چند سالی است که قاچاق چوب، حریق، چرای بیش از ظرفیت در مراتع، وقوع پدیده خشکیدگی بلوط به صورت پراکنده و لکه‌ای، خشکسالی و پدیده گرد و غبار سطح وسیعی از جنگل‌های زاگرس مرکزی را مورد تــــهدید قرار داده و احتمال نابودی کامل این اکوسیستم منحصربه‌فرد را سبب شده است.
کد خبر: ۵۱۹۴۱۷

در این میان موقعیت زمین‌خواران منطقه زاگرس عالی است و این سودجویان نفس را برای این عرصه جنگلی تنگ و تنگ‌تر کرده‌اند. هومان خاکپور، فعال محیط زیست در گفت‌وگو با ایلنا درباره وضع نهایی جنگل فلارد گفت: جنگل فلارد در حالی مورد تجاوز قرار گرفته که برخی از مقامات اجرایی به بهانه حمایت از جوامع محلی، ماموران منابع طبیعی را برای سکوت تحت فشار قرار داده‌اند.

این فعال محیط‌زیست افزود: زراعت در زیر اشکوب درختان از گذشته ریشه در تــامین معیشت سنتی وابسته به جنگل دارد و متاسفانه در همه دولت‌ها، هیچگاه نگاهی جامع به طراحی چیدمان توسعه و برخورداری این مناطق از سهم اشتغال‌های غیروابسته به منابع طبیعی وجود نداشته است.این فعال محیط‌زیست ادامه داد: معیشت سنتی دامداری و کشاورزی سایه شوم خود را بر سر جنگل‌های ارزشمند انداخته است و نباید فراموش کنیم که سرانجام این بی‌‌توجهی‌ها، نزدیک شدن جنگل‌‌ها به آستانه تخریب و تهدید جدی تنوع زیستی گیاهی و جانوری و وقوع پدیده فاجعه بار بیابان‌زایی در این مناطق است.

وی درباره کارایی جنگل و نقش مهم آن در زندگی ساکنان روستاها افزود: همین کارکردهای زیست محیطی و تاثیر غیرقابل کتمان جنگل‌ها در نفوذ و ذخیره آب در سفره‌های زیرزمینی، جلوگیری از فرسایش خاک و انباشته شدن رسوبات در پشت سدهای بزرگ است که در قوانین و مقررات منابع طبیعی کشور، هر نوع واگذاری جنگل‌ها مطلقا ممنوع اعلام شده و حفاظت و پاسداری از آنها در راس وظایف و ماموریت‌های سازمان جنگل‌ها قرار گرفته است.

این فعال محیط‌زیست در رابطه با آخرین وضع جنگل فلارد تصریح کرد: جنگل فلارد واقع در شهرستان لردگان در چهارمحال و بختیاری تحت تجاوز قرار گرفته است.

این فعال محیط‌زیست استفاده مناسب از جنگل‌ها را علاوه بر حفظ منابع طبیعی ملی یک فرصت خوب اشتغالزایی دانست و متذکر شد: راهکار خروج از چالش‌های اقتصادی و اشتغال‌زایی منطقه هرگز هزینه کردن غیراصولی و نادانسته سرمایه‌های طبیعی آن منطقه نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها