عناوین خبری روزنامه‌های صبح امروز

هدفمندی ‌در یک ‌مرحله ...

روزنامه‌های صبح امروز ایران مهمترین عناین خبری صفحه اول خود را به مسائلی همچون ثبت‌نام در دانشگاه‌ها، بدون کنکور،سراغ مؤسساتی نروید که سود بالا می‌دهند،میرباقری از سریال نوروزی رئیس جمهور می‌گوید،هدفمندی در یک مرحله؛ اصل ۴۴ در ۱۰ سال!،پروژه مقصرسازی در حوزه اقتصاد،زائران خانه خدا در دام دلالان،فائزه هاشمی درانفرادی،کابینه احمدی‌نژاد در آستانه تعلیق،بایگانی پرونده آزادسازی بازار خودرو؟ و...که برخی از آنها در زیر می‌آید.
کد خبر: ۵۲۶۸۲۴

سیاست روز:هدفمندی در یک مرحله؛اصل ۴۴ در۱۰ سال!

رئیس‌جمهور در حالی اعتقاد دارد که اصل ۴۴ قانون اساسی که با واگذاری اقتصاد به بخش خصوصی ارتباط دارد باید در مدت‌زمان طولانی اجرا شود که وی در سوی دیگر معتقد است که هدفمندی یارانه‌ها باید در یک مرحله و یک سال اجرا می‌شد.

احمدی‌نژاد که در چهارمین همایش ملی ابعاد اجرایی سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، سخن می‌گفت با تأکید بر ضرورت وحدت ‌نظر در مسیر اجرای سیاست‌های اصل ۴۴، اظهار داشت: در مسیر اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ همه کسانی که دست‌اندرکار و اثرگذار در اقتصاد کشور هستند باید یک نظر واحدی نسبت به اجرای آن داشته باشند و این در حالی است که در شرایطی که عملاً ۳ سال است که اجرای این قانون شروع شده، گروهی توقع دارند دستاوردهای ۷۰ ساله در این مدت اجرا شود و به همین دلیل مدام فشار آورده و حتی در برخی از مواقع خودشان تصمیم‌گیری می‌کنند.

«در صورت پذیرش سخنان رئیس‌جمهور از منظر علم اقتصاد که می‌گوید یک برنامه اقتصادی در درازمدت بهتر پاسخ خواهد داد، رئیس‌جمهور باید به این نکته توجه داشته باشد که اگر طرح تحول اقتصادی که فاز نخست آن با عنوان هدفمندی یارانه‌ها حدود ۲ سال است در حال اجراست، در همین قالب بگنجد، این طرح نیز باید در چند سال اجرا شود نه در یک مرحله و یک سال!»
وی با طرح این سوال که چگونه می‌شود این حجم از اقتصاد را به یکباره از دوش دولت برداشت، گفت: این کار نیازمند حوصله و زمان است و نباید آنچه قرار است در ۱۰ سال بعد اتفاق بیفتد را هم‌اکنون انتظار داشت.

«از سوی دیگر اصل ۴۴ قانون اساسی که حدود ۴ سال است که برای اجرا ابلاغ شده مورد نقد اقتصاددانان قرار دارد. آنها اعتقاد دارند که در این چند سال گذشته هرچه واگذاری انجام شده است شبه‌دولتی بوده است. در چهار سال گذشته ۱۱۲ هزار میلیارد تومان واگذاری صورت گرفته که بخش زیادی از آن به شرکت‌های شبه‌دولتی واگذار شده است.»

رئیس‌جمهور ثبات در قوانین و مقررات را از دیگر لوازم اجرای صحیح سیاست‌های اصل ۴۴ دانست و گفت: باید اجازه بدهیم که یک قانون چند سال اجرا شود تا بتوانیم از آن نتیجه بگیریم و این در حالی است که قانون اصل ۴۴ ظرف مدت ۴ سال چندین بار اصلاح شده است.

«این سخن رئیس‌جمهور را می‌توان به حق دانست؛ یکی از مشکلات تصویب قوانین و لوایح و طرح‌ها تغییراتی است که پس از تصویب آن در سال‌های آینده روی آن انجام می‌شود که البته باعث اخلال در اجرای آن قانون نیز خواهد شد. هرچند شاید برخی از این اصلاحات هم نیاز باشد اما می‌توان با کمی دقت بیشتر بر روی قوانین، آنها را جامع‌تر تصویب کرد تا مشکلات بعدی پیش نیاید.»

احمدی‌نژاد افزود: صلاح در این است که در مقررات، ثبات وجود داشته باشد، چرا که نمی‌توان با مقررات متغیر، تصمیم‌گیری‌های درازمدت کرد.

رئیس‌جمهور قانون، وحدت ‌نظر، ثبات در قوانین و مقررات، تمرکز مدیریت، محدود کردن حوزه‌های دخالت حکومت در اقتصاد، توانمندسازی مردم و نگاهی بلندمدت به اجرای برنامه‌ها و قوانین را از لوازم اجرای سیاست‌های اقتصادی در کشور دانست و گفت: قانون اصل ۴۴ یکی از مهم‌ترین، اساسی‌ترین و تحول‌آفرین‌ترین قوانینی است که تاکنون در کشور تصویب شده و در مسیر اجرا قرار گرفته که تاکنون نیز اقدامات بسیار خوب و بزرگی در مسیر اجرای آن صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه هدف اصلی در اقتصاد این است که ایران کشوری پیشرفته بوده و در زمره کشورهای فقیر و یا حتی متوسط قرار نداشته باشد، گفت: مطمئناً شرایط و منابع کشور اجازه نیل به جایگاه برجسته و شایسته را به ملت ایران می‌دهد و هر ایرانی و هر کسی در دنیا اگر مشخصات تمدنی و تاریخی ایران را مرور کند، بلافاصله این موضوع را تأیید خواهد کرد.

احمدی‌نژاد با طرح این سوال که چه کسانی، ظرفیت‌های اقتصادی این کشور را فعال می‌کنند، گفت: معتقدم تنها کسانی که می‌توانند ظرفیت‌ اقتصادی کشور را فعال کنند، توده‌های مردم هستند، چرا و زمانی همه ظرفیت‌های اقتصادی‌مان فعال می‌شود که همه ملت، عنصری مفید در اقتصاد بوده و به سازوکار و فعالیت اقتصادی آشنا باشند به همین خاطر است که در بسیاری از مواقع به‌جای خصوصی‌سازی از واژه مردمی‌سازی استفاده می‌کنیم.

وی اظهار داشت: اقتصادی که در آن تنها ۱۰ هزار نفر فعال بوده و ۷۵ میلیون نفر مصرف‌کننده باشند، حتماً ظرفیت‌های آن شکوفا نمی‌شود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اداره اقتصاد به دست مردم موجب گسترش عدالت خواهد شد، گفت: نگاه عادلانه به منابع و فرصت‌ها باعث حضور همه مردم در صحنه اقتصاد می‌شود؛ نباید منابع و فرصت‌ها در یک لایه از جامعه متمرکز باشد، این کار اگرچه ممکن است در مقاطعی موجب جهش‌هایی شود اما در بلند مدت مطمئناً به بن‌بست خواهد رسید و این‌‌ همان چیزی است که امروز اقتصاد سرمایه‌داری دنیا گرفتار آن شده است و در آینده شدید‌تر نیز خواهد شد.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه امور اجرایی نیازمند تمرکز مدیریت است، خاطرنشان کرد: اقتصاد به واسطه آنکه با مردم ارتباط داشته و عوامل داخلی و خارجی در آن تأثیرگذار است، از پیچیده‌ترین امور اجتماعی است.

وی با انتقاد از دخالت تحت عنوان نظارت خاطرنشان کرد: اینکه برای یک قانون هر لحظه در گوشه‌ای عده‌ای تصمیمی گرفته شده و بخواهند آن را اعمال کنند، به اصل موضوع آسیب می‌زند، نظارت به معنای تطبیق اقدامات با سند بالادستی است، باید اجازه داد که مجری برداشت خود را از قانون اجرا کند.

«رئیس‌جمهور در حالی این اعتقاد را دارد که مجری برداشت خود را از قانون داشته باشد و آن را اجرا کند که همین برداشت باعث می‌شود به اصل قانون آسیب وارد شود و در پی آن قانون بر اساس برداشت مجری چه بسا ناقص به اجرا دربیاید که تبعات بعدی خود را خواهد داشت. مگر آنکه قانون نقص داشته باشد که آنگاه می‌توان برای یافتن راهکار تسهیل در اجرای قانون از مجاری قانونی استفاده کرد.»

احمدی‌نژاد ادامه داد: بالاخره در اقتصادی با این حجم بزرگ ممکن است در گوشه‌ای تخلفی صورت گیرد که این باید از طریق قانونی مورد رسیدگی قرار گیرد، اما اگر به گونه‌ای عمل شود که موجب ایجاد وحشت در بین فعالان اقتصادی گردد، دیگر برای جبران مشکلات توسل به اقداماتی مانند اعطای مجوز و یارانه جوابگو نخواهد بود.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: برخی تصور می‌کنند که این برخورد‌ها تنها با چند نفر است و در میان سایر فعالان اقتصادی تأثیری ندارد در حالی که همه فعالان اقتصادی با یکدیگر ارتباط دارند و ممکن است با اعمال برخی اقدامات به جایی برسیم که شاهد جریان خروج سرمایه از کشور باشیم.

«درباره این سخن رئیس‌جمهور نیز باید گفت که اگر فعال اقتصادی مشکلی در زمینه فعالیت‌های خود نداشته باشد و کار غیرقانونی انجام نداده باشد نیازی به وحشت به خاطر برخورد با چند مفسد اقتصادی نیست. اتفاقا این برخورد‌ها باعث می‌شود فضا برای افراد سالم در حوزه افتصادی باز‌تر شود چون مفسدان اقتصادی فضا را برای فعالیت سالم مسموم می‌کنند.»

وی محدود کردن حوزه‌های دخالت حکومت در اقتصاد را از دیگر مواردی دانست که برای اجرای سیاست‌های اقتصادی لازم است و اظهار داشت: اگر به گونه‌ای رفتار کنیم که بخواهیم بار اجرایی روی دولت گذاشته و حوزه دخالت دولت را در زندگی مردم گسترش دهیم، انجام کار‌ها با دشواری مواجه خواهد شد در حالی‌که باید حیطه دخالت‌ها را کاهش دهیم تا دولت کوچک و اقتصاد فعال شود. احمدی‌نژاد توانمندسازی مردم را از دیگر لوازم مورد نیاز برای اجرای سیاست‌های اقتصادی در کشور عنوان و تصریح کرد: توانمندسازی مردم به معنای کمک‌رسانی به آنان نیست بلکه به معنای آن است که با برنامه و شیوه مناسب فرصت‌ها را در اختیار مردم قرار دهیم که حداقل آن، اجازه اظهارنظر و دخالت مردم در مسائل اقتصادی است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: در برخی بحث‌های کلان اقتصادی که در آنها اختلاف نظرهای بسیاری وجود دارد حتی یکبار هم نشده که گروه‌های مباحثه‌کننده نظر مردم را جویا شوند.

«رئیس‌جمهور باید به این نکته توجه داشته باشد که هنگامی که دولت قصد اجرای طرح تحول اقتصادی را داشت آیا از مردم نظرخواهی کرد؟ گرچه مردم در ابتدا با توجه به توضیحات داده شده درباره فاز اول آن که هدفمندی یارانه‌ها بود تصورشان چیز دیگری بود اما اکنون می‌توان از مردم نظرخواهی کرد که آیا اجرای هدفمندی یارانه‌ها با این شیوه را می‌پسندند یا نه؟» وی با تأکید بر اینکه در بسیاری از قوانین از جمله قانون منابع طبیعی و زمین باید تجدید نظر شود،‌ اظهار داشت: قوانین بانکی کشور امروز موجب احتکار پول در دست عده‌ای خاص شده که باید تغییر کند چرا که اجازه نمی‌دهد توده‌های مردم در اقتصاد فعال و زیرساخت‌های حضور آنان ایجاد شود.

جام جم

شب باشکوه هنر انقلاب در جشنواره عمار
ثبت‌نام در دانشگاه‌ها، بدون کنکور
رهبر معظم انقلاب:مسئولان، خیال مردم را از مساله درمان آسوده کنند
تمام روغن‌های خارجی موجود در بازار تولید ایران است

کیهان

رهبر انقلاب:مسئولان خیال مردم را از مسئله درمان آسوده کنند
سراغ مؤسساتی نروید که سود بالا می‌دهند
رئیس جمهور:اصل 44 واگذاری اقتصاد به مردم است
نمایندگان کنگره:اقتصاد آمریکا در لبته پرتگاه ایستاده است

خراسان

حضور اردوغان با لباس عربی در جمع مخالفان سوری
رهبر انقلاب: باید خیال مردم از مسئله درمان آسوده شود
مالکی: تلاش ترکیه برای تجزیه عراق بی نتیجه است
توضیحات اژه ای درباره لیست های دولت از بدهکاران بانکی

جمهوری اسلامی

تاکید رهبر انقلاب بر ضرورت توجه به مقوله سلامت به عنوان اولویت اصلی کشور
اعزام ناوگان روسیه همراه یگان پیاده نظام به سوریه
صدور حکم برای 11 متهم دیگر فساد بزرگ ملی
بازگشت دوباره بیکاری به مرز 3 میلیون نفر

ابرار

 محسنى اژه اى:فائزه هاشمى به انفرادى منتقل شده است
ال مانیتور:۱+۵ در انتظار پاسخ ایران به پیشنهاد مذاکرات جدید است
انتقاد احمدى نژاد از فعالیت هاى اقتصادى نهادهاى حکومتى!
یک نماینده:وجود نداشتن سرمایه گذار در جامعه موجب گسترش محرومیت مى شود

رسالت

رهبر معظم انقلاب:باید خیال مردم از مسئله درمان آسوده شود
صفارهرندی:جریان‌های فتنه گر و منحرف جواز ورود به انتخابات نمی‌گیرند
وزیر اقتصاد:هر تصمیمی در فاز دوم هدفمندی منطبق با خواست مجلس است
گسترش بحران مالی اروپا در سال جدید میلادی

قدس

رهبر معظم انقلاب:درمان بر بسیاری از مسائل کشور اولویت دارد
میرباقری از سریال نوروزی رئیس جمهور می‌گوید
رئیس جمهور:سال آینده ارز نفتی نمی‌خواهیم

سیاست روز

هدفمندی در یک مرحله؛ اصل ۴۴ در ۱۰ سال!
رهبر معظم انقلاب:خیال مردم باید از مسئله درمان آسوده شود
تشکیل ستادی برای جلوگیری از فضای تخریبی در انتخابات ریاست جمهوری
آنکارا با دخالت‌های منطقه‌ای نسخه خود را می‌پیچد

تهران امروز

رهبر معظم انقلاب:باید خیال مردم از درمان آسوده باشد
پروژه مقصرسازی در حوزه اقتصاد
انتقاد از استخدام‌های بی‌ضابطه
لیست ممنوع الخروج ها به جای ابربدهکاران

حمایت

رهبر معظم انقلاب:بهداشت و درمان جزو مسائل درجه یک کشور است
سخنگوی دستگاه قضایی:اسامی300 بدهکار بانکی‌هنوز اعلام نشده است
آغاز مرحله دوم رزمایش‌ ولایت 91 با شلیک اژدرها
زائران خانه خدا در دام دلالان

آفرینش

آغاز ثبت‌نام پذیرش بدون آزمون کنکوری‌ها از 18 دی
رهبر انقلاب تأکید کردند؛ضرورت توجه به مقوله سلامت به عنوان اولویت اصلی کشور
رئیس جمهور بر اهمیت اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی تاکید کرد
لاریجانی:اشتغال می‌تواند مانع از بازگشت زندانیان آزاد شده به جرم باشد

جوان

رهبر انقلاب:خیال مردم باید از مسئله درمان آسوده باشد
اژه‌ای اسم 2 ابربدهکار بانکی را آورد
شورش سرنگونی اسد در بغداد!
مافیا سر از جشنواره فیلم فجر و سهمیه‌هایش در آورد

ملت ما

احمدی نژاد:پول و رسانه‌های کشور در دست 400 نفر است
صدور کیفر خواست بیش از 100 مفسد اقتصادی
رهبر معظم انقلاب:خیال مردم باید از بابت درمان آسوده باشد
تهران در آرزوی اکسیژن

قانون

فائزه هاشمی درانفرادی
موسوی لاری:رو راست بگویندنمی خواهیم باشید
مجلس جلوی استخدام بی‌ضابطه دولت را می‌گیرد؟
بهرام افشارزاده:رئیس کمیته ملی المپیک نمی‌شوم

مردم سالاری

اختیار استانداران برای استخدام بی قید و شرط 124 هزار نفر
کابینه احمدی‌نژاد در آستانه تعلیق
شکایت مهدی‌هاشمی از رسانه‌ها بی‌نتیجه مانده است
ممنوعیت استفاده از کراوات و پاپیون برای دانشجویان

ابتکار

یک امضای دیگر تا تعلیق کابینه دهم
احمدی نژاد:اقتصاد از 10 جا مدیریت می‌شود
پیاده نظام روسیه در راه روسیه
مخالفت مجلس با ماموریت جدید بقایی

آرمان

عسگراولادی خطاب به رسایی:از حضور آیت‌الله‌هاشمی در خیمه نظام خشنود نیستید
بازار گرم خداحافظی در دولت
بخش خصوصی شبه‌دولتی شده است
فائزه‌ هاشمی به انفرادی منتقل شد

بهار

احمد توکلی:احمدی نژادزمین سوخته تحویل می دهد
چرا باید فیلم من هزینه لج‌بازی دیگران شود
محسنی اژه ای: فائزه هاشمی به انفرادی رفت
هر قاضی ماهانه 130پرونده را بررسی می‌کند

دنیای اقتصاد

انتقاد دولت از «شبه‌دولتی‌»ها
بایگانی پرونده آزادسازی بازار خودرو؟
پایان سال 2012 در لبه پرتگاه مالی
عبور مسکن از خط تورم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها