در باره نمایشگاه مطبوعات

بازنگری صداقت و انصاف

نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها، نوزدهمین سالگرد برپایی خود را در حالی به پایان برد که هیچ دوره‌ای از آن با رخدادهای کنونی روبه‌رو نبود.
کد خبر: ۵۱۳۶۱۸

بحث معضلات اقتصادی، تحریم‌ها و برخی بزرگنمایی‌های سیاسی، جنجال‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی از یک سو و گرانی کاغذ، مشکلات حوزه چاپ، توزیع و مسائلی از این دست که اقتصاد نشریات را بدون هیچ تعارفی با دشواری روبه‌رو ساخته، آن هم در شرایطی که بسیاری از افراد سیاسی درصدد جذب آرا و حمایت افکار عمومی برآمده‌اند، از سوی دیگر موجب شد تا معاونت مطبوعاتی به‌صراحت در گفت‌وگوی خود با خبرنگاران به مناسبت نمایشگاه نوزدهم اعلام کند: «نمایشگاه باید فضایی با نشاط باشد، نه جایی برای مانور سیاستمداران».

بر کسی پوشیده نیست که در روزهای پیش از برگزاری نمایشگاه، شاهد برخی بزرگنمایی‌های سیاسی بودیم که گرچه با معیارهای ژورنالیستی همچون برجسته‌سازی مطابقت داشت، اما هماهنگ با فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص ایجاد آرامش و جلوگیری از تنش در سال حمایت از تولید و سرمایه ایرانی در جامعه نبود. چنان که منافع اقتصادی، جایگزین مصالح جامعه آن هم در شرایطی حساس شد و برخی از روزنامه‌ها و نشریات، تنها برای آن که فروش خود را چندبرابر کنند یا نامشان را مطرح سازند، دست به بدعتی این گونه زدند.

از این مسائل که بگذریم، به جرأت می‌توان گفت اگر بیاموزیم چگونه به جای برجسته‌سازی در اختلافات سیاسی و دولتی، درصدد عملیاتی‌کردن فرهنگ مطالبات بدون جنجال برآییم و در تعامل و احترام به یکدیگر در شرایط حساس کنونی فائق آییم، کاملا مدبرانه عمل کرده‌ایم و این هنری است که حضور 2380 نشریه و روزنامه در830 غرفه کنار هم، فارغ از تنوع دیدگاه‌های سیاسی و فکری در نمایشگاه امسال، به صاحبنظران سیاسی آموخت.

وگرنه دامن زدن به اختلافات و سلائق متنوع، بدون توجه به پیامدهای آینده آن در جامعه، در مکانی که روزنامه‌های متعددی از کشورهای مختلف دنیا در آن حضور دارند، چیزی جز ضد تبلیغ و بهانه‌دادن به دست کسانی نیست که مترصد دامن‌زدن به اختلافات بین‌المللی، آن هم از بعد سیاسی و اقتصادی هستند.

امسال 260 غرفه به غرفه‌های نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات نسبت به سال پیش افزوده شده بود که این رخداد با شعار «کلام صادقانه، نگاه منصفانه»، هدفی جدی را دنبال می‌کرد، هدفی فارغ از جنجال که بر پایه انصاف و صداقت استوار است و قصد دارد از این پس، فرهنگ نقادی را نیز در مطبوعات اشاعه دهد.

مرتضی فغانی ‌-‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها