فرزاد باهرارسباران، قهرمان جام جهانی شمشیربازی تهران:

نفر اول ایرانم اما...

فرزاد باهرارسباران با طلایی که در مسابقه‌های شمشیربازی جام جهانی جوانان تهران گرفت،کلکسیون مدال‌هایش را تکمیل کرد. او که در دوره‌های گذشته این رویداد معتبر مدال‌های برنز و نقره را هم در کارنامه‌اش داشت حالا با این افتخار خودش را به جمع 20 شمشیرباز برتر دنیا نزدیک کرده و به یکی از سابریست‌های مدعی آسیایی تبدیل شده است. شمشیرباز نوزده ساله تبریزی با این موفقیتی که بتازگی بدست آورده، آنقدر باانگیزه حرف می‌زند که معتقد است می‌تواند در میادین جهانی بزرگ تر هم مدال‌آوری کند. البته فرزاد از فدراسیونی‌ها و مسئولان ورزش هم گلایه می‌کند. او از این که می‌بیند با کمترین امکانات نفر اول اسلحه سابر ایران است اما هیچ حق وحقوقی ندارد، ابراز ناراحتی می‌کند.
کد خبر: ۵۲۵۳۳۳

فکرش را می‌کردید قهرمان شوید؟

بله، خیلی زیاد. من آمده بودم تا مدال طلایی را که پارسال از دست داده بودم جبران کنم و از همه مهم‌تر این که انتقام باختم را از شمشیرباز گرجستانی بگیرم. سال گذشته هم در فینال این رقابت‌ها مقابل ساندو بازادزه قرار گرفتم که شکست خوردم. خوشبختانه امسال آنقدر برنامه‌های تمرینی‌ام خوب بود که موفق شدم این شمشیرباز خوب را که رنکینگ 8 جهان را داشت در یک بازی حساس و نفسگیر با نتیجه 15 بر 13 شکست بدهم.

ظاهرا سطح رقابت‌ها نسبت به دوره‌های قبل خیلی بهتر بود.

بله، امسال کشورهای اروپایی مثل پرتغال و دانمارک با نفرات مطرح خود که رنک‌های 2، 8، 14، 23 و 49 جهان را داشتند در هر دو اسلحه اپه و سابر در مسابقه‌ها شرکت کردند. حضور این شمشیربازها در کنار نمایندگان صاحب‌نام آسیایی باعث شده بود رقابت‌ها از کیفیت و حساسیت بالایی برخوردار باشد. طوری که حتی ناظر فدراسیون جهانی شمشیربازی به صراحت اعلام کرد من از میزبانی ایرانی‌ها و سطح خوب شمشیربازی در این کشور شگفت‌زده شدم. در اسلحه سابر هم همان طور که گفتم حریف من در فینال نفر هشتم دنیا بود. قزاق‌ها هم که یک کشور بنام در شمشیربازی آسیا هستند با حضور بهترین سابریست‌های خود، هر دو مدال برنز این دوره را از آن خود کردند. البته به جز من در این اسلحه، سجاد پورسلمان هم یکی از شانس‌های ایران برای کسب مدال بود اما متاسفانه با وجود آن‌که به جمع 8 نفر برتر رقابت‌ها راه پیدا کرد با قرعه‌های سختی مواجه شد و مقابل شمشیرباز گرجستانی که من در فینال شکستش دادم، باخت. سجاد آنقدر خوب مبارزه کرد که حتی توانست نماینده کویت را که یک ماه پیش قهرمان آسیا شده بود، شکست دهد.

چرا گرجستانی‌ها به قضاوت بازی فینال اعتراض داشتند؟

من بعد از این که پارسال از ساندو بازادزه شکست خوردم، سه بار دیگر در مسابقه‌های قهرمانی جهان و تورنمنت بین‌المللی گرجستان مقابل او قرار گرفتم که هر سه بار او را شکست دادم.به همین علت خیلی خوب با تکنیک او آشنا شدم.در فینال جام جهانی هم وقتی دید مقابلم کم آورده، سعی کرد به همراه مربی‌اش به قضاوت داور اعتراض کند که داور قطری هم مربی او را اخراج کرد. اما خوشبختانه پیمان فخری آنقدر مرا خوب هدایت کرد که روحیه‌ام را نباختم و بازی را بردم. جالب اینجاست همه می‌دانند عرب‌ها چقدر با ایرانی‌ها بد هستند ولی گرجستانی‌ها می‌گفتند که ما با داور زدوبند کردیم.

با این طلایی که گرفتید چند پله در رده‌بندی جهانی صعود می‌کنید؟

تا پیش از این نفر 27 جهان بودم که فکر می‌کنم الان در رده 22 قرار بگیرم.

فکر می‌کنید بتوانید این مدال را در مسابقه‌های معتبرتر جهانی و آسیایی تکرار کنید؟

بله، ما اسفندماه باید در مسابقه‌های قهرمانی نوجوانان و جوانان آسیا شرکت کنیم که تا حالا نتوانستیم در این رقابت‌ها مدال انفرادی بگیریم. امیدوارم بتوانم این طلا را تکرار کنم. حتی الان آن قدر انگیزه دارم که فکر می‌کنم بتوانم در مسابقه‌های قهرمانی جهان که فروردین سال آینده در روسیه برگزار می‌شود، مدال بگیرم.

تعداد اعزام‌های برون‌مرزی تیم‌های نوجوانان و جوانان راضی‌کننده است؟

بله، برای من خوب است. چون علاوه بر جوانان همراه تیم ملی بزرگسالان هم به رویدادهای مختلف اعزام می‌شوم. تا الان دو بار در مسابقه‌های قهرمانی جهان شرکت کرده‌ام. در کل فدراسیون تا آنجا که بتواند ما را به رقابت‌های بین‌المللی اعزام می‌کند، اما در مجموع تعداد مسابقه‌هایی که در آسیا و جهان برای جوانان برگزار می‌شود، محدود است.

فدراسیون شمشیربازی هم مثل خیلی دیگر از فدراسیون‌ها به علت مشکلات ارز و دلار عذر مربی روس تیم ملی سابر را خواسته، از وقتی کرنیکف رفته مشکلی در تمرینات برایتان به وجود نیامده است؟

نه، به دلیل این که تمرینات مان به قوت قبل زیر نظر پیمان فخری انجام می‌شود. البته من زمانی هم که کرینو سرمربی بود با آقای فخری کار می‌کردم، چون از اول کارم را با ایشان شروع کردم، به همین دلیل بیشتر به این مربی اعتقاد دارم.اگر آقای فخری نبود من در فینال باخته بودم. به عقیده من اگر بتوانیم مربیان داخلی را به دوره‌های آموزشی ارتقای سطح اعزام کنیم خیلی بهتر نتیجه می‌گیریم، چون ماندگاری آنها برایمان بیشتر است. الان فدراسیون مجبور شده کرنیکف را به خاطر گرانی دلار راهی کشورش کند. اما در مجموع باید بگویم که حضور این مربی روس هم در تیم ملی سابر ایران بی تاثیر نبوده. بچه‌های ما نسبت به سال‌های قبل خیلی جنگنده‌تر شدند. تیم ما در مسابقه‌های قهرمانی آسیا به چین که قهرمان جهان است با یک اختلاف باخت و قزاقستان و هنگ‌کنگ را با اقتدار شکست داد. در رقابت‌های زیر 23 سال آسیا دو مدال طلا گرفتیم و چشمگیرتر از همه این که برای اولین بار یک سهمیه المپیک کسب کردیم. البته این موفقیت‌ها همه در حالی بود که باز هم آقای فخری در تمرینات کنار کرنیکف حضور داشت.

به عنوان یک شمشیرباز حرفه‌ای مشکل اهالی این رشته را در چه می‌بینید؟

نداشتن سالن اختصاصی شمشیربازی بزرگ‌ترین معضل ماست. اردوها به بدترین شکل برگزار می‌شود. سالن شمشیربازی مجموعه ورزشی شیرودی هم متعلق به هیات تهران است و هم تیم‌های ملی. بعد ازظهرها حدود 50 شمشیرباز باید در سخت ترین شرایط در سالنی که حتی 4 پیست در آن جا نمی‌شود تمرین کنند. بعضی اوقات به خاطر ظرفیت محدود سالن مجبوریم یک گوشه بنشینیم. متاسفانه زورمان هم به اهالی کشتی نمی‌رسد که سالن مجهزی را که در استادیوم آزادی مخصوص شمشیربازی است و کشتی‌گیران بی‌دلیل در آن تمرین می‌کنند بگیریم. متاسفانه در شمشیربازی هیچ کس حق و حقوق ندارد و همه تنها برای علاقه‌ای که به این رشته دارند، حرفه‌ای ورزش می‌کنند.من نفر اول ایرانم اما هیچ حقوقی از فدراسیون نمی‌گیرم.

چرا؟

نمی‌دانم. تصمیمی بوده که فدراسیون گرفته. اکنون چهار نفر از اعضای تیم ملی سابر که در مسابقه‌های قهرمانی آسیا شرکت کردند، حقوق می‌گیرند. اما من که در مسابقه‌های قهرمان کشوری نفر اول شدم و همه آنها را گرفتم هیچ پولی از فدراسیون نمی‌گیرم. تازه بعضی اوقات هم باید باهزینه شخصی وسایل و تجهیزات بخریم.

وضع‌تان در تبریز چطور است، آنجا امکانات و مربی دارید؟

نه آنجا هم خودم به تنهایی با برنامه‌هایی که از آقای فخری می‌گیرم مجبورم فقط بدنسازی و تمرین کنم تا وقتی به تهران آمدم تمرینات شمشیربازی را انجام بدهم. سالن‌اش هم آنقدر کوچک است که موقع بازی کردن کمرمان به دیوار می‌خورد.

پشتوانه شمشیربازی ایران در اسلحه سابر را چطور می‌بینید؟

خوشبختانه خوب است. من نفرات خوبی را در اردوها می‌بینم که واقعا باعث خوشحالی است. فکر می‌کنم مسئولان فدراسیون هم قصد دارند آنها را اسفندماه به رقابت‌های نوجوانان و جوانان قهرمانی آسیا در تایلند اعزام کنند.

حرف آخر...

تنها حرفم این است که مسئولان بیشتر به ورزشکاران ملی‌پوشی مثل رشته شمشیربازی که واقعا محروم بوده و با ناچیزترین امکانات حرفه‌ای تمرین می‌کنند بیشتر اهمیت بدهند.

سودابه گودرزی ‌/ ‌جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها