مستوره برادران نصیری / گروه جامعه

طرح پزشک خانواده بدون دندانپزشک؟

بر اساس نتایج یکی از تحقیقات وزارت بهداشت که در چند سال گذشته انجام شده است ۵۲ درصد دندان‌های سه‌ساله‌‌ها و حدود ۹۰ درصد دندان‌های شش ساله‌‌ها، ۹۰درصد دندان‌های شیری و دائمی ۹ ساله‌‌ها و حدود ۶۰ درصد دندان دائمی دوازده ساله‌های کشور پوسیده است. این در حالی است که شاخص پوسیدگی دندان برای سه ساله‌‌ها ۹/۱، برای شش ساله‌ها 5، برای ۹ ساله‌ها که دندان‌های شیری و دائمی دارند 9/0 و برای دوازده ساله‌‌ها نزدیک به دو درصد است.
کد خبر: ۴۸۷۳۷۰

البته دندان‌های بزرگسالان ایرانی نیز دست کمی از همین عدد و رقم‌ها ندارد، اغلب ایرانی‌ها زمانی به دندانپزشکی مراجعه می‌کنند که کار از کار گذشته است و دست‌کم باید دوره ‌چند ماهه را برای ترمیم دندان‌هایشان در مسیر دندانپزشکی در رفت و آمد باشند.

ناگفته نماند که نبود حمایت بیمه از خدمات دندانپزشکی و هزینه بالای این خدمات اغلب سبب می‌شود که همین مراجعه اجباری به دندانپزشک هم برای افراد نیازمند امکان‌پذیر نباشد.

بیمه پایه و بیمه‌های تکمیلی موجود در کشور در حال حاضر خدمات ترمیمی و تخصصی دندانپزشکی را تحت پوشش ندارند؛ اما بیمه‌هایی مانند بیمه ارتش، بانک ها، کشتیرانی و برخی دیگر از سازمان‌ها یا وزارتخانه‌ها در قالب تعریف‌های جدید خدماتی را در این زمینه تحت پوشش داده‌ است.

بیمه‌ها خدماتی نظیر ترمیم دندان پوسیده را جزو خدمات زیبایی تعریف می‌کنند و معتقدند با نبودن سیستم آموزشی مناسب و توزیع درست خدمات دندانپزشکی بیمه شدن این خدمات برای بیمه مقرون به صرفه نیست.

اما عدالت وقتی تعریف درستی پیدا می‌کند که در قالب بیمه پایه، همه مردم کشور بتوانند تحت حمایت بیمه خدمات دندانپزشکی قرار گیرند.با این تفاسیر در راستای طرح پزشک خانواده ضروری به نظر می‌رسد که دست کم در مناطق محروم و شهرهای کوچک در قالب همین طرح، حضور دندانپزشک و خدمات دندانپزشکی نیز تعریف شود. بخصوص که بیش از 2000 نفر سالانه در رشته دندانپزشکی فارغ‌التحصیل می‌شوند و هزینه بالای تاسیس مطب دندانپزشکی از مشکلات آنها محسوب می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها