علیرضا نورمحمدی، مدافع پرتلاش پرسپولیس:

از حضور سیدجلال حسینی و محسن بنگر استقبال می‌کنم

علیرضا نورمحمدی، یکی از مدافعانی است که علت اصلی ضعف دفاعی پرسپولیس در لیگ یازدهم را تغییرات پیاپی دروازه‌بان و ترکیب خط دفاعی عنوان می‌کند و می‌گوید ای کاش فصل بعد هماهنگ‌تر باشیم. با نورمحمدی در مورد مسائل مختلفی صحبت کردیم؛ از پرسپولیس و افتی که در لیگ یازدهم داشت، تصمیمش برای فصل بعد، لیگ آینده و تاثیری که دنیزلی می‌تواند در متحول‌کردن پرسپولیس داشته باشد. این گفت‌وگو را بخوانید.
کد خبر: ۴۸۷۴۱۷

نام شما بین بازیـــکنانی بود که از اول برای تمدید قرار داد لحاظ شده بود. با توجه به این که قراردادت را با نظر دنیزلی تمدید کرده‌ای، چه احساسی از آینده داری؟

واقعا از دید من شرط اول برای همکاری با یک تیم نظر مساعد مربی است، خب من هم منتظر نظر دنیزلی بودم. وقتی از این بابت خیالم راحت شد قراردادم را تمدید کردم و به آینده نیز امیدوارم.

با توجه به پیوستن سیدجلال حسینی و محسن بنگر به پرسپولیس، به حضور در ترکیب ثابت فکر می‌کردی یا مبلغ قراردادت؟

راستش درست است که این روزها همه بازیکنان به فکر مبلغ قرارداد و این حرف‌ها هستند، اما من از نظر مالی آنقدر سختگیر نیستم، یعنی اولویت اولم نیست. دو سال پیش هم که به پرسپولیس آمدم پیشنهادهای بهتری داشتم که از نظر مبلغ قرارداد کمی بالاتر بود، اما من می‌خواهم در پرسپولیس شرایط خوبی داشته باشم، موقعیتی که بتوانم به تیمم کمک کنم و ضمن آن خودم هم از نظر فوتبالی پیشرفت کنم. مسلما حالا نیز از این که خط دفاع تیم با حضور حسینی و بنگر تقویت شده، خوشحالم.

موضوع پیشنهاد سپاهان چه بود، با این تیم مذاکره‌ای داشتی؟

در حد حرف بود و مذاکره مستقیمی نداشتم، چون اولویت اول من پرسپولیس بوده و هست. به هر حال چند سال است در این تیم جا افتاده‌ام و می‌خواهم به تیمم کمک کنم.

از حاشیه‌های فصل قبل هم گفتید، چه چیز باعث شد پرسپولیس تا هفته آخر تیمی نباشد که اهالی فوتبال انتظار داشتند؟

از اول فصل روی سکوها حاشیه بود و علیه کادر فنی و بازیکنان شعار می‌دادند. مسائلی که همه هواداران و رسانه‌ها از آن باخبرند و نیازی به توضیح ندارد. آنقدر مسائل جانبی دست به دست هم داد که حتی تغییرات مدیریتی و مربی هم نتوانست جلوی مشکلات ما را بگیرد.

چه تضمینی وجود دارد که فصل بعد این حاشیه‌ها و مشکلات ادامه نداشته باشد؟

خدا را شکر که فصل بد ما تمام شد و مسلما وضعیت برای فصل آینده فرق می‌کند. بازیکنان خوب و بزرگی به پرسپولیس پیوسته‌اند و همه چیز روی برنامه جلو می‌رود. مربی و مدیرعامل هماهنگ هستند و مهم‌تر این که قرار نیست تغییر کنند و این ثبات کمک می‌کند تا تیم به هدف برسد.

خط دفاع پرسپولیس در فصلی که گذشت، آمار ضعیف‌ترین خط دفاعی تاریخ این تیم را به خود اختصاص داد، ضعف دروازه‌بانی هم که اشتباهات دفاع را کامل می‌کرد، علت این همه رکود در خط دفاع پرسپولیس را به عنوان یک مدافع چه می‌بینی؟

در همین لیگ خودمان اگر مثلا سپاهان را که قهرمان شده در نظر بگیرید متوجه می‌شوید که در خط دفاع کمترین تغییر اتفاق افتاده است. هماهنگی مدافعان با هم و همچنین با دروازه‌بان باعث می‌شود که اشتباه به حداقل برسد، اما در تیم ما درست برعکس این اتفاق رخ داد، خود من تقریبا به تناوب کنار همه بازیکنان دفاع وسط بازی کردم، شیث، شیری، نصرتی و حتی چند بازی کنار ممدوتال، دروازه‌بان‌ها هم که در حال تغییر بودند، استفاده از چهار دروازه‌بان (حقیقی، معمارزاده، هوشیار و آدوویچ) همه این تغییرات باعث ایجاد ناهماهنگی بیشتر در خط دفاع می‌شد، تغییراتی که حتی خود ما را به عنوان مدافع اذیت می‌کرد و ضریب اشتباهات را بالا می‌برد.

نگران جایگاه خودت در پرسپولیس نیستی؟ آن هم با حضور بازیکنانی چون بنگر و سیدجلال حسینی.

به هیچ عنوان، همان‌طور که گفتم خوشحال می‌شوم پرسپولیس بهترین‌ها را در هر پست داشته باشد تا بتواند انتظارها را برآورده کند. هواداران ما فصل گذشته خیلی اذیت شدند، حق آنها بیشتر از اینهاست، بازیکنی هم که در تیم بزرگ بازی می‌کند باید آماده رقابت با بهترین‌ها باشد.

پرسپولیس در فصلی که گذشت نشان داد اگر تیمی در لیگ برتر آماده نباشد نمی‌تواند در لیگ قهرمانان آسیا پیش برود، در مورد این مسابقات هم صحبت کنیم، رقابت‌هایی که دنیزلی وعده داده بود تمرکز اصلی‌اش را روی آن می‌گذارد.

به نظر من نتایج لیگ هم تاثیرگذار است، از نظر شخصیت تیمی و اعتماد به نفس یک تیم را در لیگ قهرمانان تقویت می‌کند، اما پرسپولیس باوجود مشکلاتی که بود و فشارهایی که از سوی سکوها تحمل می‌کرد در آسیا خوب نتیجه گرفت، اما در روزی که به خاطر اشتباه نتوانستیم الغرافه را در تهران شکست دهیم، همان روز حذف شدیم، چون دقیقا اگر آن دو امتیاز را داشتیم و صدرنشین می‌شدیم می‌توانستیم بن‌یاس را در آزادی شکست دهیم. ما در بدترین زمان کم آوردیم و حریف الاتحادی شدیم که یکی از تیم‌های خوب چند سال اخیر بوده است.

پس برای مقابله با تیم‌های سخت و قوی، تیم آماده‌ای نبودید؟

این که مشخص بود. بچه‌های ما در مسابقات آسیا واقعا همت کردند و سعی کردیم همه مشکلات را کنار بگذاریم و متحد شویم، از نظر روحی با بحث‌های پیش‌آمده در مورد کم‌کاری یا حاشیه‌های دیگر ضعیف شده بودیم، اما با همه این موارد مقابله کردیم و اگر سرگروه می‌شدیم، می‌توانستیم بالاتر هم برویم.

سال‌های قبل حضور در پرسپولیس به دلیل دیده‌شدن، موفقیت و رسیدن به تیم ملی در فصل نقل و انتقالات در بورس بود، فکر می‌کنی ناکامی پرسپولیس در لیگ و آسیا در جذب بازیکن به ضررش تمام شود؟

پرسپولیس با بقیه تیم‌ها فرق دارد. همین الان خیلی از بازیکنان خوب لیگ مایل هستند به پرسپولیس بیایند. درست است که اگر در لیگ موفق بودیم یا در لیگ قهرمانان آینده حضور داشتیم، وضعیت بهتر می‌شد، اما شرایط پرسپولیس خاص است.

گاهی بعضی از بازیکنانی که حتی موفق نبودند در این تیم فرصت بهترشدن و خودنمایی پیدا می‌کنند و گاهی هم بعضی‌ها وقتی از پرسپولیس می‌روند، برای تیم‌هایشان نقش یک ستاره را دارند، مثل رحمان احمدی که وقتی از پرسپولیس رفت، فصل قبل از دلایل قهرمانی سپاهان شد. تیم‌های بزرگ شرایط ویژه‌ای دارند که بازیکنان باید آن را بپذیرند.

مهم‌ترین نیاز پرسپولیس را برای فصل بعد چه می‌بینی؟

امیدوارم شرایطی فراهم شود که همه از اول کنار هم باشیم، فصل قبل یکی از مشکلات ما همین بود. تمرینات ما با 12 نفر شروع شد و 8، 9 بازیکن غایب بودند و به دلیل همراهی تیم ملی، نزدیک به آغاز فصل به ما ملحق شدند و همین باعث ایجاد ناهماهنگی شد. دوره‌های بدنسازی اهمیت ویژه‌ای دارد که معمولا نادیده گرفته می‌شود. امیدوارم همه این مراحل آماده‌سازی بخوبی طی شود تا تیمی با شخصیت قهرمانی و اعتماد به نفس کافی داشته باشیم.

با وجود یارگیری خوب پرسپولیس، اما با توجه به انتخاب دیر هنگام سرمربی تیم، نگرانی‌هایی در این رابطه وجود دارد، شما چه فکر می‌کنید؟

بله این درست که ما تغییر زیادی داشتیم و تیم تا حد زیادی دگرگون شد، اما حتی در این شرایط و با وجود قرعه سخت هفته‌های آغازین لیگ، ما یک برگ برنده بزرگ هم داریم آن هم انگیزه بسیار بالای بازیکنان است و همه، می‌خواهیم لیگ را با قدرت شروع کنیم. با قاطعیت می‌گویم این تفکر در تیم حاکم شده است که گرما و سرما نباید جلوی ما را بگیرد.

آیا شکست در دو بازی تدارکاتی مقابل صبا و آلومینیوم خود نمی‌تواند تاییدی بر این نگرانی‌ها باشد؟

ما در کوران بدنسازی به مصاف این دو تیم رفتیم. به واقع بدنسازی سنگین و پرفشاری را پشت سر گذاشتیم و حالا با تمریناتی که انجام می‌شود، در مرحله‌ای هستیم که بدن‌ها باید آزاد شود. اتفاقا چیذری مربی بدنساز تیم، قبل از بازی با صبا گفته بود که با شرایط سختی روبه‌رو خواهیم شد و نباید نگران باشیم. الان شرایط روز به روز بهتر می‌شود و هر چند نتایج بازی‌های تدارکاتی قبل از شروع فصل تعیین‌کننده نیست ولی ما قصد داریم پیروزی‌های خودمان را قبل از شروع لیگ آغاز کنیم.

حالا که چد جلسه تمرینی را با مدافعان جدید و ملی‌پوش تیم تجربه کرده‌اید، چه احساسی نسبت به رقابت با این مدافعان گران قیمت دارید؟

این مساله برای تیمی که می‌خواهد قهرمان لیگ شود امری طبیعی است. پرسپولیس نمی‌تواند هیچ چیز را به اما و اگر واگذار کند . در حال حاضر ارتباط خوبی بین اعضای تیم وجود دارد و همان‌طور که گفتم به خاطر همین رقابت و تلاش برای بهتر شدن با پرسپولیس تمدید کردم.

اما تیم ملی همچنان درگیر مسابقات است و احتمال تداخل برنامه‌ها وجود دارد.

تیم ملی امسال در حساس‌ترین شرایط است. همه باشگاه‌ها باید این شرایط را تحمل و سعی کنند ناهماهنگی‌ها را با تمرینات بیشتر به حداقل برسانند. صعود ایران به جام جهانی در نهایت به سود همه ما و فوتبال کشورمان است که امیدوارم اتفاق بیفتد.

دفاعی مستحکم

پرسپولیس امسال و برخلاف فصل قبل، بازار نقل و انتقال بازیکنان فوتبال را تحت تاثیر خریدهای خود قرار داد تا مشخص شود محمد رویانیان می‌خواهد همین ابتدا، بار تیمش را برای قهرمانی در فصل دوازدهم لیگ برتر ببندد. هرچند این وسط مصطفی دنیزلی به قرارداد یک و نیم ساله‌اش با پرسپولیس یکطرفه پایان داد تا معلوم نشود قرمزها این خریدها را با نظر دنیزلی انجام داده‌اند یا مربی دیگری، اما به هر حال آنچه تا همین جا به چشم می‌آید، این است که پرسپولیس با درس گرفتن از گذشته، نمی‌خواهد هیچ چیز را به اما و اگر بسپارد.

پرسپولیس که در لیگ یازدهم تمام رشته‌های خود را بر اثر دفاع متزلزل و ضعف مفرط دروازه بانان داخلی‌اش پنبه شده دید تا در پایان نیز به رتبه نازل دوازدهمی بسنده کند، امسال با جواب کردن محمد نصرتی و شیث رضایی در خط دفاع، به جای آنان زوج دفاعی و موفق سپاهان (سیدجلال حسینی و محسن بنگر) ‌را به استخدام خود درآورد تا حالا با وجود این دو مدافع با تجربه و مستحکم، خیال سرخ پوشان تا حدود زیادی از بابت قلب دفاعی تیم خود راحت شود.

البته باید به این جمع، حسین ماهینی و مهرداد پولادی را نیز اضافه کرد که این وسط با توجه به جدایی مازیار زارع، پولادی می‌تواند در نقش هافبک دفاعی نیز برای تیمش ایفای نقش کند. از جمع مدافعان قبلی پرسپولیس تنها رضا نورمحمدی حفظ شده است تا با توجه به تجربه دو فصل گذشته‌اش در جمع سرخ‌ها، امسال این فرصت را پیدا کند که حسابی ارزش هایش را کنار دو مدافع با تجربه تیم عیان سازد.

سرخ‌ها همچنین برای آن‌که خیال خود را از بابت دروازه راحت کنند، شهاب گردان سنگربان چند ساله ذوب‌آهن را به خدمت گرفته‌اند که با توجه به انگیزه‌های این دروازه‌بان جوان و با انگیزه، می‌تواند خرید خوبی برای قرمزهای پایتخت به حساب آمده و خیال آنان را به جهت بهره‌مندی از دروازه‌بانی ششدانگ راحت سازد.

گرچه این وسط دو هافبک با تجربه (مازیار زارع و حسین بادامکی) از پرسپولیس جدا و به ملوان پیوسته‌اند، اما با تمدید قرارداد علی کریمی، محمد نوری، جواد کاظمیان، غلامرضا رضایی، امیرحسین فشنگچی و سامان آقا زمانی، سرخ‌ها از بابت خط میانی خود دغدغه چندانی ندارند و همان‌طور که اشاره شد؛ با وجود مهرداد پولادی که می‌تواند در چند پست بازی کند، پرسپولیس خط میانی‌اش را نیز قرص و محکم بسته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها