در حالی که بازار تهران از پنجشنبه هفته گذشته فعالیت عادی خود را از سر گرفت، اطلاعات دریافتی حاکی از کاهش نسبی قیمت ارز و طلا و تداوم آن در شنبه جاری است.
کد خبر: ۵۰۶۴۸۰

به گزارش خبرنگار ما، در حالی که چهارشنبه هفته گذشته به علت ارسال پیامک‌های مشکوک به تلفن همراه برخی بازاریان و تحریک گروهی از آشوبگران، فعالیت بخش‌هایی از بازار تهران از جمله بازار طلا و ارز با اختلال و تعطیل مواجه شد، مشاهدات خبرنگار ما از خیابان فردوسی نشان می‌دهد بازار ارز و سکه پنجشنبه هفته گذشته فعالیت خود را از سر گرفت که این آغاز فعالیت با کاهش نسبی قیمت‌ها همراه بود.

در همین حال نمایندگان بانک مرکزی و بخش خصوصی پیش‌بینی می‌کنند این کاهش قیمت‌ها در روز جاری ـ شنبه ـ ادامه داشته باشد، بویژه آن‌که هیات وزیران چهارشنبه گذشته مصوبات جدیدی را برای کاهش قیمت ارز به تصویب رسانیده که احتمالا بازار در انتظار اجرای این اقدامات مانده و این امر با اثرگذاری روانی بر معامله‌گران باعث افت بیشتر قیمت‌ها شود.

آخرین قیمت‌ها

براساس اطلاعات دریافتی از بازار ارز خیابان فردوسی، روز پنجشنبه هر دلار آمریکا بین 3000 تا 3100 تومان قیمت‌گذاری می‌شد که نسبت به روز سه‌شنبه (آخرین روزی که قیمت‌ها تقریبا مشخص بود) حدود 300 تومان کاهش نشان می‌دهد. قیمت یورو و سایر ارزهای دیگر مشخص نبود.

در بخش سکه‌های طلا و طلا نیز قیمت‌ها روند کاهشی یافت. در این خصوص، قیمت هر گرم طلای 18 عیار از حدود 133 هزار تومان در روز سه‌شنبه هفته گذشته به 114 هزار و 300 تومان رسید که به این ترتیب حدود 17هزار تومان کاهش نشان می‌دهد.

این در حالی است که اونس جهانی طلا دیروز (جمعه) با حدود 20 دلار افزایش به 1792 دلار رسید، اما به دلیل افت قیمت داخلی دلار، قیمت‌ها در بازار طلا روند نزولی در پیش گرفت.

این گزارش می‌افزاید: قیمت انواع سکه‌های طلا نیز کاهش یافت. بر این اساس قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی (طرح جدید)‌ یک میلیون و 150 هزار تومان گزارش شد که نسبت به روز سه‌شنبه حدود 150هزار تومان کاهش نشان می‌دهد.

نیم‌سکه نیز به 560 هزار تومان و ربع سکه به 280هزار تومان رسید که به ترتیب 90 و 58 هزار تومان کاهش نشان می‌دهد.

اظهارنظرهای مشترک

با این حال هم نمایندگان بانک مرکزی و هم بخش خصوصی پیش‌بینی می‌کنند قیمت‌های ارز و طلا روند نزولی در پیش گیرد.

صمد کریمی، سخنگوی اتاق مبادلات ارزی در گفت‌وگوی کوتاهی با خبرنگار ما پیش‌بینی کرد قیمت دلار امروز (شنبه) باز هم کاهش یابد.

وی همچنین از احتمال کاهش مجدد نرخ ارز مبادله‌ای بانک مرکزی در روز جاری خبر داد.

وی تصریح کرد: با گسترش فعالیت اتاق مبادلات ارزی شاهد ایجاد ثبات در بازار ارز خواهیم بود. هر چه که می‌گذرد هم دامنه فعالیت اتاق با تخصیص ارز به واردات گروه‌های بیشتر کالایی فراهم می‌شود و هم با رفع اشکالات موجود، مبادلات روان‌تر و سریع‌تر صورت می‌گیرد و این نشانه‌هایی روشن به بازار آزاد است که هم ارز به اندازه کافی هست و هم سریع تخصیص می‌یابد.

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی همچنین در گفت‌وگو با فارس از کاهش نرخ دلار آمریکا و یورو در اتاق مبادلات ارزی در روز پنجشنبه نسبت به روز قبل خبر داد.

وی گفت: نرخ دلار آمریکا در مرکز مبادلات ارزی در روز پنجشنبه 26 هزار و 518 ریال بود که نسبت به روز قبل (چهارشنبه) 202 ریال کاهش پیدا کرده است.وی ادامه داد: نرخ یورو در اتاق مبادلات ارزی در روز پنجشنبه سیزدهم مهر 34 هزار و 272 ریال بوده که نسبت به روز قبل 198 ریال کاهش نشان می‌دهد.

همچنین محمد کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر نیز به خبرنگار ما گفت: در روز پنجشنبه شاهد افت چشمگیر قیمت طلا و سکه‌ها بودیم و اگر کاهش قیمت ارز به همین منوال ادامه داشته باشد، قیمت‌ها امروز کاهش بیشتری خواهد داشت.

وی افزود: بازار منتظر است ببیند تصمیمات جدید ارزی دولت چیست و چه می‌خواهد بشود. همین انتظار اثرات روانی داشته و به احتمال زیاد باعث کاهش قیمت‌ها خواهد شد. با این حال باید دید امروز چه پیش می‌آید.

استراتژی این است

رییس کل گمرک نیز با بیان این‌که نرخی که در مرکز مبادلات ارزی اعلام می‌شود باید دو درصد زیر نرخ بازار باشد، گفت: قطعا آن نرخی که در حال حاضر در بازار وجود دارد حبابی است و نرخ واقعی نیست.

عباس معمارنژاد در گفت‌وگو با ایسنا افزود: هر چه ما بتوانیم امکانات جدید را در بازار ارز برای واردکنندگان ایجاد کنیم، قطعا خواهیم توانست در کنترل بازار ارز موفق باشیم.

وی افزود: گمرک فقط بعد از این‌که ثبت‌سفارش صورت گرفت، این کنترل را انجام می‌دهد که حتما کالا وارد کشور شده و ترخیص شود.معمارنژاد تصریح کرد: کسی که از مرکز مبادلات، ارز دریافت می‌کند، حتما باید ثبت‌سفارش و حواله‌ای که انجام داده یا گشایش اعتباری که کرده منتج به واردات کالا شود، در غیر این صورت قطعا مراحل بعدی را باید کنترل کنیم که مشکلی به‌وجود نیاید.

وی تاکید کرد: قطعا به نظر می‌رسد استراتژی این است که در روزهای آینده نرخ، روند نزولی را طی کند.

آغاز پرداخت ارز به اولویت 6

از سوی دیگر، معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران از آغاز پرداخت ارز غیرمرجع به اولویت شش در اتاق مبادلات ارزی خبر داد و گفت: پنجشنبه گذشته در این اتاق، علاوه بر تامین ارز مورد نیاز اولویت سه، چهار و پنج، اولویت شش نیز از ارز بهره‌مند شد.

کیومرث فتح‌الله کرمانشاهی در گفت‌وگو با مهر با بیان این‌که هم اکنون اتاق مبادلات ارزی، علاوه بر تامین ارز مورد نیاز اولویت‌های سه، چهار و پنج، اولویت شش را نیز تامین ارز می‌کند، گفت: با توجه به مجموعه اقداماتی که در اتاق مبادله ارز به منظور تامین ارز مورد نیاز مراجعه کنندگان صورت می‌‌گیرد، هم اکنون وضع به نحوی است که به بیشتر ثبت سفارشاتی که مورد تائید سازمان توسعه تجارت ایران و بانک مرکزی است، ارز تعلق می‌گیرد.

وی افزود: البته رویکرد اتاق مبادلات ارزی، تامین ارز مورد نیاز تولیدکنندگان است، چرا که در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی باید رویکرد تامین ارز برای متقاضیانی باشد که تولید می‌کنند.

معاون دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران نیز اعلام کرد، ارز مبادله‌ای به تمامی ثبت سفارش‌کنندگان اولویت شش کالایی تخصیص خواهد یافت و این امر با اختصاص منابع کافی از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد.

به گزارش ایرنا، ساسان خدایی افزود: با توجه به اختصاص منابع کافی از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از روز پنجشنبه، متقاضیان ثبت سفارش اولویت شش کالایی شامل اجزا و قطعات خط تولید و ماشین‌آلات واحدهای تولیدی می‌توانند به مرکز مبادلات ارز مراجعه کنند.

به گفته وی، پیش از این اولویت‌های یک و دو ارز مرجع و اولویت‌های سه، چهار و پنج نیز از ارز مرکز مبادلات می‌توانستند، استفاده کنند.

خدایی افزود: اختصاص ارز به متقاضیان اولویت شش با تصمیم مذکور به این مجموعه اضافه شد.معاون دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران ابراز امیدواری کرد، اولویت‌های دیگر نیز در آینده نزدیک بتوانند از ارز مرکز مبادلات استفاده کنند.

دستگیری 16 اخلالگر بازار ارز

در همین حال دادستانی تهران از دستگیری 16 اخلالگر بازار ارز خبر داد.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دادستانی تهران، خرید و فروش ارز خارج از شبکه بانکی به صورت گسترده، خرید و فروش و قاچاق ارز، تشکیل باندهای سازمان یافته و انجام معاملات ارز به صورت صوری و غیرواقعی با هدف افزایش قیمت ارز به منظور تشویش اذهان عمومی و ایجاد اختلال در کسب و کار و بازار و تحصیل مال نامشروع از طریق اقدامات مذکور که باعث بالا بردن غیرمنطقی نرخ ارز و متشنج کردن فضای ارزی کشور گردیده و موجبات تضییع حقوق مردم از جمله اتهامات نامبردگان است.

این گزارش افزود: به عنوان مثال گردش مالی و موجودی حساب بانکی یکی از متهمان یادشده از طریق اقدامات مجرمانه مذکور ظرف یک سال اخیر بیش از یک هزار میلیارد تومان بوده است.

پایگاه اطلاع‌رسانی دادستانی تهران افزود: در این پرونده متهمان دیگری نیز تحت تعقیب قضایی قرار گرفته‌اند که اطلاع‌رسانی در این زمینه متعاقبا صورت خواهد گرفت.

فارس نیز در این باره گزارش داد بازجویی از افراد دستگیر شده آغاز شده و ادامه دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها