در حالی که نرخ ارز در دومین روز راه‌اندازی اتاق معاملات ارزی همچنان روندی صعودی را طی کرد، مسئولان صنفی این بازار می‌گویند، مقاومت بازار در مقابل اتاق معاملات ارزی تا دو هفته دیگر شکسته می‌شود و قیمت‌ها کاهش می‌یابد.
کد خبر: ۵۰۴۱۱۴

به گزارش جام‌جم، بانک مرکزی در دومین روز آغاز به کار اتاق معاملات ارزی در حالی نرخ 2362 تومانی را برای دلار آزاد اعلام کرد که قیمت این شاخص در بازار آزاد تهران روز گذشته به 2560 تومان رسید و فاصله خود را با نرخ اعلامی بانک مرکزی افزایش داد.

به این ترتیب نرخ ارز در بازار غیررسمی دیروز هشت درصد بیشتر از نرخ ارز اتاق معاملات بود. این در حالی است که مطابق اعلام مسئولان بانک مرکزی قرار بود نرخ ارز اتاق معاملات فقط دو درصد کمتر از نرخ بازار غیررسمی باشد که تاکنون این‌گونه نشده است.

برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در صورت ادامه روند موجود و افزایش شکاف میان این دو نرخ و با در نظر گرفتن نرخ مرجع 1226 تومانی عملا دلار سه نرخی شده است. با این حال سخنگوی کانون صرافان معتقد است قیمت‌ها در بازار غیررسمی، کاذب است و بزودی کاهش می‌یابد.

سخنگوی کانون صرافان با اعلام آمادگی برای همکاری با بانک مرکزی گفت: افزایش قیمت ارز در بازار آزاد به دلیل مقاومت بازار نسبت به اجرای طرح جدید است و در صورت استمرار طرح تا دو هفته آینده قیمت‌ها شکسته خواهد شد.

نصرت عزتی سامیان در گفت‌وگو با فارس با ابراز امیدواری نسبت به موفقیت مرکز مبادلات ارزی اظهار کرد: بانک مرکزی هرگونه کمکی در مورد گشایش ارز نیاز داشته باشد، کانون صرافان آمادگی همکاری دارد تا این طرح موفق شود.

سخنگوی کانون صرافان با اشاره به افزایش قیمت دلار در دو روز گذشته تصریح کرد: به دلیل این‌که برخی افراد در روز‌های گذشته با قیمت بیشتر ارز خریداری کرده‌اند، نمی‌خواهند قیمت‌ها کاهش یافته و با ضرر و زیان مواجه شوند.

وی تاکید کرد: در واقع ارزهایی که در دو روز اخیر فروخته شده قیمتی کمتر از قیمت آنچه اعلام می‌شود، دارد و طرح معاملات ارزی موفق خواهد بود.

همچنین وی برای نقل و انتقال ارز به خارج از کشور نیز در صورت درخواست بانک مرکزی اعلام همکاری کرد.

عزتی در پاسخ به این سوال که شما معتقدید ارز با قیمت 2650 تومانی که هم‌اکنون درج شده فروخته نمی‌شود، گفت: میزان ارز فروخته شده با قیمت اعلامی به اندازه‌ای نیست که بگوییم قیمت ارز در بازار 2650 تومان است و در واقع مجموع قیمت ارز به فروش رسیده در بازار کمتر از این رقم بوده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر اتاق معاملات ارز عرضه خود را ادامه دهد بازار را متعادل کرده و قیمت‌ها شکسته خواهد شد.

مرکز مبادلات ارزی شلوغ‌تر شد

در همین حال، فارس گزارش داد: امروز مرکز مبادلات ارزی به دلیل افزایش پذیرش گروه‌های کالایی شلوغ‌تر از روز نخست بود که به نظر می‌رسد باید با افزایش فضا و نیروی انسانی ظرفیت این مرکز برای پاسخگویی به مراجعه‌کنندگان افزایش یابد.ازدحام به حدی بود که در جلوی اتاق مربوط به تائید و پرداخت ارز به متقاضیان که در آن نمایندگان بانک‌های کشاورزی، ملت، بانک مرکزی و نماینده سازمان توسعه تجارت در آن حضور دارند، یک نفر از حراست ایستاده بود و ورود و خروج‌ افراد را کنترل می‌کرد.

همچنین دیروز میزی برای اطلاع‌رسانی و پاسخگویی به سوالات مراجعه‌کنندگان در نظر گرفته شده بود و دو نفر به پرسش‌ها پاسخ می‌دادند.

سر این دو نفر بشدت شلوغ بود که نشان از ابهامات زیاد متقاضیان ارز داشت. به نظر می‌رسد به تدریج در روز‌های آینده تعداد مراجعه‌کنندگان برای دریافت ارز افزایش یابد و این ازدحام و شلوغی بیشتر شود.

در این میان یکی از متقاضیان ارز گفت: من امروز حواله ارزی دریافت کردم؛ تقاضای من مشمول گروه کالایی سه و پنج می‌شد و اقدامات مربوط برای ثبت سفارش و تحویل ارز انجام گرفت.

فراخوان بانک مرکزی برای خرید ارز از مردم

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی از ابلاغ دستورالعملی از سوی بانک مرکزی در روزهای آینده خبر داد که براساس آن، افرادی که به عنوان سرمایه‌گذاری اقدام به خرید ارز کرده‌اند، بتوانند ارز در اختیار خود را به قیمت روز به بانک مرکزی بفروشند.

صمد کریمی در گفت‌وگو با مهر گفت: بانک مرکزی ظرف روزهای آینده دستورالعملی را ابلاغ خواهد کرد که براساس آن، افرادی که ارز را به عنوان سرمایه‌گذاری خریداری و در منزل نگهداری می‌کنند، بتوانند ارز در اختیار خود را به نرخ روز به بانک مرکزی بفروشند.

سخنگوی طرح مبادلات ارزی افزود: همچنین این دستورالعمل برای صادرکنندگان نیز کاربرد خواهد داشت، ضمن این‌که آنها می‌توانند شرایطی که بانک مرکزی برای آنها فراهم می‌کند، ارزدر اختیار خود را بدون نقل و انتقال به داخل کشور به متقاضیان واردات به فروش برسانند. وی تصریح کرد: صندوق توسعه ملی نیز ظرف روزهای آینده به جرگه عرضه کنندگان ارز در اتاق مبادلات ارزی خواهد پیوست.

تصمیم گیری برای ارز مسافرتی و دانشجویی

معاون ارزی بانک مرکزی هم اعلام کرد هفته آینده درباره ارز مسافرتی و دانشجویی تصمیمات جدیدی اتخاذ خواهد شد.مینو کیانی‌راد در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که آیا قرار است ارز مسافرتی و دانشجویی در بورس ارز مبادله شود یا خیر، گفت: نه چنین چیزی نیست. وی افزود: قرار است هفته آینده درباره این موضوع تصمیم‌گیری شود.

دور جدید احضار و دستگیری اخلالگران ارزی

از سوی دیگر، خبرها و گزارش‌ها از آغاز دور جدید احضار و دستگیری اخلالگران ارزی حکایت دارد.

مجتمع ویژه مفاسد اقتصادی و دادسرای شهید مقدس (اوین) این روزها و هفته‌ها شاهد رفت و آمد و احضار و بازداشت برخی اخلالگران ارزی است. در همین حال، احتمال احضار برخی مسئولان نظارتی بانک مرکزی برای بررسی جزئیات بیشتر این پرونده وجود دارد.

رییس‌جمهور چندی پیش در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی پس از خبر سراسری ساعت 21، از کسانی سخن گفت که در بازار ارز اختلال ایجاد می‌کنند.

او گفت: مقدار زیادی از مشکلات بازار ارز ناشی از آن بود که باندهای داخلی فقط برای اهداف سیاسی و اقتصادی وارد شدند. خودشان از یک طرف بازار ارز را به هم ریختند و از یک طرف دولت را متهم کردند و به دولت فحش دادند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها