موارد کپری در روستاهای جنوب استان از جمله مناطق دورافتاده شهرستان نیک شهر وجود ندارد، افزود: در پی اعلام فرماندار نیک شهر مبنی بر وجود 40 مدرسه کپری در این شهرستان یک گروه از کارشناسان نوسازی مدارس به منطقه برای بررسی موضوع اعزام شدند.

به گفته وی در این بررسی‌ها مشخص شد در برخی روستاهای نیک شهر به علت حد نصاب نداشتن تعداد دانش آموزان (حداقل هشت تا ده نفر) مجددا مجوز احداث مدرسه کپری توسط رییس شورای آموزش و پرورش شهرستان صادر شده است.

فاطمه مرادزاده ‌-‌ گروه ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها