تکواندو ایران در شرایطی خود را آماده حضور در بازی‌های المپیک لندن می‌​کند که یک نوع خوش بینی همگانی به نتایج این تیم در لندن وجود دارد و این نیز به‌خاطر عملکرد روشن این رشته در سال‌های اخیر است که باعث شده همه با اطمینان به نتایج تکواندوکاران در عرصه رقابت‌های مختلف بنگرند.
کد خبر: ۴۸۷۹۴۱

جدا از آن‌که ثبات مدیریتی در کنار برنامه‌ریزی خوب و انسجام تیمی و گروهی و دوری از حواشی زائد و کمرشکن، موفقیت‌های تکواندو را در عرصه بازی‌های مختلف رقم زده است، وجود قهرمانان و ستاره‌هایی که مرحله به مرحله و گام به گام، دوران رشد و شکوفایی را پشت سر گذاشته‌اند، باعث شده همه با اطمینان و نگاهی مثبت به نتیجه تکواندو در المپیک لندن چشم امید بدوزند.

این رشته افتخارآفرین که طی این سال‌ها، در زمینه مدال‌آوری تنه به تنه رشته‌های مدال‌آوری چون کشتی و وزنه‌برداری سائیده و بعضا نیز از این رشته‌ها سبقت گرفته است، در المپیک لندن دو نماینده در قسمت مردان و یک نماینده در قسمت زنان دارد. درست مثل المپیک پکن 2008 که در کنار هادی ساعی و رضا نادریان، سارا خوش جمال فکری در وزن 49 کیلوگرم روی شیاپ چانگ رفت که البته این حضور با موفقیت همراه نشد و خوش جمال پس از پیروزی بر نماینده مغرب، در دور دوم به یانگ شو چون از چین تاپیه در وقت اضافه باخت تا با توجه به شکست این حریف از تکواندو کار چینی در مرحله نیمه نهایی، خوش جمال از دور مسابقات المپیک حذف شود.

رضا نادریان هم که اعتماد رضا مهماندوست سرمربی وقت تیم ملی را در حضور با تجربه‌ای چون بهزاد خداداد جلب کرده بود، نمایش بسیار ضعیفی از خود نشان داد تا با قبول شکست از حریف برزیلی، از گردونه رقابت‌های وزن 58 کیلوگرم حذف شود.

اما بزرگ ستاره کاروان ایران در پکن 2008 هادی ساعی بود که با ارائه مبارزاتی زیبا و درخشان با شایستگی به دومین مدال طلای خود در عرصه این بازی‌ها دست یافت تا در جدول مدالی بازی‌ها، ایران نیز طلایی شده و این طلا مرهمی باشد بر زخم‌های ورزشی که کلی در راه حضور در پکن هزینه و سرمایه‌گذاری کرده و تیرهایش به سنگ خورده بود.

اکنون نیز محمد باقری معتمد در وزن دوم (منهای 68) و یوسف کرمی وزن چهارم (مثبت 80 )و سوسن حاجی‌پور در وزن سوم بانوان (‌منهای 67 کیلوگرم) سه نماینده تکواندو ایران در راه حضوری شایسته در المپیک لندن هستند که جملگی با آمادگی خوب روحی و جسمی و با کلی انگیزه می‌خواهند با انجام مبارزاتی در خور توجه، افتخاری دیگر را در لندن به مجموعه افتخارات خود اضافه کنند.

یوسف کرمی که مدال برنز المپیک 2004 آتن را در ویترین افتخارات خود دارد با کلکسیونی از مدال‌های جهانی و آسیایی، تنها جای یک مدال را در این ویترین خالی می‌بیند و برای همین عزم خود را جزم کرده است تا در لندن با بهره‌گیری از تمام تجارب خویش، طلا را به چنگ آورده و به نوعی حسن ختام دوره قهرمانی خود را با شکوه جشن بگیرد. محمد باقری معتمد نیز با سابقه قهرمانی جهان و آسیا،‌ مبارزی به تمام معناست که خیلی‌ها او را با هادی ساعی مقایسه می‌کنند و معتقدند که می‌تواند در لندن سکوی افتخار را زیر پای خود ببیند. سوسن حاجی پور نیز که برنز آسیا را در کارنامه خویش دارد، برای حضور در لندن 2012 خود را از هرحیث آماده کرده است تا به قول خود نماینده شایسته‌ای برای ورزش بانوان ایران باشد.

گرچه فریبرز عسگری سرمربی تیم ملی تکواندو از وقتی جایگزین رضا مهماندوست شده، تلاش کرده است راه گذشته را با قدرت ادامه داده و تجارب ذی قیمتش را به ملی‌پوشان منتقل کند، اما حضور هادی ساعی نیز بعنوان مدیر تیم‌های ملی تکواندو در کنار ملی‌پوشان، امتیاز بزرگی برای نمایندگان المپیکی ایران به حساب می‌آید تا ضمن مشاوره با این قهرمان بزرگ، به لحاظ روحی و روانی، خود را مهیای حضور در رویداد بزرگ المپیک کنند. به هر حال اگر تکواندو در المپیک لندن طلایی شود که احتمالش زیاد است، به رکوردی تاریخی در ورزش ایران دست خواهد یافت.

دوره افت جودو

متاسفانه به اندازه‌ای که تکواندو با ثبات و افتخارآفرین در میدان‌های مختلف حاضر شده، جودو ایران از این ثبات مدیریتی به​دوربوده است تا با سایه انداختن حواشی مختلف بر این رشته و بالا گرفتن اختلاف‌ها و ستیزهای شخصی، جودو روزبه‌روز از مسیر اصلی خود خارج شده و با عقب‌نشینی آسیایی و جهانی، دوره فترت بدی را تجربه کند.

هر چند بعضی از مسئولان قبلی فدراسیون،‌ غفلت از تغییر قوانین این رشته و درگیر شدن در اختلاف‌های داخلی را دلیل اصلی این عقب‌ماندگی بر می‌شمارند، اما در کنار همه اینها باید غفلت از پشتوانه‌سازی را بر شمرد که صد البته یکی از دلایل آن بی‌ثباتی مدیریتی در این رشته بوده است. در حال حاضر جودو برای حضور در المپیک دارای دو سهمیه است که با توجه به مصدومیت محمدرضا رودکی، تنها جواد محجوب در منهای 100 کیلوگرم به مصاف حریفان خود می‌رود. این در حالی است که در المپیک پکن، جودوی ایران دارای 6 نماینده در عرصه بازی‌ها بود که جملگی آنان نیز در مصاف با رقبا تن به شکست داده و نتوانستند صاحب افتخار شوند. بویژه مسعود حاجی آخوندزاده و آرش میراسماعیلی که با کوله باری از تجربه در دو وزن 60 و 66 کیلوگرم ، به ترتیب با یک پیروزی و دو شکست و دو پیروزی و دو شکست از گردونه رقابت‌ها حذف شدند. هر چند در این بین آرش میراسماعیلی برای حضور در المپیک لندن، شانس خود را آزمود، اما حضور او در عرصه رقابت‌های انتخابی با ناکامی همراه بود تا حالا میراسماعیلی به‌عنوان نایب رئیس فدراسیون و مدیر تیم‌های ملی، روی حضور محجوب در المپیک لندن تمرکز کند. با این‌که میراسماعیلی اعلام کرده هر طور شده تلاش خواهند کرد محمد رضا رودکی را به المپیک برسانند، اما با توجه به انجام عمل جراحی روی زانوی این قهرمان سنگین وزن، بسیار بعید به نظر می‌رسد که این جودوکار بتواند در لندن روی تاتامی برود.

حجت‌اله اکبرآبادی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها