در آبادان عمر سینما تقریبا برابر عمر پالایشگاه عظیم نفت (1287) است. اما از اولین سالن نمایش این شهر، نه فقط مردم شهر بلکه کارگران ایرانی و هندی شرکت نیز حق استفاده نداشتند. جریان نحوه استفاده اقشار مختلف از سینماها طولانی است که فعلا از آن می‌گذریم.‌
کد خبر: ۴۸۸۸۳۹

اولین سینمای متعلق به بخش خصوصی که عموم مردم می‌توانستند از آن استفاده کنند، سینما شیرین نام داشت که سال1310 ساخته شد. سینما شیرین دوطبقه بود و یک سالن نمایش تابستانی نیز داشت که بعد از جنگ جهانی دوم، دو طبقه دیگر نیز به آن اضافه کردند که به بزرگ‌ترین سینمای خوزستان ـ و بلکه ایران ـ تبدیل شد.

اما بسیاری از سینماهای آبادان در طول دوران جنگ ویران شدند. سینماهایی که در سال‌های اخیر در آبادان بازگشایی شده‌اند عبارتند از سینما نفت (تاج)، سینما ایران، سینما آبادان، سینما پیروز، سینمای تابستانی بریم، سینمای تابستانی باشگاه آبادان. سینما نفت نیز یکی از سینماهای تاریخی و قدیمی این شهر است که خاطرات زیادی در ذهن آبادانی‌ها برجای گذاشته است.

مسجد رنگونی‌ها

این مسجد به دست کارگران پاکستانی پالایشگاه آبادان در سال ۱۲۹۹ خورشیدی در زمین‌های شرکت نفت ساخته شد. رنگون، پایتخت کشور برمه‌است. ملوانان و مسافران کشتی‌های خارجی بسیاری در این مسجد نماز خوانده‌اند. این بنا با قدمت ۸۸ سال دارای شبستان، حیاط اصلی، و موذنه‌است. این مسجد به مسلمانان اهل سنت حنفی مذهب تعلق دارد؛ متولی مسجد شیخ عبدالرشید مندل بود و امامین جماعت آن، شیخ قادری هندی، حاج آقا رنگونی و سپس محمد اسلم راجا بودند. در آرایه‌های این مسجد از طرح‌های گچ بری برجسته به صورت روکش سیمانی استفاده شده‌است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها