طبقه چهارم ساختمان وزارت ورزش و جوانان در سئول، دیروز پذیرای اعضای هیات مدیره باشگاه استقلال و امیر قلعه‌نویی بود؛ آنها به دفتر وزیر ورزش رفتند تا از استیصال خود در بحث مالی بگویند و از مشکلات فراوانی که بی‌پـــولی برای تیم و بازیکنان به وجود آورده است.
کد خبر: ۵۰۹۲۶۴

یازده هفته از رقابت‌های لیگ برتر می‌گذرد و آبی‌ها سخت به دنبال تحقق تعهدات 50 درصدی وزارت ورزش هستند؛ تعهداتی که اگر عملی شود چیزی حدود 10 میلیارد تومان به گاوصندوق این تیم تزریق می‌شود.

البته گرفتن این 50 درصد برای استقلال و پرسپولیس یک شرط دارد، این‌که دو تیم 50 درصد باقیمانده بودجه سالانه شان را از محل جذب اسپانسر و دیگر منابع تامین کرده باشند.

استقلالی‌ها دیروز به دیدار وزیر ورزش رفته بودند تا همین را بگویند. در این نشست علی فتح‌الله‌زاده گزارشی از نحوه درآمدزایی و چگونگی تامین اسپانسر برای برآورده کردن تعهد 50 درصدی باشگاه برای تامین بودجه این فصل را ارائه کرد و مقداد نجف‌نژاد، رییس هیات مدیره نیز درباره فعالیت‌های اخیر باشگاه و دیدارهایی که با وزرای بازرگانی و جهاد کشاورزی داشت، صحبت کرد.

این گزارش‌ها درحالی ارائه شد که ظاهرا وزیر ورزش از عدم پرداخت کامل مطالبات بازیکنان آبی‌پوش تا این هفته از رقابت‌ها بی‌خبر بود.

به همین خاطر هم محمد عباسی پس از استماع صحبت‌های حاضران، تحت تاثیر فعالیت‌های انجام شده قرار گرفت و با تقدیر از مدیرعامل و اعضای هیات مدیره استقلال در تامین منابع مالی عنوان کرد در آینده‌ای نزدیک 50 درصد بودجه‌ای که قرار بود وزارت ورزش و جوانان به دو باشگاه استقلال و پرسپولیس پرداخت کند به حساب این دو باشگاه واریز می‌شود.

آبی‌ها چگونه به تعهد خود عمل کردند؟

حالا سوال اصلی اینجاست؛ در شرایطی که بازیکنان این تیم هر روز از عدم دریافت مطالباتشان صحبت می‌کنند و سرمربی هم تهدید به استعفا کرده است، هیات مدیره باشگاه چگونه به تعهد 50 درصدی خود در تامین بودجه عمل کرده‌ است؟!

خمیر مایه گزارشی که از سوی فتح‌الله‌زاده در تامین تعهدات مالی باشگاه به وزیر ورزش ارائه شد قرارداد شش میلیاردی استقلال با یک شرکت هولدینگ به نام صدرا سیستم پاسارگاد است.

این شرکت که لوگوی آن شبیه لوگوی پرسپولیس است با تلاش و رایزنی محمد رویانیان مدیرعامل پرسپولیس با استقلالی‌ها قرارداد امضا کرد.

استقلالی‌ها هم که به لحاظ مالی در مضیقه بودند، در بازی با راه‌آهن برای نخستین بار لوگوی پرسپولیس را روی پیراهن خود حک کردند تا از این طریق هم که شده بتوانند مطالبات برخی از بازیکنان را پرداخت کنند!

در گزارش فتح‌الله‌زاده، سوای این شش میلیارد که تا الان فقط چند برگ چک از آن به استقلالی‌ها رسیده است، به درآمدهای حاصله از نقل و انتقال آندرانیک تیموریان و فریدون زندی در شش ماه گذشته و فروش احتمالی جی لوئید ساموئل و علی حمودی اشاره شده است و البته درآمدهای ناچیز حاصل از بلیت فروشی.

همین‌ها کافی است تا فتح‌الله‌زاده ادعا کند باشگاه به وظیفه مالی‌اش عمل کرده است. مدیرعامل استقلال با بیان این جمله می‌گوید: حالا امیدوارم وزارت ورزش و جوانان بزودی بر اساس بودجه‌ای که مطرح شده است، کمک‌ها را آغاز کند تا بیشتر لطمه نخوریم!

در این میان حالا خود فتح‌الله‌زاده هم از استعفا صحبت می‌کند: اگر ببینیم که مشکلات مالی به سمت و سویی می‌رود که هیچ کمکی نمی‌توان کرد من هم مرخص می‌شوم. به قول قلعه‌نویی آستانه تحمل ما هم حدی دارد.

واعظی‌آشتیانی: امید چندانی به خودکفایی استقلال و پرسپولیس نیست

در شرایطی که استقلال و پرسپولیس طی سال‌های گذشته همواره برای تامین هزینه‌های جاری خود چشم به کمک‌های دولتی داشته‌اند، به نظر می‌رسد شرایط برای خودکفایی این دو باشگاه پرطرفدار و مردمی چندان مساعد نیست.

امیررضا واعظی‌آشتیانی، مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال با تائید این موضوع به جام‌جم می‌گوید: اقتصاد فوتبال و ورزش ما نیز متاثر از اقتصاد کشور است و در این شرایط نمی‌توان امید چندانی به خودکفایی و استقلال مالی دو باشگاه داشت. به عبارتی خودکفایی این دو باشگاه فعلا در حد شعار است.

وی با تاکید بر این‌که اگر قائل به این نکته هستیم که با سرمایه‌گذاری در فوتبال، بخشی از ناهنجاریهای اجتماعی زمینه‌ای برای بروز و ظهور نمی‌یابد، اضافه می‌کند: دولت باید با این استراتژی به فوتبال کمک کرده و به همین منظور نیز بسته حمایتی تعریف شده‌ای را به مورد اجرا بگذارد. بسته‌ای حمایتی که در آن نقش و جایگاه بخش خصوصی تعریف شده باشد و این بخش به سرمایه‌گذاری در ورزش ترغیب شود.

واعظی‌آشتیانی با تصریح بر این‌که هر کس صحبت از خودکفایی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به میان می‌آورد، یا تلقی خاصی از جنبه‌های مختلف کار ندارد، یا به نوعی دست به عوام‌فریبی می‌زند، می‌افزاید: در حال حاضر و غیر از چهار موردی که از سوی فیفا برای درآمدسازی باشگاه‌ها تعریف شده، باشگاه‌های کشورمان فرمول دیگری برای درآمدسازی ندارند.

در رابطه با بحث اسپانسر نیز، آنقدر فضای کار محدود است که حتی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس نیز با این قدمت و جایگاه و انبوه هواداران خود، حق انتخاب زیادی در جذب اسپانسر ندارند و دست مسوولان دو باشگاه چندان در این زمینه باز نیست. این در شرایطی است که اگر اقتصاد فوتبال ایران قوی باشد، اسپانسرها باید در صف انتخاب قرار بگیرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها