موزه هنرهای معاصر تهران که در سال ۱۳۵۶ خورشیدی (۱۹۷۷ میلادی) در زمینی به مساحت ۲۰۰۰ مترمربع (بجز باغ تندیس‌ها) بنا شد، اینک یکی از گنجینه‌های عظیم آثار هنری در کشورمان به شمار می‌رود. این موزه که زیر نظر معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می‌کند، یکی از ده موزه برتر جهان به لحاظ غنای آثار هنری است.
کد خبر: ۴۸۸۴۶۸

در این موزه بسیاری از شاهکارهای هنری جهان نگهداری می‌شود.

آثاری از نامداران هنر جهان که هرکدام، بجز اعتبار هنری، سرمایه‌ای ملی برای ما تلقی می‌شوند. زمانی که این موزه افتتاح شد مهم‌ترین و جامع‌ترین مجموعه از هنر غربی در قاره آسیا بود.

بسیاری از تابلوهای گران‌قیمتی که در این موزه نگهداری می‌شود به منظور آشنایی هنرمندان ایرانی با آثار هنرمندان جهان خریداری شده است. مدرن‌کردن هنر ایران نیز یکی دیگر از دلایل خریدن این تابلوها عنوان شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

تمامی آثار خریداری‌شده برای موزه هنرهای معاصر، خلق‌شده توسط هنرمندان اروپایی و آمریکایی بین سال‌های 1880 تا 1976 میلادی بود. نکته حائز اهمیت، تنوع سبک و موضوعات آثاری است که در این موزه نگهداری می‌شود. گنجینه این موزه آثاری از امپرسیونیسم تا تاپ‌آرت را شامل می‌شود. علاوه بر آن، برگ‌هایی از شاهنامه شاه طهماسب قدیمی‌ترین اثری است که در موزه هنرهای معاصر نگهداری می‌شود.

در گنجینه دائمی موزه هنرهای معاصر تهران بیش از ۳۰۰۰ اثر ارزشمند و یگانه از نخبگان هنرهای تجسمی ایران و جهان نگهداری می‌شود. در سال‌های ۸۳ و ۸۴ این گنجینه به طور کامل در نمایشگاهی با عنوان جنبش هنر مدرن به نمایش درآمد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تابلوی جاودان جکسون پولاک اثری است که نامش بر تارک گنجینه آثار هنری موزه هنرهای معاصر می‌درخشد. این تابلو که چندی پیش برای نمایش در کشور ژاپن به امانت گرفته شد، پس از بازگشت به کشور توسط گمرک فرودگاه امام خمینی توقیف شد و سرانجام با پیگیری معاونت هنری وزارت ارشاد، ترخیص و بار دیگر به موزه هنرهای معاصر منتقل شد. ارزش این تابلو برابر 250 میلیون دلار برآورد شده است. همچنین در این موزه، نقاشی‌های دیگری از نقاشان بزرگ دنیا همچون کلود مونه، پل گوگن، پابلو پیکاسو، کامیل پیسارو، ونسان ونگوگ، کسوان دونگن، ادوارد مونش، مارک شاگال، خوآن میرو، لوئیس والتات، واسیلی کاندینسکی، مارسل دوشان، ژرژ رنو، فرنان لژه، ژرژ براک، رنه ماگریت و سالوادور دالی نگهداری می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

این آثار، گران‌قیمت‌ترین آثاری هستند که در ایران نگهداری می‌شوند و هر موزه‌ای در دنیا آرزوی داشتن چنین گنجینه‌ای را دارد. جالب اینجاست که از برخی از این نقاشان نامدار، نه‌تنها یک اثر، بلکه چند اثر در موزه هنرهای معاصر نگهداری می‌شود. مثلا از پابلو پیکاسو نقاش بزرگ قرن بیستم حدود 30 اثر در این موزه نگهداری می‌شود.

به‌غیر از این تابلوهای نقاشی، آثار حجمی باارزشی نیز در موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می‌شود که از بین آنها می‌توان به آثار پابلو پیکاسو، هنری مور، مارینو مارینی، آلبرتو جاکومتی و امبرتو بوچینی اشاره کرد. در دل هشتی موزه نیز اثری از هنرمند ژاپنی، نوریوکی هاراگوچی قرار دارد که از روغن و پولاد ساخته شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

علاوه بر آثار ارزشمند هنرمندان نامدار غربی، کارهای باارزشی نیز از هنرمندان کشورمان در گنجینه موزه هنرهای معاصر وجود دارد. آثاری از کمال‌الملک، شاگردان کمال‌الملک، شاهکارهای نگارگری درباره شاهنامه شاه طهماسب مربوط به دوره صفوی، آثاری از محمود فرشچیان، محمد احصایی، جلیل رسولی، ایران درودی، سهراب سپهری، آیدین آغداشلو، علیرضا اسپهبد، مرتضی اسدی، احمد اسفندیاری، ایرج اسکندری، هانیبال الخاص، ناصر اویسی، رویین پاکباز، نامی پتگر، فرامرز پیلارام، صادق تبریزی، پرویز تناولی، حسین زنده‌رودی و معصومه سیحون نیز در این موزه به‌چشم می‌خورد.

جز اینها، آثاری هم هستند که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل رعایت شئونات اسلامی هرگز به معرض نمایش عمومی گذاشته نشدند.

موزه هنرهای معاصر فقط یکی از موزه‌های باارزش کشورمان است. در کنار این موزه که البته مهم‌ترین گنجینه آثار هنری کشور محسوب می‌شود، موزه‌های دیگری نیز وجود دارند که آثار هنری ارزشمندی در آنها نگهداری می‌شود که می‌توان به موزه کاخ نیاوران و موزه ملک اشاره کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها