عرضه منابع ارزی صندوق توسعه ملی در اتاق مبادلات آغاز شد

بانک مرکزی: مقاومت بازار ارز شکسته می‌شود

رئیس‌کل بانک مرکزی برای چندمین بار وعده شکسته شدن مقاومت بازار را در مقابل رشد نرخ ارز داد. پیش از این چند مقام مسئول در بانک مرکزی و وزارت صنعت پیش‌بینی کرده بودند با راه‌اندازی اتاق معاملات ارزی، مقاومت بازار شکسته شده و نرخ‌ها پایین خواهد آمد اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.محمود بهمنی که دیروز از مرکز مبادلات ارز دیدن می‌کرد، ضمن مثبت ارزیابی نمودن پاسخگویی به متقاضیان مرکز بیان کرد: وجود حجم گسترده‌ای از جمعیت در طبقات و پاسخگویی به تقاضاهای آنان به این معناست که تقاضا از روی بازار برداشته می‌شود.
کد خبر: ۵۰۵۶۹۱

رئیس شورای پول و اعتبار درخصوص تاثیر مرکز مبادلات بر بازار ارز بیان کرد: بازار تا حدودی در حال مقاومت است ولی قطعا‌ بزودی این مقاومت درهم خواهد شکست‌ چون ما با پشتوانه ارزی قوی وارد این مرکز شده‌ایم.

بهمنی با اشاره به این‌که تا چندی قبل این تقاضاها تماما روی بازار بود، خاطرنشان کرد: شبکه بانکی با این مرکز، بازار را سبک کرده و قرار است موارد دیگری از اختصاص ارز به این مرکز اضافه شود.وی از ارائه ارزهای دانشجویی و بیماران با نرخ مرجع خبر داد و افزود: در صورت داشتن توان پاسخگویی، سعی می‌شود‌ کلیه تقاضاهای خرد در این مرکز متمرکز شود.

رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به مدیریت تقاضاهای خرد ارزی تاکید کرد: براین اساس، دلیلی ندارد ما شاهد افزایش قیمت ارز باشیم.همزمان با اظهارات رئیس‌کل بانک مرکزی بازار غیررسمی تهران دیروز باز هم شاهد افزایش قیمت‌ها بود و در پایان معاملات این روز نرخ هر دلار آمریکا با 150 تومان افزایش نسبت به روز پنجشنبه به رقم 2830 تومان رسید.

رانت بازار ارز بزودی از بین می‌رود

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی هم گفت: با سازوکار این مرکز، بازار ارز بزودی شفاف شده و رانت آن از بین خواهد رفت.

صمد کریمی روز شنبه در گفت‌و‌گو با ایرنا با بیان این‌که در این چارچوب می‌توانیم به اهداف موردنظر برسیم، تصریح کرد: این مرکز بازاری بین بانکی ایجاد کرده و متقاضیان و دارندگان ارز از طریق سیستم بانکی به اهداف خود می‌رسند.

وی با بیان این‌که عملکرد این مرکز با بورس ارز متفاوت است و بورس ارز طرحی ابداعی برای حل برخی مشکلات بود، گفت: در ابتدا بانک مرکزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان بورس و اوراق بهادار و وزارت صنعت، معدن و تجارت این طرح را بررسی کردند و در نهایت این طرح آسیب‌شناسی شد.

کریمی اظهار کرد: اتاق معاملات ارزی در قالب بازار بین بانکی در حال شکل گرفتن است و راهکار مدیریت بازار، هم همین است. سخنگوی مرکز مبادلات ارزی با بیان این‌که راهکاری که بانک مرکزی طراحی کرده، به تائید مدیریت ارشد اقتصادی کشور رسیده، گفت: این طرح راهکار مناسبی است، بنابراین اگر این راهکار به درستی اجرایی شود و عمق بازار افزایش یابد، دیگر نیازی به استفاده از راهکارهای دیگر نیست. به گفته کریمی، بازار ارز در تمامی کشورها بازار سازمان یافته‌ای نیست و بانک‌های مرکزی، سرمایه‌ای، توسعه‌ای و تجاری در این بازار فعال هستند. وی درباره بورس ارز نیز تصریح کرد: آنچه که در دنیا به عنوان بورس ارز از آن یاد می‌شود، بازارآتی (فیوچر) ارز است که تنها 5 درصد از مبادلات ارز را دربر می‌گیرد، اما مرکز مبادلات ارزی براساس مختصات کلان اقتصادی، وضع بازارهای ارز و پول راه‌اندازی شده است.

آغاز تبدیل منابع ارزی صندوق توسعه به ریال

در همین حال عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی از آغاز تبدیل منابع ارزی صندوق توسعه به ریال در بازار مبادلات ارزی خبر داد.

محمود دودانگه در گفت‌و‌گو با ایسنا با بیان این‌که تبدیل منابع ارزی صندوق توسعه ملی به ریال در بازار مبادلات ارزی آغاز شده‌است، اظهار کرد: طبق قانون بودجه 91، صندوق توسعه‌ ملی موظف است 10 درصد از منابع را در بخش کشاورزی و 10 درصد را در بخش صنعت، معدن و تجارت به صورت ریالی تسهیلات پرداخت کند.

وی در ادامه با اشاره به این‌که با پرداخت تسهیلات ریالی، پشتیبانی بیشتری از بخش‌های مربوط انجام می‌شود، تصریح کرد: تبدیل ارز به ریال به طرح‌هایی که به بانک ارائه می‌شود بستگی دارد و صندوق توسعه در حد مجوز قانونی ارز عرضه می‌کند.

عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی با اشاره به این که بانک مرکزی از میزان ارز صندوق توسعه که در این بازار عرضه شده اطلاع دارد،گفت: نرخ ارز متغیر بسیار مهمی است و باید متناسب با شرایط کلان اقتصادی کشور تعیین شود.

فعالیت اتاق مبادلات ارزی در هفته گذشته با عرضه 14درصدی سهم وزارت نفت از درآمد های نفتی کشور آغاز شد و به ‌دنبال آن عرضه 20 درصد منابع صندوق توسعه ملی در این اتاق نیز از روز گذشته شروع شده است.

مطابق آخرین اظهارات مسئولان صندوق توسعه ملی منابع این صندوق از 30میلیارد دلار فراتر رفته و در صورت عرضه 20 درصد آن در اتاق مبادلات،‌دست کم 6 میلیارد دلار ارز از سوی این صندوق به اتاق تزریق خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها