سپاه پهپاد آمریکایی «اسکن ایگل» را در خلیج‌فارس زمینگیر کرد

دومین شکار بزرگ

13 آذر سال گذشته بود که رسانه‌ها خبر از سرگونی پهپاد آر.کیو.170 آمریکایی در خاک ایران دادند و همین ماه گذشته بود که یک فروند پهپاد آمریکایی با شلیک پدافند ایران مجبور به فرار از آسمان کشورمان شد، اما گویا چنین تجربیاتی برای آمریکا کافی نبود و مقامات نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران، دیروز از در اختیار گرفتن یک پهپاد آمریکایی دیگر خبر دادند.
کد خبر: ۵۲۰۸۲۳

به گزارش خبرگزاری‌ها، دیروز شکار یک فروند هواپیمای بدون‌سرنشین آمریکایی اسکن ایگل (ScanEagle) توسط نیروی دریایی سپاه شگفتی کارشناسان نظامی را به دنبال داشت و تیتر یک رسانه‌های دنیا شد.

این پهپاد که در چند روز گذشته با هدف شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات در حال گشتزنی در منطقه عمومی خلیج‌فارس بود، به محض ورود به حریم جمهوری اسلامی ایران در تور یگان‌های پدافندی و سامانه‌های کنترلی نیروی دریایی سپاه پاسداران گرفتار شد و در اختیار ایران قرار گرفت.

این خبر را سردار علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه اعلام کرد و افزود: این‌گونه پرنده‌ها معمولا از روی ناوهای بزرگ به پرواز درمی‌آیند.

وی با اشاره به آمادگی نیروی دریایی سپاه در اجرای ماموریت‌های خود و اشراف اطلاعاتی همه‌جانبه بر تحرکات بیگانگان در منطقه راهبردی خلیج‌فارس و تنگه هرمز تصریح کرد: دشمنان ما از اول فروردین 1366 حضور نیروی دریایی سپاه در خلیج‌فارس و آنچه را در یک سال و نیم آخر جنگ بین ما و آنها اتفاق افتاد، دیده‌اند. این حضور از آن زمان تا امروز وجود دارد و مسلما وضع امروز ما با آن زمان قابل قیاس نیست.

ویژگی‌های پهپاد به دام افتاده

این برای چندمین بار است که هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی اقدام به جمع‌آوری اطلاعات از مرزهای جمهوری اسلامی ایران کرده و هر بار با مقابله نیروهای مسلح کشورمان مواجه می‌شوند.

هواپیمای بدون‌سرنشین جاسوسی آمریکا (اسکن ایگل)، بسیار کوچک و غیرمسلح بوده و توسط نیروهای عملیات ویژه استفاده می‌شود. هم‌اکنون از این پهپاد علاوه بر ارتش آمریکا در نیروهای نظامی کانادا و استرالیا نیز استفاده می‌شود.

پهپاد اسکن ایگل توسط شرکت اینسیتو که یکی از شرکت‌های زیرمجموعه بوئینگ است، ساخته شد که ابتدا برای صنعت ماهیگیری و نظارت بر مناطق دریایی هنگام ماهیگیری استفاده می‌شد، اما بعدها تکنولوژی و قابلیت‌های آن بسیار افزایش یافت و ارتقای تکنولوژی آن به گونه‌ای بود که از آن به عنوان یک هواپیمای بدون سرنشین قابل حمل برای نظارت و کنترل مستقل در شرایط جنگی نیز استفاده شد و از آگوست 2004 برای جنگ عراق در اختیار ارتش آمریکا قرار گرفت و در سال 2008 نیز مجوز استفاده از آن در جنگ افغانستان صادر شد. تاکنون گونه‌های متفاوت این پهپاد برای تفنگداران دریایی آمریکا، هزاران ساعت ماموریت در عراق و مکان‌های دیگر انجام داده‌ است.

هم‌اکنون اسکن ایگل مجهز به یک دوربین الکترواپتیکال، یک دوربین مادون قرمز و یک برجک ثابت سبک وزن با دامنه ارتباطات بیش از یکصد کیلومتر است.

دوربین‌های به‌کار رفته در این پهپاد وضوح بسیار بالایی دارد و علاوه بر آن سیستم ویدیوئی مجهزی نیز روی آن نصب شده است.

این پهپاد با 19/1 متر طول و 05/3 متر عرض (دو سر بال) و 18 کیلوگرم وزن برای پرواز نیاز به باند ندارد و در عوض با یک سامانه هوای فشرده به بالا پرتاب می‌شود و برای فرود هم یک جرثقیل با طناب و قلاب آن را در میان هوا می‌گیرد.

اسکن ایگل با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت و سقف پروازی 16 هزار پا می‌تواند بیش از 20 ساعت استقامت پروازی داشته باشد.

کارآیی پهپاد اسکن ایگل به حدی رضایت ارتش آمریکا را در پی داشته که در سال 2009 شرکت بوئینگ نوع به‌روز شده‌ای از آن را به نام «نایت ایگل» برای پرواز در شب تولید کرد.

علاوه بر آن بوئنیگ اعلام کرده که در حال برنامه‌ریزی برای میسر کردن امکان هدایت این پهپاد از داخل هواپیماهای جاسوسی E-3 و V-22 است.

اسکن ایگل سال 2011 در مجموع 500 هزار ساعت پرواز داشته که در این مدت 56 هزار عملیات جاسوسی انجام گرفته است.

سابقه مقابله با پهپادها و اقدامات بین‌المللی

تعقیب و گریز پهپادهای آمریکایی در آسمان ایران، نوعی دیگر از رویارویی آمریکا با کشورمان در یک سال اخیر بوده است که نتیجه آن به‌دست آمدن تکنولوژی جدید برای ایران و وارد آمدن شکستی دیگر برای آمریکا بوده است.

13 آذر سال گذشته با اعلام خبر شکار یک فروند پهپاد جاسوسی آمریکا توسط نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در شرق کشور یک پیروزی تکنولوژیکی برای ایران رقم خورد و باعث شد ایران از سیستم‌های پدافند هوایی خود استفاده کند و ماه گذشته نیز سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه در حاشیه مراسم سالگرد شهید طهرانی‌مقدم از شلیک جنگنده‌های ایران به یک پهپاد آمریکایی خبر داده و گفته بود که هواپیمای جاسوسی آمریکا وارد سواحل جنوبی استان بوشهر و فضای ایران شده بود که با عکس‌العمل بموقع جنگنده‌های سپاه، مواجه و مجبور به ترک منطقه شد.

علاوه بر این ایران بارها درخصوص تجاوز هواپیما‌های بدون سرنشین آمریکا به آسمان کشورمان به سازمان ملل شکایت برده و چندی پیش جمهوری اسلامی به صورت رسمی با ارسال نامه‌ای به سازمان ملل، خواهان جلوگیری از این اقدامات شده بود.

همچنین دیروز علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به شکار پهپاد آمریکایی اسکن ایگل گفت: قبلا به مقامات آمریکایی هشدار داده بودیم که اگر به مرزهای ما تجاوز کنند برای صیانت از حریم کشورمان اقدامات لازم را انجام می‌دهیم.

وی گفت: به آمریکایی‌ها اعلام کرده بودیم که طبق کنوانسیون‌های بین‌المللی به آنان اجازه نخواهیم داد به مرزها و حریم ما تجاوز کنند، اما متاسفانه آنان رعایت نکردند.

صالحی گفت: با توجه به اخطاری که به آنان داده بودیم عزیزان سپاه پاسداران توانستند پهپاد آمریکایی را به دام بیندازند و بار دیگر قدرت و توانمندی نیروهای مسلح کشورمان را اثبات کنند.

وی تاکید کرد: آمریکایی‌ها ادعا می‌کردند در حریم ما حضور ندارند؛ اما این پهپاد سندی در اختیار ماست که از آن برای پیگیری حقوقی تجاوز آمریکایی‌ها در مراجع بین‌المللی استفاده می‌کنیم.

واکنش مقامات آمریکایی

در همین حال اگرچه ساعاتی پس از انتشار خبر سرنگونی پهپاد آمریکایی، خبرگزاری‌های رویترز و آسوشیتدپرس به نقل از منابع مرکز فرماندهی ناوگان پنجم ایالات متحده مستقر در بحرین گفتند که نیروهای آمریکایی مستقر درمنطقه خلیج فارس اخیرا هیچ پهپادی را از دست نداده‌اند، اما یک سخنگوی نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد چندی پیش یک فروند از این نوع هواپیما مفقود شده است.

خبرگزاری رویترز با اعلام این خبر افزود: در صورت تائید این خبر، اعزام این پهپاد به منطقه خلیج‌فارس، تازه‌ترین مورد جنگ روانی آمریکا علیه ایران است که با موج ترورها و جاسوسی‌ها انجام گرفته و شکست خورده است.

دعوت مجلس از فرماندهان سپاه

همچنین به دنبال انتشار این خبر مجلس از فرماندهان سپاه برای ارائه گزارش درباره شکار دومین پهپاد آمریکایی دعوت کرد. ابراهیم آقامحمدی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: از فرماندهان نیروی دریایی سپاه دعوت می‌کنیم تا گزارشی از نحوه شکار پهپاد آمریکایی به مجلس ارائه دهند و در ضمن از آنان تقدیر ویژه به عمل خواهیم آورد.

وی افزود: شکار پهپاد آمریکایی بار دیگر قدرت بازدارندگی و دفاع جمهوری اسلامی را به رخ جهانیان کشید. پهپاد آمریکایی به محض ورود به آسمان ایران توسط ایران شکار شد؛ این مسأله خیلی مهم و اقدامی اساسی است که مایه امید و افتخار کشور خواهد بود.

بازتاب گسترده در رسانه‌های خارجی

تنها دقایقی پس از انتشار خبر شکار پهپاد آمریکایی در منطقه خلیج‌فارس توسط ایران، تمام رسانه‌های بزرگ دنیا به بازتاب این خبر پرداختند.

خبرگزاری رویترز در خبری فوری شکار پهپاد آمریکایی را پوشش داد و به نقل از رسانه‌های ایرانی نوشت که این پهپاد در حال جمع‌آوری اطلاعات از آب‌های خلیج فارس بوده است. این خبرگزاری همچنین به رویارویی ماه گذشته جنگنده‌های نیروی هوایی ایران با یک پهپاد آمریکایی اشاره کرد.

شبکه بی‌بی‌سی نیز این خبر را به صورت فوری پوشش داد و اعلام کرد: پهپاد آمریکایی بر فراز آب‌های خلیج فارس شکار شده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز با انتشار این خبر تصریح کرد: مقامات ایرانی هنوز جزئیات محل و زمان این رخداد را اعلام نکرده‌اند. شبکه سی‌بی‌اس آمریکا، خبرگزاری فرانسه و شبکه خبری فرانس 24 نیز با انتشار این خبر اشاره کردند که سپاه ایران هنوز جزئیات این خبر را منتشر نکرده است.

روزنامه انگلیسی دیلی‌تلگراف خبر شکار این پهپاد را منتشر کرده و نوشته است هنوز گفته نشده است که این پهپاد چطور شکار شده است.

روزنامه صهیونیستی تایمز اسرائیل و هاآرتص نیز این خبر را به صورت فوری منتشر کردند.

شبکه صدای آمریکا نیز این خبر و اظهارات سردار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه را منتشر کرده و به بررسی درگیری ماه گذشته جنگنده‌های ایرانی با یک پهپاد آمریکایی پرداخت.

شبکه اسکای‌نیوز و شبکه راشاتودی هم این خبر را فوری منتشر کردند و راشاتودی در پایگاه اینترنتی خود نوشت که آمریکا در دو ماه گذشته تعداد پهپادهای خود را بر فراز آب‌های خلیج فارس افزایش داده است.

روزنامه مصری المصریه الیوم و روزنامه الحیات هم از جمله روزنامه‌های عربی زبانی هستند که به انتشار این خبر پرداختند. شبکه العربیه و شبکه الجزیره نیز بلافاصله پس از انتشار این خبر، آن را پوشش دادند.

شبکه المنار لبنان نیز به پوشش وسیع این خبر پرداخت و دقایقی نیز به صورت زنده تصاویری از این پهپاد پخش کرد.

پایگاه‌های اینترنتی پاکستان دیفنس و پایگاه سوئیس‌ اینفو هم خبر شکار پهپاد آمریکایی را در اخبار فوری خود منتشر کردند.

روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست هم با انتشار این خبر، به سابقه این اقدام اشاره و خاطرنشان کرد: ایران اعلام کرده این پهپاد‌ها را مهندسی معکوس می‌کند و نمونه‌های آن را به تولید انبوه می‌رساند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها