خوب است بدانید

تشخیص ایزوگام مرغوب

روز گذشته از عایقکاری بام با قیرگونی نوشتیم و متذکر شدیم که عایق‌های پیش‌ساخته معروف به ایزوگام مزایای بیشتر و بهتری نسبت به قیرگونی دارد.
کد خبر: ۵۱۶۱۳۲

ایزوگام خوب و مرغوب را چگونه باید شناخت؟ مزایا و معایب و ویژگی‌های آن چیست؟ خوب است برخی از آنها را بدانید:

ایزوگام فرآورده‌ای نفتی و لایه‌ای پوششی است برای عایق کردن سطوحی چون پی، دیواره، کف و بام ساختمان‌ها و استخرها در مقابل نفوذ آب.

دو نوع ایزوگام در بازار موجود است: تک‌لایه پلی‌استر که ظریف‌تر است و انعطاف بیشتری دارد، دولایه تیشو و پلی‌استر که ضخیم‌تر است و به جای ظرافت و انعطاف، استحکام بیشتری دارد.

ایزوگام چه تک‌لایه، چه دولایه، ممکن است با روکش آلومینیومی یا بدون آن باشد. اگر قصد دارید سطوحی مثل پشت‌بام را ایزولاسیون کنید که در برابر تابش مستقیم نور خورشید و گرما قرار دارد، بهتر است از ایزوگام با روکش آلومینیوم استفاده کنید. اگر قصدتان عایقکاری پی ساختمان یا دیواره و کف سرویس‌های بهداشتی است، از نوع بدون روکش استفاده کنید تا اقتصادی‌تر باشد.

استاندارد هر عایق رطوبتی برای آب و هوای خاص کمابیش متفاوت است، اما تولیدات استاندارد و مطمئن‌تر برای اطلاع مصرف‌کننده با درج و چاپ نشانه‌گذاری‌هایی در فاصله هر دو متر روی رول عایق همراه شده‌ است. از این موارد می‌توان به مقاومت در برابر اشعه فرابنفش، میزان انعطاف‌پذیری در سرمای 10ـ درجه، میزان نفوذناپذیری آب و... اشاره کرد.

برچسب عایق‌های استاندارد نیز باید شامل مشخصات تولیدکننده، تاریخ تولید، نوع عایق، علامت استاندارد و... باشد.

یک راه ساده برای تشخیص نوع مرغوب از نامرغوب ایزوگام هم اطلاع از این موارد است: در ایزوگام نامرغوب به جای استفاده از پلیمر یا قیر مرغوب پودرهای معدنی یا مواد غیرپلیمری به کار می‌رود و از همین رو نوع تقلبی آن بویی نامطبوع و مشابه گازوئیل صنعتی (مازوت) می‌دهد. اگر دست‌تان را بر قسمتی از لایه خارجی و بدون پوشش ایزوگام نامرغوب بکشید نیز ذرات و رنگدانه‌های سیاه به دست‌تان می‌چسبد.

می‌توان یک تکه کوچک از عایق را برش داد و پس از دو ساعت نگهداری در فریزر، آن را تا زاویه حدود 120 درجه خم کرد. اگر از ناحیة خم شده شکسته یا ترک بردارد، جنس ایزوگام خوب نیست و در غیر این صورت، مقاومت آن در برابر سرما و ترک مناسب است.

اگر از عایق‌های ایزوگامی استفاده کنید که به جای پشم شیشه در مواد تشکیل‌دهنده آن نایلون به کار رفته، بهتر است. پشم شیشه با از بین رفتن لایه قیر به هر دلیلی، آب باران یا برف را به خود می‌کشد و سطحی طبله‌کرده پیدا می‌کند.

رشید حسام /‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها