دستاوردها و ابزار و وسایل زندگی مدرن امروزی علاوه بر رفاهی که برای انسان به همراه دارد، گاهی آنچنان بی‌حساب و کتاب مصرف می‌شود که عرصه را برای ساکنان زمین تنگ می‌کند.
کد خبر: ۴۸۹۴۳۰

کیسه‌های پلاستیکی و ظروف یکبار مصرف از جمله این محصولات هستند. زمانی که این کیسه‌ها و ظروف، جایگزین همتایان پارچه‌ای و کاغذی خود شدند شاید کمتر کسی فکر می‌کرد در آینده‌ای نزدیک، همین وسایل تبدیل به یکی از معضلات اصلی محیط‌زیست شوند.

حقیقت تلخ این است که بازیافت پلاستیک در طبیعت به طور طبیعی 300 تا 500 سال زمان می‌برد. مواد پلاستیکی و پلیمری به علت ساخته شدن از منابع نفتی و دارا بودن مواد با پایه نفتی و خاصیت تجزیه‌ناپذیری، در خاک باقی می‌مانند به این ترتیب علاوه بر بد منظره و آلوده‌کردن محیط‌زیست، مواد شیمیایی آنها بتدریج از طریق خاک وارد زنجیره غذایی انسان می‌شود.

این معضل در کشور ما که براساس آمارها جزو ده کشور نخست جهان از نظر مصرف ظروف یکبار مصرف و پلاستیک است، کاملا جدی و تهدیدکننده محسوب می‌شود. حقیقت این است که بجز آلودگی‌های صنعتی، فرآیند دفن پسماندهای شهری و خانگی در بسیاری از شهرهای کشور به‌صورت غیربهداشتی و غیرعلمی دنبال شده و شیوه رایج آن، رهاسازی و دفن در زمین یا تخلیه در رودخانه‌ها، دریا و پستی و بلندی‌های طبیعت است.

کافی است سری به وب‌سایت‌های مختلف زیست‌محیطی و خبری بزنیم تا انبوهی از تصاویر رهاسازی فله‌ای پلاستیک‌ها در جنگل، سواحل یا حاشیه تالاب‌ها و رودخانه‌ها را ببینیم؛ زباله‌هایی که تقریبا تمام محیط‌زیست اطرافمان را احاطه کرده‌اند.

حذف نایلکس و ظروف یکبارمصرف پلاستیکی پلیمری در حالی ضروری به نظر می‌رسد که هر تهرانی به‌طور متوسط روزانه سه‌کیسه پلاستیک مصرف می‌کند.

آمار نشان می‌دهد، تنها در سال 85 حدود 570 هزار تن ظرف یکبارمصرف پلاستیکی در کشور مصرف شده است؛ ظروفی که استفاده از آنها باعث ابتلا به بیماری‌های سخت می‌شوند و منشأ 77 نوع بیماری سرطان‌زا هستند.

خطرات ناشی از عدم بازیافت پلاستیک‌ها و ورود آنها به محیط‌زیست و چرخه طبیعت باعث شده تا در بسیاری از کشورهای جهان عرضه کالا درظروف پلاستیکی و فروش کیسه‌های نایلونی ممنوع شود.

با وجود این، در کشور ما کیسه نایلون و ظروف یکبارمصرف پلاستیکی جزء لاینفک عرضه کالا در فروشگاه‌هاست. این در حالی است که اگر هر خانوار ایرانی در هر هفته فقط یک کیسه نایلون را از چرخه خرید حذف کند، این کار در یک سال موجب حذف 816 میلیون کیسه نایلون از طبیعت می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها