نوآوری‌های کاربردی

پزشکی که همیشه همراه شماست

تصور کنید بدون این‌که متوجه شوید یا حتی مشکلی برایتان پیش بیاید، بتوانید تمام مراحل یک بیماری را سپری کنید. به عبارت دیگر بیمار شوید، دارو مصرف کرده و در نهایت بهبود پیدا کنید. رسیدن به این خواسته چندان دور از انتظار نیست.
کد خبر: ۵۱۳۴۶۵

 محققان ناسا موفق به ساخت کپسول‌های زیستی شده‌اند که می‌تواند تحولات عظیمی را در روند درمان بیماری‌ها به همراه داشته باشد. بیوکپسول‌ها یا کپسول‌های زیستی ساختارهایی متشکل از نانو لوله‌های کربنی بسیار کوچک است که زیر پوست قرار می‌گیرد و در صورت نیاز، بلافاصله در بدن، دارو آزاد می‌کند تا مانع فعالیت عامل بیماریزا شود. این کپسول‌ها دارای ساختارهایی هوشمند هستند که هرگاه بدن در شرایط نامساعد قرار گیرد یا به عبارتی در معرض تهدید عوامل بیماریزا باشد، بلافاصله این وضع را احساس و سلول‌های دارویی متناسب با تغییرات نامطلوب ایجاد شده را در بدن آزاد می‌کند تا با این شرایط مقابله کند و سلامت از دست رفته خویش را بازیابد. طول عمر این کپسول‌ها در بدن نامحدود است و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. از سوی دیگر این کپسول‌ها ظرفیت بالایی برای ذخیره‌سازی دارو دارد. به این ترتیب بیماران دیابتی می‌توانند به کمک کپسول‌های زیستی بدون نیاز به تزریق انسولین برای مدت زمان یک سال سطح قند خونشان را متعادل نگه دارند. البته ناسا این کپسول‌ها را با هدف کمک به بهبود وضع سلامت فضانوردانی که مجبورند مدت زمانی طولانی در ایستگاه‌های فضایی اقامت داشته باشند، طراحی کرده است.

در ماموریت‌های فضایی بلندمدت، اگر فضانوردان بیمار شوند، امکان مراجعه به هیچ مرکز درمانی را ندارند در حالی که در این شرایط کمک به بهبود وضع سلامت آنها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در اختیار داشتن کپسول‌های زیستی به این معنی است که آنها همیشه پزشکی همراه خود دارند که می‌تواند در صورت ابتلا به هر بیماری، بلافاصله به کمک آنها شتافته، با تزریق داروی مناسب در بدن به صورت خود به خود و حتی گاهی پیش از این‌که نخستین علائم و نشانه‌های بیماری ظاهر شود یا بدون این‌که آنها خودشان متوجه ابتلا به بیماری شده باشند، بیماری را در مراحل اولیه درمان کند. یکی از مشکلاتی که می‌تواند تهدیدی برضد سلامت فضانوردان باشد، این است که در معرض تابش امواج فضایی قرار گیرند. این کپسول زیستی هوشمند بلافاصله خطر را شناسایی و داروی مناسب را در بدن آزاد می‌کند تا مانع بروز تاثیرات ناشی از آن بر روند سلامت شود. محققان امیدوارند از این ابزار که شبیه یک پزشک هوشمند زیر سطح پوست در حالت آماده‌باش قرار می‌گیرد، برای کمک به بسیاری از افرادی که مبتلا به نوعی بیماری خاص هستند و در شرایط خاص نیاز به مصرف دارو دارند، استفاده کنند.

مترجم: فرانک فراهانی‌جم

منبع: Gajitz

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها