دومین جشنواره سفرنامه‌نویسی ناصرخسرو 5 بهمن برگزار می‌شود

سفرنگاری حلقه گمشده گردشگری

سفرنگاری و ثبت اطلاعات سفر در حقیقت حلقه گمشده صنعت گردشگری است که می‌تواند از طریق تجربه‌های سفر مشوقی باشد برای کسانی که تا به حال به آن شهرها سفر نکرده‌اند.
کد خبر: ۵۲۵۹۲۶

کامران خوشی، رئیس شورای سیاستگذاری دومین جشنواره ملی سفرنگاری ناصرخسرو بر این باور است که مشکل جدی گردشگری ایران این است که نگاه صنعتی به آن وجود ندارد که بتوان از طریق آن، بازار مصرف، قیمت و چگونگی فروش خدمات، امکانات، سرویس‌ها و زیرساخت‌های آن را تعریف و شناسایی کرد.

به اعتقاد او صنعت گردشگری ایران حلقه واصله برای تولید انبوه را ندارد. او به چمدان می‌گوید در ایران افراد به صورت انفرادی به سفر می‌روند و بعد از سفر برایشان چیزی باقی نمی‌ماند و گویی سفرشان تمام شده در حالی که سفر هر گردشگر باید زمینه‌ای برای سفر یک فرد دیگر باشد و این امر میسر نمی‌شود مگر با سفرنگاری و ثبت اطلاعات سفر و نشر و توسعه این اطلاعات.

جریان اطلاعات در دنیای امروز حکم جریان خون در بدنه ساختارهای اجتماعی را دارد و بسیار حیات‌بخش است و این جریان آزاد اطلاعات است که جوامع انسانی را زنده نگه می‌دارد. در همین راستا صنعت گردشگری نیز برای رشد نیاز به اطلاعات درست و دقیق و جریان درست این اطلاعات دارد در حالی که در حال حاضر صنعت گردشگری کشور از فقر اطلاعات رنج می‌برد و اطلاعات گردشگری دقیق و در دسترس برای گردشگران وجود ندارد. عادت ثبت سفر و اشتیاق گردشگران به سفرنگاری تا‌حد‌ زیادی می‌تواند این خلأ را پر‌کند.

سفرنگاری برای همه

کامران خوشی درباره چگونگی در اختیار عموم قرار دادن دستاوردهای جشنواره نیز می‌گوید: هدف نهایی ما ایجاد یک شبکه اجتماعی برای گردهمایی اهالی سفر است که می‌تواند منشا اتفاقات خیلی خوب برای صنعت گردشگری کشور ازجمله ایده‌پردازی، اطلاع‌رسانی و حتی سرمایه‌گذاری در این صنعت باشد. امسال آثار برگزیده در قالب کتاب جشنواره و همین طور در سایت اینترنتی www.safarnegar.com منتشر می‌شود. همچنین توافقات اولیه با صدا و سیما و همین طور انجمن فیلمنامه‌نویسان صورت گرفته تا از این طریق امکان استفاده از آثار برگزیدگان جشنواره را برای عموم مردم راحت‌تر کند.

ناصرخسرو برند می‌شود

قصد داریم جشنواره سفرنگاری ناصرخسرو را به عنوان یک جشنواره ملی در سال‌های آینده نیز برگزار کنیم تا نام این گردشگر ایرانی که سفرهای زیادی حتی قبل از مارکوپولو داشته، در سطح ملی و بین‌المللی مطرح شود، اما برای برگزاری این جشنواره در سال گذشته و همین طور امسال مشکلات زیادی داشتیم. ‌واقعیت این است که مدام در رسانه‌ها و از افراد مختلف می‌شنویم، شکایت می‌کنند از این که چرا ترکیه مولانا را به نام خود معرفی کرده یا مثلا تار ایرانی به نام آذربایجان ثبت جهانی شده است، اما وقتی کسانی می‌آیند و پاپیش می‌گذارند تا ‌برای یکی از بزرگان این مملکت جشنواره‌ای برگزار و او را برندی برای صنعت گردشگری کنند، کسی حمایت نمی‌کند، اما ما با هر سختی که پیش رو داشته باشیم قصد داریم این جشنواره را به برندی برای سفرنگاری تبدیل کنیم.

جشنواره ناصرخسرو یک اتفاق جهانی

کامران خوشی از مذاکرات اولیه با سازمان جهانی جهانگردی (WTO) برای ثبت این جشنواره در فهرست اتفاقات بین‌المللی گردشگری خبر داد که در این صورت این جشنواره از اعتبار خاصی برخوردار می‌شود.

او همچنین درباره واژه «سفرنگاری» به جای «سفرنامه‌نویسی» نیز توضیح داد: نخستین دوره جشنواره با نام سفرنامه‌نویسی ناصرخسرو برگزار شد ولی این واژه بیشتر برای بخش مکتوب قابل قبول است و جامعیت ندارد. به همین دلیل از امسال تصمیم گرفتیم از واژه سفرنگاری استفاده کنیم که می‌تواند بخش‌های مختلف نوشتاری، عکس، فیلم و وبلاگ را پوشش دهد.

مرجان حاجی رحیمی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها