فردا یکی از حساس ترین انتخابات ریاست جمهوری در امریکا برگزار می شود. انتخاباتی که نتایج آن به نوعی با یکی از پیچیده ترین سرفصل های سیاست خارجی ما گره خورده است.
کد خبر: ۵۱۱۹۸
هم اکنون روند برگزاری انتخابات امریکا به گونه ای پیش می رود که حتی ورود ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا برای نظارت بر این انتخابات نیز نتوانسته است از نگرانی بروز نتایجی مشابه آنچه در انتخابات سال 2000 این کشور روی داد ، بکاهد. در این میان ، مسائلی مانند انتشار پیام ویدئویی بن لادن سرکرده القاعده ، فساد مالی شرکت هالیبرتون و احتمال تقلب در انتخابات ریاست جمهوری امریکا بر فضای کنونی این انتخابات بشدت سایه افکنده است . اگر چه بن لادن در پیام ویدئویی خود امریکا را به حمله تهدید کرده است ؛ اما برخی کارشناسان سیاسی امریکا این حرکت را از آن جهت که می تواند به شعارهای بوش برای مقابله با تروریسم مشروعیت ببخشد ، اقدامی در جهت منافع بوش قلمداد می کنند. افشای فساد مالی شرکت امریکایی هالیبرتون و رشوه خواری دیک چنی ، رئیس سابق این شرکت و معاون رئیس جمهور امریکا نیز به معضلی سیاسی برای دولت بوش بدل شده است . همچنین وجود نشانه هایی از تقلب در انتخابات ریاست جمهوری امریکا ، مانند ثبت نام همزمان هواداران احزاب دمکرات و جمهوریخواه در چند ایالت و احتمال حمایت فرمانداران برخی ایالت ها از یکی از 2 نامزد رقیب ، سلامت انتخابات سال 2004 امریکا را در هاله ای از ابهام فرو برده است ؛ به طوری که تحلیلگران از مداخله احتمالی دادگاه در تعیین نتیجه انتخابات ریاست جمهوری این کشور خبر می دهند. خبرگزاری فرانسه از واشنگتن گزارش داده است : نگرانی در این خصوص ، هزار نفر از وکلای 2 حزب دمکرات و جمهوریخواه را به تکاپو انداخته است.

هزینه گزاف مبارزات انتخاباتی

انتخابات این دوره ریاست جمهوری امریکا از منظر دیگری هم نمونه است و آن هزینه های سرسام آور مبارزات انتخاباتی است ، به طوری که این مبارزات حدود 4 میلیارد دلار هزینه داشته است . لاری نوبل ، مدیر مرکز سیاست های واکنشی امریکا گفت : این میزان هزینه حدود 30 درصد بیشتر از هزینه مبارزات انتخاباتی سال 2000 میلادی است . براساس مطالعات این مرکز ، مخارج مبارزات انتخاباتی فقط برای جورج بوش ، رئیس جمهور کنونی امریکا تاکنون به یک میلیارد و 200 میلیون دلار رسیده است . ستاد مبارزات انتخاباتی بوش تاکنون حدود 278 میلیون دلار در زمینه پیامهای تلویزیونی ، صفحات انتخاباتی در مطبوعات و سازماندهی نشستهای انتخاباتی در سراسر امریکا خرج کرده است. حزب دمکرات نیز تاکنون 197 میلیون و 500 هزار دلار خرج کرده است.

فرآیند انتخاب رئیس جمهور در امریکا

انتخابات ریاست جمهوری در امریکا از طریق هیاتها یا کالج های انتخاباتی (الکترال کالج) و به شکل خاصی صورت می گیرد. کالج الکترال نتیجه نهایی انتخابات رئیس جمهور آینده امریکا را تعیین می کند و امریکایی ها به طور مستقیم در انتخاب رئیس جمهور خود نقش ندارند انتخابات بسیار پیچیده رئیس جمهوری در امریکا فرآیندی است که از آغاز جمهوری امریکا به کار برده شده است . بعضی از بنیانگذاران امریکا به قضاوت رای دهندگان عام اعتماد نداشتند و از این رو تصمیم گرفتند حرف آخر را به گروهی از شهروندان موسوم به کالج الکترال بدهند. به گفته کارول واتسون تحلیلگر سیاسی سی. ان.ان ، 538 انتخاب کننده در نهایت رای می دهند تا رئیس جمهور آینده امریکا انتخاب شود. برای انتخاب رئیس جمهور امریکا یک نفر باید 270 رای این افراد انتخاب کننده را به دست آورد. شرکت در انتخابات ریاست جمهوری امریکا ، رای دادن به گروهی از انتخاب کنندگان در کالج الکترال است تا بار دیگر آنها به رئیس جمهور رای بدهند. کار کالج الکترال منعکس کردن گزینه عامه مردم است این احتمال وجود دارد که نامزدی رای مردم را کسب کند ، اما در کالج الکترال شکست بخورد ؛ اتفاقی که 4 سال پیش افتاد و در آن ال گور برنده رای مردمی شد ، اما از آنجا که بوش آراء الکترال بیشتری به دست آورد ، پیروز انتخابات شد. بسیاری از رای دهندگان تغییر این نظام انتخاباتی را خواستار شدند.

انتخابات امریکا و دردسرهای رای دهندگان

استفاده از فناوری جدید رای گیری الکترونیکی در انتخابات 2004 امریکا بحث و جدلهای جدیدی را به وجود آورده است. به نوشته روزنامه واشنگتن پست ، کارشناسان انتخاباتی امریکا معتقدند نرم افزارهایی که در سیستم های جدید استفاده می شود و همچنین صلاحیت فنی مقامات انتخاباتی محلی برای کار با این سیستم و نحوه بازشماری آراء در ماشین هایی که آراء ماخوذه را بر روی هیچ کاغذی ثبت نمی کند ، شک و تردیدهای زیادی را به وجود آورده است. از این فناوری در 28 ایالت امریکا استفاده خواهد شد.

بوش و کری ، نگاهی دیگر

2 نامزد مطرح انتخابات ریاست جمهوری امریکا ، جورج واکر بوش نامزد حزب جمهوریخواه و جان فوریس کری نامزد حزب دمکرات ها هستند ، البته رالف نادر امریکایی لبنانی تبار از حزب سبز نیز نامزد مستقل این انتخابات است اما رقابت فشرده و اصلی بین بوش و کری است . بوش در دهه 1990 وارد عرصه سیاست شد و در یک رقابت فشرده توانست فرماندار ایالت تگزاس شود. وی حدود 6 سال فرماندار تگزاس بود. بوش پسر پس از شکست پدرش در انتخابات ریاست جمهوری سال 1992 از بیل کلینتون خود را برای انتخابات سال 2000 آماده کرد. بوش در انتخابات سال 2000 ، دیک چنی وزیر دفاع اسبق امریکا در دوران ریاست جمهوری پدرش را به عنوان معاون خود برگزید و اما جان کری در 23 سالگی وارد نیروی دریایی امریکا شد و به عنوان افسر توپخانه در رودخانه مکونگ ویتنام به قتل عام ویت کنگ ها پرداخت . وی در جنگ ویتنام زخمی شد. کری همچنین 18 سال در کمیته روابط خارجی سنا فعالیت کرده است. وی اولین بار در سال 1984 سناتور ایالت ماساچوست در شمال شرق امریکا شد و هنوز این سمت را به عهده دارد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها