روز نخست از مسابقه‌های شمشیربازی جام جهانی کلاس Aجوانان تهران با کسب یک مدال برنز برای ایرانی‌ها به پایان رسید.
کد خبر: ۵۲۳۸۷۲

فدراسیون شمشیربازی کشورمان در حالی برای دهمین دوره پیاپی میزبان این رویداد معتبر شد که برخلاف دوره‌های گذشته با استقبال بی‌سابقه تیم‌های اروپایی و آسیایی روبه‌رو بود؛ استقبالی که با حضور 67 شمشیرباز خارجی از 13 کشور صاحب‌نام این رشته چون پرتغال، ارمنستان، دانمارک، ترکیه، قرقیزستان، قزاقستان، گرجستان و کویت در نوع خود قابل‌توجه است.

بعدازظهر شنبه اولین روز این رقابت‌ها در اسلحه اپه در سالن افراسیابی مجموعه ورزشی شهید شیرودی پیگیری شد که تیم ملی ایران مقتدرانه توانست روی سکو برود و میزبانی سربلند باشد، طوری که با این مدال‌آوری پدیده‌ای را هم به شمشیربازی آسیا و جهان معرفی کرد تا حتی ناظر فدراسیون جهانی شمشیربازی هم از این بابت ابراز شگفتی کند.

علی یوسفی، شمشیرباز نوزده ساله بیرجندی در شرایطی به مدال برنز جام جهانی جوانان تهران دست یافت که کمتر کسی روی مدال‌آوری او حساب باز کرده بود.

یوسفی بعد از شکست نمایندگان مطرح دانمارک و ارمنستان، در مرحله نیمه ‌نهایی برابر شمشیرباز قدرتمند پرتغالی که رنکینگ 14 دنیا را داشت، با ارائه یک بازی حساس و نفسگیر، 15 بر 9 نتیجه را واگذار کرد و به نشان برنز این پیکارها دست یافت. همچنین در این مرحله شمشیرباز دیگری از پرتغال موفق شد با شکست نماینده ترک فینالیست شود. در مرحله فینال مکس روود از پرتغال، برابر هم‌میهن خود لورنزو به پیروزی دست یافت و قهرمان شد. به این ترتیب بعد از دو شمشیرباز پرتغالی، علی یوسفی به همراه کاردینز از ترکیه به عنوان سوم مشترک دست یافتند.

شمشیرباز جوان تیم ملی اپه ایران پس از کسب اولین مدال بین‌المللی، خودش هم از این قضیه شگفت‌زده شده است. او که بجز چهار دوره شرکت در رقابت‌های جام جهانی تهران، تاکنون تجربه هیچ رویداد برون‌مرزی دیگری را نداشته، باورش نمی‌شود که توانسته سومین شمشیرباز جوان جهان شود.

او در این باره به جام‌جم گفت: «با توجه به این که امسال 13 کشور آسیایی و اروپایی برای حضور در این مسابقه‌ها اعلام آمادگی کرده بودند و شمشیربازان قدرتمندی که رنکینگ‌های بالای 2، 8، 14، 23 و 49 جهان را داشتند به این دوره از رقابت‌ها آمده بودند اصلا امیدی برای مدال‌آوری نداشتم، اما چون تمام مدت در اردو بودم و از نظر تکنیکی و جسمی بدن آماده‌ای داشتم، در بازی‌ها سرحال بودم و استرس نداشتم. واقعا همه اعضای تیم ملی از مدال‌آوری من خوشحال شدند، چرا که ما اصلا پیش‌بینی نمی‌کردیم بتوانیم در اپه شانس مقام داشته باشیم.»

یوسفی که بعد از چهار دوره حضور در جام جهانی تهران حالا یک مدعی شده، معتقد است بی تجربگی باعث شد مقابل حریف پرتغالی‌اش شکست بخورد: «من تا الان در هیچ مسابقه برون‌مرزی شرکت نکردم. تنها تجربه بین‌المللی‌ام حضور در چهار دوره همین رقابت‌هاست که اولین مدالم را هم کسب کردم. قطعا اگر تجربه بیشتری داشتم بهتر می‌توانستم مقابل شمشیرباز پرتغالی بازی کنم. امیدوارم این نتیجه باعث شود تا مسئولان فدراسیون از این پس جایی هم برای حضور من در اعزام‌های بعدی تیم ملی جوانان باز کنند.»

دارنده مدال برنز مسابقات شمشیربازی جام جهانی تهران از مسئولان می‌خواهد به شمشیربازی در استان‌ها بیشتر اهمیت بدهند، چرا که بر این باور استعدادهای این رشته هیچ فرقی با هم ندارند «متاسفانه امکانات شمشیربازی در بیرجند خوب نیست و ما مربی خوبی در سطح استان نداریم. با توجه به این که فاصله زیادی هم با تهران داریم، نمی‌توانیم تمام مدت در حال رفت و آمد باشیم تا در اینجا تمرین کنیم. من تنها ده روز پیش از مسابقه‌ها توانستم به تهران بیایم و زیرنظر سرمربی تیم ملی در اردو تمرین کنم.»

طلای سابر بر سینه ارسباران

فرزاد باهر ارسباران، قهرمان شمشیربازی سابر جام جهانی جوانان شد. نماینده کشورمان در رقابت فینال اسلحه سابر مسابقه‌های شمشیربازی جام جهانی جوانان کلاس A به مصاف بازاتزه از گرجستان رفت و 15 بر 13 به پیروزی رسید و مدال طلا را کسب کرد. نکته جالب توجه این مسابقه اعتراض پیاپی شمشیرباز و مربی گرجستانی به عملکرد داور قطری بود که باعث شد مربی گرجستان از زمین مسابقه اخراج شود. شمشیرباز گرجستانی هم این مسابقه را نیمه‌کاره رها کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها