«ژان پِرو»، باستان‌شناس بزرگ فرانسوی و سرپرست هیات باستان‌شناسی فرانسه در شوش درگذشت.
کد خبر: ۵۲۵۶۹۴

«ژان ژوزف فرانسوا پرو» که متولد سال 1920 میلادی بود، روز گذشته (6 دی ماه) به دلیل بیماری، در سن 92 سالگی از دنیا رفت.

این باستان شناس که در محوطه‌های تاریخی مختلفی در جهان کاوش کرده است، از سال 1968 میلادی(1347 شمسی) یعنی پس از بازنشستگی رومن گیرشمن، به عنوان سرپرست هیات کاوش‌های باستان‌شناسی در شوش فعالیت می‌کرد.

«پرو» یک سال بعد، کار خود را به همراه «دانیل لایری» در کاخ هخامنشی آپادانا آغاز کرد و پس از آن در کنار اطلاعات زیادی که از این محوطه‌ی تاریخی به دست آورد، موفق به کشف کتیبه‌های کاخ و مجسمه‌ی «داریوش بزرگ» شد.

یوسف مجیدزاده، سرپرست کاوش های باستان شناسی در جیرفت که یکی از دوستان صمیمی «ژان پرو» در فرانسه است، به خبرنگار ایسنا گفت: او دست کم 10 ، 15 سال رییس هیات باستان شناسی شوش بود و با توجه به کارهای عظیمی که انجام داد، باید گفت که او خدمت زیادی به ایران کرده است.

او ادامه داد: یکی از کارهای او چاپ کتاب «کاخ داریوش» است که حدود یک سال و نیم قبل منتشر شد و همین تابستان امسال در فرانسه از او خواستم تا کتابش را به فارسی برگردانم. اگرچه در ایران قانون کپی رایت وجود ندارد و بدون اجازه هم می‌شد این کار را انجام داد، ولی من اجازه گرفتم که او هم بسیار استقبال کرد.

مجیدزاده اضافه کرد: البته در دیداری که تابستان با هم داشتیم از او خواستم مقاله‌ای درباره‌ی جیرفت بنویسد تا در کتابی که در دست تهیه است منتشر شود و او هم قبول کرد. وی علاوه بر این، نگارش یک کتاب جدید را هم درباره‌ی ایران آغاز کرده بود و این‌ها نشان‌دهنده‌ی علاقه‌ی او به این کشور بود؛ به طوری که تا آخرین لحظات عمر خود از نوشتن درباره‌ی ایران دست نکشید.

وی با اشاره به اینکه کاوش‌های محوطه‌ی تاریخی شوش یکی از بزرگترین حفریات باستان شناسی در دنیاست که این باستان شناس در آن کار کرده است، گفت: «ژان پرو» که همسرش هم ایرانی است، عاشق ایران بود و من از شنیدن خبر درگذشت او شوکه شده‌ام چون اخیرا او را دیده بودم و اصلا فکر نمی‌کردم چنین اتفاقی بیفتد. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها