به گفته برخی مسئولان شهر قم، این پروژه به دلیل ناکارآمدی و غیر‌فنی بودن باید متوقف شود

ادامه مناقشه بر سر منوریل قم

در حالی که مسئولان شهر قم از افتتاح فاز یک منوریل این شهر تا پایان امسال خبر می‌دهند، نماینده قم در شورای عالی استان‌ها از احتمال توقف این پروژه به دلیل ناکارآمدی و غیرفنی بودن آن سخن می‌گوید.
کد خبر: ۴۸۸۷۹۲

به گفته محمد باقرپناهی، سازمان بازرسی کل کشور نامه‌ای در همین راستا و برای پیگیری این مساله به دادستان عمومی قم نوشته، اما تاکنون اقدامی از طرف این دادستانی صورت نگرفته و کارگاه‌های این پروژه همچنان فعال است.

عملیات اجرایی ساخت منوریل قم از سال 88 آغاز شده و همچنان ادامه دارد، با این حال طی این سال‌ها همواره اختلافاتی بر سر ضرورت یا ضرورت نداشتن احداث و چگونگی ادامه مسیر آن از مقابل حرم مطهر حضرت معصومه(س) وجود داشته؛ اختلافاتی که همچنان ادامه دارد و ادامه این پروژه را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

باقرپناهی، عضو شورای شهر قم این پروژه را به دلیل انجام نشدن مطالعات لازم و نداشتن مجوز قانونی از مراجع ذی‌صلاح در عبور از حریم حرم مطهر و بستر رودخانه قمرود، شکست خورده اعلام کرده و خواستار توقف آن شده است.

خدشه‌دار شدن سیما و منظر شهر بویژه حریم حرم حضرت معصومه(س) و مشکل لاینحل عبور منوریل از بالای صحن حرم یا زیر سطح، گنجایش محدود منوریل و ناکارآمدی آن در جابه‌جایی مسافر نسبت به مترو،‌ رعایت نشدن مباحث پدافندی و تنافی آن با نیاز مردم قم و محروم شدن آنها از استفاده از برخی خطوط مترو به دلیل حذف خط B و ایجاد نقص در خط A قطار شهری که هم‌اکنون در حال اجراست و وابستگی صددرصد خارجی آن، از جمله مواردی است که به گفته وی لزوم توقف آن را بیش از پیش آشکار می‌کند.

پروژه باید متوقف شود

نماینده قم در شورای عالی استان‌ها در ادامه با اشاره به تذکر کار‌شناسان نسبت به ساخت منوریل به جام‌جم می‌گوید: ساخت منوریل وقتی با تذکر همراه شد، باید متوقف می‌شد تا لطمه‌ای به بیت‌المال وارد نشود، البته اگر هم‌اکنون این پروژه متوقف و پایه‌های آن جمع شود از خسارت بیشتر جلوگیری خواهد شد.

باقرپناهی با تاکید بر این‌که مراجع عظام، علما و بزرگان قم با اجرای منوریل مخالفند، تصریح می‌کند: مخالفت این افراد منطقی است، چراکه آنها پاسدار حریم اهل بیت‌اند و نسبت به تعرض به حریم‌های قدسی و بناهای مربوط به قبور مطهر ائمه عصمت و طهارت که نمادهای دینی ما هستند، نمی‌توانند بی‌توجه باشند. عضو شورای شهر قم با بیان این‌که شهروندان قمی داشتن مترو را به منوریل ترجیح می‌دهند، می‌افزاید: بخش قابل توجهی از مردم قم از خدماتی که خط B مترو برای آنها داشته و اکنون به خاطر اجرای منوریل از آن محروم شده‌اند، راضی نیستند چراکه منوریل در مسیر دیگری احداث شده و نمی‌تواند جایگزین خط B متروی قم شود.

وی درباره اتمام زمان ساخت منوریل قم نیز یادآور می‌شود: منوریل قم به دلیل ناکارآمدی و غیر‌فنی بودن متوقف خواهد شد، حتی اگر مجریان اصرار بر اجرای آن داشته باشند.

شورای شهر؛ حامی پروژه

رئیس شورای شهر قم اما با بیان این‌که شورای شهر موافق اجرای پروژه است، به جام‌جم می‌گوید: برخی اعضای این شورا، نظر شخصی خود را مبنی بر توقف آن مطرح کرده‌اند، در حالی که شورای شهر حامی و مدافع اجرای پروژه است و هم‌اکنون نیز این پروژه با قوت در حال اجراست.

سید محمد آتش‌زر با اشاره به پیشینه طرح می‌افزاید: پروژه منوریل قم سه سال پیش به درخواست شهردار وقت قم در شورای شهر مطرح شد که مورد موافقت شورا قرار گرفت.

وی با بیان این‌که پس از آن، مساله از طریق شهردار پیگیری و به شورای حمل و نقل و ترافیک کشور ارجاع داده شد، تصریح می‌کند: موافقت شورای حمل و نقل و ترافیک کشور، 2 دستاورد بسیار مهم برای قم به دنبال داشت. اول این‌که احداث حمل و نقل ریلی در قم به تصویب رسید و دوم تصویب احداث منوریل بود.

آتش‌زر با بیان این‌که پس از انجام مطالعات اولیه، مناقصه‌ای برگزار و دو شرکت در این مناقصه برنده و شروع به کار کردند، خاطرنشان می‌کند: این شرکت‌ها پس از انجام مطالعات و دریافت مجوزهای لازم مانند مجوز محیط زیست و وزارت نیرو وارد مرحله اجرایی پروژه شده‌ و در حال حاضر نیز مشغول به کار هستند.

رئیس شورای شهر قم با بیان این‌که فاز نخست این پروژه که از پارک‌سوار شروع شده و به حرم ختم می‌شود تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد، تنها مانع اجرای کامل پروژه را موضوع مناقشه‌برانگیز عبور منوریل از مقابل حرم عنوان می‌کند و می‌گوید: این مشکل همچنان حل نشده است و شورای شهر و سایر مسئولان استان با برگزاری جلسات متعدد در صدد رفع آن هستند.

مدیر پروژه منوریل قم نیز ضمن اظهار بی‌اطلاعی از گفته‌های برخی از اعضای شورای شهر مبنی بر ضرورت توقف این پروژه به جام‌جم می‌گوید: دراین‌باره چیزی نشنیده‌ام و هیچ‌گونه اظهار نظر و پاسخی نیز برای این گفته‌ها ندارم. معینی می‌افزاید: پروژه متوقف نشده و طبق برنامه، در حال اجراست.

مزایایش بیشتر است

شهردار قم نیز که یکی از موافقان ادامه پروژه است، با بیان این‌که هر پروژه معایب و محاسنی دارد که باید با مدنظر قرار دادن آن، پروژه پیگیری شود، مزایای احداث منوریل قم را بیشتر از معایب آن عنوان می‌کند و به جام‌جم می‌گوید: سرعت اجرای این پروژه نسبت به احداث مترو بیشتر است،‌ ضمن این‌که قیمت تمام شده آن نیز بسیار کمتر و حدود یک دهم هزینه مترو است.

محمد دلبری با بیان این‌که هزینه اجرای فاز یک این پروژه با احتساب هزینه واگن‌ها، 180 میلیارد تومان است، می‌افزاید: فاز دوم آن نیز طبق پیش‌بینی‌ها حدود 250 میلیارد تومان هزینه در برخواهد داشت که سرجمع حدود 430 میلیارد تومان خواهد بود.

وی با بیان این‌که این هزینه برای احداث منوریلی از کمربندی کاشان تا شهرک پردیسان و به طول 18 کیلومتر است، یادآور می‌شود: این در حالی است که هزینه متروی قم با طول 14 کیلومتر و البته سوای هزینه تملکات آن،‌ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

وی تصریح می‌کند: اما اشکالاتی هم که از سوی برخی همکاران در شورای شهر مطرح شده نظیر برهم خوردن سیما و منظر شهری، گنجایش و ظرفیت محدودتر منوریل نسبت به مترو و احتمال غفلت مدیریت شهری از مترو،‌ صحیح اما قابل رفع شدن است و نباید به خاطر وجود چنین مشکلات قابل حلی کل پروژه را تعطیل کرد.

فاطمه مرادزاده / گروه ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها