کد خبر: ۵۰۹۶۰۷

ـ بابا نگاهی به پرچم انداخت و گفت: بله، چطور مگه؟

ـ آخه من بهش دقت نکرده بودم.

بابا خندید و گفت: برای این که حواست به بازی کردن بوده.

علیرضا در حالی که قیافه‌ای متفکرانه به خودش گرفته بود، گفت: بابا، اصلا پرچم چرا درست شده؟

بابا کمی فکر کرد و گفت: ببین پسرم، پرچم نماد و نشانه یه کشور یا یه سازمان یا هر چیز دیگه‌ای می‌تونه باشه و ما از روی پرچم کشورها و علامت‌های روی اون می‌تونیم اطلاعاتی دربارشون به دست بیاریم.

بابا می‌دونی ایران از کی پرچم داشته؟

تا اونــــجایی که من می‌دونم ایران از حدود 4000 سال پیش پرچم داشته، اما اولیش کی درست شده نمی‌دونم و هر کدوم یه رنگ و یه شکل داشتن، یعنی از اول پرچم ما این طوری مستطیل‌شکل و سه‌رنگ نبوده.

علیرضا حرف بابا را قطع کرد و دوباره پرسید: پس از کی این طوری شده؟

ـ اگه عجله نکنی برات می‌گم؛ من توی کتاب‌های تاریخی خوندم که در دوره قاجاریه و زمان امیرکبیر پرچم ایران به این شکل دراومده و دیگه از اون موقع شکل و رنگش تغییر نکرده، فقط علامت‌های روی آن عوض شده و با پیروزی انقلاب اسلامی کلمه «الله» در وسط آن قرار گرفت و 22 تا الله‌اکبر هم روی آن نوشته شد.

علیرضا پرسید: بابا این الله‌اکبرها چرا روی پرچم نوشته شده؟

ـ آفرین، خوب سوالی پرسیدی. بهت گفتم که از روی پرچم‌ها می‌تونیم یه چیزایی درباره کشورها بفهمیم این 22 الله‌اکبر هم نشانه بیست و دوم بهمن، روز پیروزی انقلاب است و «الله» نشان می‌دهد که کشور ما جمهوری اسلامی است.

ـ بابا رنگ پرچم‌ها هم معنی داره؟

بله، اونا هم معنا دارن؛ مثلا در مورد رنگ پرچم خودمون مطالب زیادی گفتن، اما بهترین معنایی که می‌شه گفت اینه که رنگ سبز یعنی سرسبزی و آبادی، رنگ سفید نشانه صلح و آشتی است؛ یعنی مردم ما مهربانند و اهل دوستی هستند و قرمز به نشانه تمام کسانی است که در راه سربلندی ایران خودشون رو فدا کردن و برامون خیلی قابل احترامند.

حرف‌های بابا که تمام شد علیرضا احساس بسیار خوبی نسبت به پرچم ایران پیدا کرده بود و گفت: باباجون، پس این پرچم خیلی ارزش داره و باید بهش خیلی احترام بذاریم.

بابا دستش را روی شانه علیرضا گذاشت و گفت: آفرین پسرم، درست می‌گی. هم ایران و هم پرچم اون برای ما خیلی با ارزشند.

رضا بهنام

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها