فلسطین با 138 رای موافق در مقابل 9 رای مخالف و 41 رای ممتنع به عنوان کشور ناظر غیرعضو سازمان ملل انتخاب شد

جهان، فلسطین را به رسمیت شناخت

آنچنان که انتظار می‌رفت پنجشنبه شب مجمع عمومی سازمان ملل با تشکیل جلسه‌ای وضع دولت فلسطین را مورد بررسی قرار داد و با اکثریت آراء ارتقای درجه این دولت را از یک نهاد ناظر به یک کشور ناظر غیرعضو در این سازمان به تصویب رساند. این در حالی بود که آمریکا و رژیم صهیونیستی همچنان بر مخالفت خود با این امر پافشاری می‌کردند.
کد خبر: ۵۱۹۷۶۴

به گزارش ایسنا، مجمع عمومی سازمان ملل با برگزاری نشستی درخواست محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای ارتقای عضویت فلسطین در سازمان ملل را بررسی کرد و با 138 رای موافق عضویت فلسطین در سازمان ملل را به عنوان «کشور ناظر غیرعضو» در این سازمان پذیرفت. در این رای‌گیری 9 کشور با درخواست فلسطینی‌ها مخالفت کردند و 41 کشور به آن رای ممتنع دادند.

در رای‌گیری روز پنجشنبه مجمع عمومی سازمان ملل سه کشور از پنج کشور عضو دائم شورای امنیت یعنی فرانسه، روسیه و چین به درخواست فلسطینی‌ها رای مثبت دادند و آمریکا با این درخواست مخالفت کرد و انگلیس به آن رای ممتنع داد. کشورهای دیگری که به درخواست فلسطینی‌ها رای منفی دادند کانادا، جمهوری چک، جزایر مارشال، میکرونزیا، نائورو، پالائو و پاناما بودند. رژیم صهیونیستی نیز با موضعگیری شدید در قبال این اقدام فلسطینی‌ها به آن رای مخالف داد.

در متن قطعنامه‌ای که توسط مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد آمده بود: فلسطین به عنوان کشور ناظر غیرعضو در سازمان ملل پذیرفته شده و از شورای امنیت خواسته تا به درخواست فلسطینی‌ها که در سپتامبر 2011 مطرح شد و در آن از این شورا خواسته بود تا با عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل موافقت کند با دیدی مثبت نگاه کند. سال گذشته کارشکنی آمریکا مانع طرح این موضوع در شورای امنیت سازمان ملل متحد شد. رای‌گیری اخیر درست در روزی اتفاق افتاد (بیست و نهم نوامبر) که ۶۵ سال پیش سازمان ملل مصوبه دیگری را مبنی بر دو کشور اسرائیل و فلسطین تصویب کرده بود، اما اعراب در آن زمان این مصوبه را نپذیرفتند. این مصوبه مقدمه‌ای برای شکل‌گیری رژیم صهیونیستی شد.

سخنان محمود عباس

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان در نشست سازمان ملل متحد گفت: باید اینجا بار دیگر هشدارمان را تکرار کنیم؛ فرصت درحال از دست رفتن و مهلت به سرعت به سرمی آید. کاسه صبر پرتر می‌شود و امیدها کمرنگ. آدم‌های بی‌گناهی که جانشان را در بمباران‌های اسرائیل از دست داده‌اند ـ بیش از ۱۶۸ شهید در غزه که بیشترشان کودکان و زنان و ۱۲ عضو یک خانواده، خانواده دعلو بودند ـ یادآور دردناک این موضوع برای جهان است که این اشغال نژادی و استعماری یک راه‌حل مبتنی بر پیدایش دو کشور و چشم‌انداز تحقق صلح را به گزینه‌ای خیلی دشوار، اگر نه غیرممکن، بدل می‌کند. اکنون وقت عمل و حرکت است. برای همین است که به اینجا آمده‌‌ایم.»

در همین رابطه، نور عوده سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین روز جمعه در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی یورونیوز، با اشاره به رای مثبت مجمع عمومی سازمان ملل به پذیرش فلسطین به عنوان عضو ناظر این سازمان، تاکید کرد جامعه جهانی با این تصمیم، اشتباه تاریخی خود را جبران کرد. خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس نیز در مصاحبه‌ای تاکید کرد به رسمیت شناخته شدن کشور فلسطین در سازمان ملل می‌تواند به تحقق آشتی ملی بین فتح و حماس و بیشتر شدن قدرت همه اشکال مقاومت در برابر اشغالگران صهیونیستی منجر شود. این رهبر حماس گفت: اسرائیل اکنون در برابر شادی فلسطینیان در نوار غزه و کرانه باختری سرشکسته است، اسرائیلی‌ها برای اولین بار و آشکارا در حضور آمریکایی‌ها خواستار آتش‌بس با شروط مقاومت شدند.اسماعیل هنیه نخست‌وزیر دولت منتخب فلسطین نیز اعلام کرد هر دستاورد سیاسی مبتنی بر تشکیل کشور مستقل فلسطین را تائید می‌کند.

عزت الرشق، عضو دفتر سیاسی جنبش حماس نیز با استقبال از عضویت فلسطین در سازمان ملل آن را دستاوردی مهم برای ملت فلسطین خواند و تاکید کرد که لیاقت فلسطین و فلسطینی‌ها بیش از این است.

واکنش‌ها

پس از رای‌گیری، بان کی‌مون، دبیرکل این سازمان در سخنانی گفت: من همواره ایمان داشته‌ام که فلسطینی‌ها حق تشکیل یک کشور مستقل را داشته‌اند و در عین حال به اسرائیل نیز حق می‌دهم که با صلح و امنیت در کنار همسایگان خود به حیاتش ادامه دهد و هیچ گزینه‌ای بهتر از مذاکرات برای تحقق صلح در خاورمیانه وجود ندارد. هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا که مخالف اصلی پیشنهاد فلسطینی‌ها بود، گفت: این مصوبه سازنده نیست و موانع را بر سر پیشرفت مذاکرات صلح بیشتر خواهد کرد.

ران پروسر، نماینده اسرائیل در سازمان ملل هم مصوبه مجمع عمومی را «عقب‌گردی» در راه پیشرفت صلح خاورمیانه خطاب کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز با انتقاد از تصویب قطعنامه پیشنهادی فلسطینی‌ها در سازمان ملل آن را بی‌فایده خواند. وی در واکنش به سخنان محمود عباس در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: سخنان عباس سرشار از دروغ و ادعاهای کذب بود که علیه ارتش و شهروندان اسرائیل گفته شد و یقینا کسی که خواستار صلح است، این‌گونه سخن نمی‌گوید!

نتانیاهو افزود: یقینا قطعنامه سازمان ملل چیزی را تغییر نخواهد داد و بدون این که امنیت شهروندان اسرائیلی تضمین شود، کشور فلسطینی وجود نخواهد داشت.

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس به نوبه خود درخصوص اقدام اخیر سازمان ملل موضعگیری کرد و از فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها خواست بدون هیچ پیش شرطی مذاکرات را بار دیگر آغاز کنند. فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه همین درخواست را مطرح کرد. کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد اتحادیه اروپا بارها بر حمایت خود و میلش به عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل تاکید کرد.

اشتیاق فلسطینی‌ها

همزمان هزاران نفر از فلسطینی‌های ساکن نوار غزه و کرانه باختری با حضور در خیابان‌ها عضویت فلسطین را در سازمان ملل جشن گرفتند و با برگزاری مراسم، به پایکوبی پرداختند. بیشتر شهرهای کرانه باختری از جمله رام‌الله شاهد حضور گسترده مردم و جوانان فلسطینی بود که پرچم‌های جنبش فتح را در دست داشتند و عضویت فلسطین را در سازمان ملل جشن گرفتند. هزاران فلسطینی که از طریق تلویزیون رای‌گیری در مجمع عمومی سازمان ملل را دنبال می‌کردند پس از اعلام نتیجه از مانیتور سازمان ملل فریاد شوق سر دادند و به خیابان‌ها ریختند.در نوار غزه نیز هزاران نفر به خیابان‌ها آمدند و با در دست داشتن پرچم‌های حماس و فتح بر وحدت ملی و بزرگداشت یاد شهدای خود تاکید کردند. جوانان فلسطینی در غزه با شلیک تیر هوایی موفقیت اخیر فلسطینی‌ها را در عرصه جهانی جشن گرفتند و بر ادامه راه خود تا تشکیل کشور مستقل فلسطین که تمام جهان آن را به رسمیت بشناسد، تاکید کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها