سخنگوی اتاق: با عمق‌بخشی به فعالیت مرکز مبادلات ارزی، تقاضا و عرضه ارز همزمان متعادل می‌شود

اتاق مبادلات، نوسانات نرخ ارز را مهار می‌‌کند؟

در حالی که قیمت دلار و سکه دیروز مرزهای جدیدی را درنوردید، بانک مرکزی اطمینان داد با «عمق بخشیدن» به فعالیت مرکز مبادله‌ ارزی بزودی جلوی نوسانات فعلی قیمت ارز گرفته خواهد شد.
کد خبر: ۵۰۵۰۱۴

به گزارش خبرنگار ما، دیروز قیمت دلار با عبور از مرز 2600 تومان تا عصر به 2640 تومان رسید. این قیمت نسبت به روز سه‌شنبه حدود 80 تومان افزایش نشان می‌دهد. قیمت دلار در بازار سه‌شنبه هفته جاری 2560 تومان گزارش شده بود. همچنین یورو از مرز 3400 تومان عبور کرد.

اثرات روانی است

با وجود این‌که این افزایش قیمت همزمان با سومین روز کاری مرکز مبادلات ارزی روی داد و شاید بسیاری از کارشناسان و ناظران این افزایش قیمت را به علت تاثیر معکوس این مرکز بر بازار بدانند، اما صمد کریمی، سخنگوی مرکز مبادلات ارزی در گفت‌وگو با خبرنگار ما، این موضوع را رد کرد. وی تصریح کرد: این صحیح است که مرکز مبادلات ارزی به دلیل تازه‌کار بودن، هنوز مکانیسم‌های کافی برای انجام سریع برخی مبادلات را ندارد. اما حق بدهید که هنوز سه روز از آغاز به کار این مرکز می‌گذرد.وی افزود: ما مشکلات موجود در کار این مرکز را در کمیته‌های ویژه‌ای در اسرع وقت رفع می‌کنیم و هر روز که می‌گذرد، تخصیص ارز به اولویت‌های 3، 4 و 5 روان‌تر و سریع‌تر می‌شود.

وی اظهار کرد: اهمیت تخصیص ارز به این اولویت‌ها این است که موضوع آن مواد اولیه بخش‌های تولیدی بویژه کشاورزی و صنعت است. یعنی هر چه تخصیص ارز این اولویت‌ها روان‌تر شود، ورود مواد اولیه سریع‌تر انجام شده و کار تولید و ورود کالا به بازار سرعت می‌گیرد. لذا مدت زمان کمی لازم است تا اثرات تخصیص ارز از این مرکز بر قیمت‌ها و از جمله قیمت ارز آشکار شود.

وی افزود: چند روز که بگذرد، فعالیت این مرکز سیگنال‌های مثبت و مناسبی را به گروه‌های مختلف مصرف‌کننده ارز شامل سرمایه‌گذاران، واردکنندگان ، صادرکنندگان و مصرف‌کنندگان ارسال می‌کند. علت اصلی این سیگنال‌ها نیز این است که کم‌کم ثبات در عرضه ارز به وجود می‌آید، یعنی بخش عمده تقاضای ارز که مربوط به ارز واردات است به طور کانالیزه شده کنترل و به سرعت به آنان ارز تخصیص می‌یابد.

کریمی اظهار کرد: لذا هم عرضه ارز ثبات می‌یابد و هم تقاضای واردات ارز کم‌کم از کف بازار جمع می‌شود. در نتیجه ارز موجود در بازار کفاف نیازهای پس‌اندازی ارز را خواهد داد و شاهد کاهش قیمت‌ها خواهیم بود.

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی با اشاره به ریشه افزایش قیمت ارز گفت: ریشه اصلی رشد قیمت ارز جو روانی است و لذا رسانه‌ها باید کمک کنند که جو رو به آرامش بگذارد. در این شرایط هیچ عامل دیگری به اندازه اثر روانی بر قیمت ارز تاثیر نمی‌گذارد. این در حالی است که ارز به اندازه کافی موجود است و تخصیص‌ها نیز در حال روان‌تر شدن است.

وی پیش‌بینی کرد وضع حبابی بازار ارز تا چند روز دیگر شکسته شده و قیمت‌ها سقوط کند.

آثار مرکز مبادلات ارزی پدیدار می‌شود

در همین حال وزیر صنعت، معدن و تجارت ابراز امیدواری کرد با ادامه فعالیت مرکز مبادلات ارزی به‌تدریج فعالان اقتصادی شناخت بیشتری از آن پیدا کنند تا این مرکز بتواند نقش خود را به‌عنوان محلی برای مبادله ارز صادرکنندگان و نیاز واردکنندگان ایفا کند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی تولید و تجارت ایران (شاتا)، مهدی غضنفری در حاشیه نشست مشترک با جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسئولان بانک مرکزی و برخی دستگاه‌های ذی‌ربط درخصوص مرکز مبادلات ارزی، گفت: چشم‌انداز کلی این است که به‌تدریج آثار مثبت این حرکت در بازار ارز پدیدار شود.غضنفری با بیان این‌که راه‌اندازی مرکز مبادلات ارزی کار جدیدی است که نیازمند مراقبت ویژه است، افزود: البته راهکار مناسبی است که شفافیت معامله در آن مشاهده شود.

از نظر وزیر صنعت، معدن و تجارت، وجه ممیزه مرکز مبادلات ارزی اختصاص نداشتن آن به یک گروه خاص است و همه صادرکنندگان می‌توانند در این مکان ارز خود را عرضه کنند و به‌تدریج نیز سایر اولویت‌های کالایی دیگر اضافه خواهد شد.وی با تصریح بر این‌که حتی در آینده تامین بخشی از ارز مورد نیاز خدمات در فرآیند فعالیت مرکز مبادلات ارزی پیش‌بینی شده، گفت: درباره نتایج مثبت این طرح باید صبور بود و به اجرای بهتر آن کمک کرد.

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، تخصیص ارز مورد نیاز اولویت‌های 3 تا 5 با 2 درصد پایین‌تر از نرخ بازار می‌تواند به کاهش قیمت تمام شده تولید کمک کند و در عین حال این بازار قادر خواهد بود تا نقش رهبری قیمت را برعهده گیرد زیرا اگر حجم فروش بالا رود، به معنای این است که عرضه ارز به این اولویت‌ها روی قیمت کلی بازار ارز تاثیر مثبتی گذاشته است.

وی افزود: همچنین از آنجایی که مرکز مبادلات ارزی می‌تواند بخشی از نیاز متقاضیان ارز را در بازار آزاد به سمت خود جذب کند، فشار در بازار کمتر خواهد شد و طبیعتا باعث کاهش تقاضا در بازار آزاد می‌شود که به‌طور غیرمستقیم آثار کاهش قیمت ارز را خواهد داشت و در کل اگر تعداد عرضه‌کنندگان ارز بیشتر شود، دسترسی به ارز راحت‌تر بوده و آثار طبیعی آن بهبود قیمت در بازار خواهد بود.

تغییری در ثبت سفارش اتفاق نیفتاده است

همچنین معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: تغییری در سطح تقاضای کالای وارداتی از طریق ثبت سفارش اتفاق نیفتاده و کماکان در گروه‌های کالایی ثبت سفارش صورت می‌گیرد.

حمید صافدل در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: گروه‌های اول و دوم کالاهایشان را به نرخ ارز مرجع دریافت می‌کنند و گروه‌های 3 به بعد با نرخ مبادله‌ای در مرکز مبادله ارز با استفاده از تسهیلاتی که در پنجره‌ واحد اجرا شده ، ارزشان را دریافت می‌کنند.وی افزود: این نرخ طی روز‌های گذشته در سه نوبت از طریق بانک مرکزی اعلام شده ؛ لذا به نظر می‌رسد ارباب رجوع طی این روزها آشنایی بیشتری با این مرکز یافته و در مورد فرآیند‌های اداری آن توجیه شده‌اند. صافدل اظهار کرد: انتظار می‌رود طی روزهای آتی مراجعات بیشتری به این مرکز داشته باشیم و امیدواریم با استقرار نمایندگان بیشتری از بانک‌های عامل و با اختصاص ظرفیت‌های بیشتر، به تدریج نسبت به پاسخگویی سایر اولویت‌های کالایی به ترتیبی که قبلا اطلاع‌رسانی شده، انجام دهیم.

معاملات24 میلیون دلاری در اتاق

در همین حال میزان تبادلات ارزی در سومین روز فعالیت مرکز مبادلات ارزی (دیروز/ چهارشنبه) بالغ بر 14 میلیون دلار اعلام شد.به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، میزان مبادلات معادل چهار میلیون دلار نسبت به روز قبل از آن (سه‌شنبه هفته جاری) افزایش نشان می‌دهد.

سه‌شنبه هفته جاری میزان تبادلات در مرکز یاد شده بالغ بر ده میلیون دلار بوده است که با احتساب 14 میلیون دلار روز جاری، این میزان از مرز 24 میلیون دلار گذشت.بانک مرکزی همچنین اعلام کرد: مرکز مبادلات ارزی امروز پنجشنبه نیز باز بوده و پاسخگوی مراجعان خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها