زبیگنیو برژینسکی، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا هشدار داده است که مقابله نظامی آمریکا با ایران برای اقتصاد واشنگتن ویران‌گر خواهد بود.
کد خبر: ۴۸۸۸۵۷

به گزارش پرس تی وی، برژینسکی در گفتگو با رسانه خبری نیوزمکس.‌‍تی‌وی گفت: "جنگ در خاورمیانه در شرایط کنونی ممکن است چهار سال به طول بیانجامد."

این سیاستمدار گفت، بسته شدن احتمالی تنگه هرمز توسط ایران حتی نه برای مدت طولانی منجر به افزایش شدید قیمت نفت خواهد شد و این گذرگاه عبور محموله‌های نفتی در نتیجه جنگ تبدیل به گذرگاهی خطرناک خواهد شد.

برژینسکی تصریح کرد: "در واقع، مالیات‌دهندگان آمریکا باید برای پرداخت ۵ الی ۱۰ دلار برای هر گالن بنزین به دلیل وقوع جنگ در تنگه هرمز آماده باشند."

وی همچنین دموکراسی را در شرایط کنونی "سلاحی قابل توجیه" توصیف کرد اما هشدار داد که اگر آن‌ها (غرب) قصد دارند که ایران را در تنگنا قرار دهند، مذاکرات در مورد برنامه انرژی هسته‌ای ایران شکست می‌خورد.

برژینسکی گفت: "اگر هدف از مذاکرات تحقیر ایران و قرار دادن آن در شرایطی جداگانه و محدود کردن این کشور در وضعیتی متفاوت از دیگر امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی باشد، احتمالا توافقی از این مذاکرات حاصل نخواهد شد."

امریکا و رژیم اسرائیل به طور مکرر با بیان این‌که تمام "گزینه‌ها" از جمله اقدام نظامی در دستور کار قرار دارند، ایران را مورد تهدید قرار داده‌اند تا بدین وسیله برنامه انرژی هسته‌ای این کشور را متوقف کنند؛ برنامه‌ای که امریکا، تل آویو و بعضی از متحدان آن‌ها ادعا می‌کنند دارای بعد نظامی است.

ایران ضمن رد این اتهامات، می‌گوید که به عنوان یکی از امضا کنندگان متعهد و پایبند پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی حق دستیابی به فناوری هسته‌ای برای مقاصد صلح آمیز را دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها