کشورهای خلیج فارس، هدف‌شان قدرت گرفتن سنی‌ها و تأسیس یک دولت سنی در خلیج فارس و تضعیف شیعیانی است که در سوریه حکومت می‌کنند و همچنین ایران که در حال حاضر متحد سوریه تلقی می‌شود.این تحلیل الکسی پوشکوف، رئیس کمیته امور بین‌الملل دومای روسیه درباره بحران ایجاد شده علیه سوریه است.
کد خبر: ۴۸۶۸۴۸

به گزارش جام جم آنلاین،گرچه بخشی از این تحلیل درباره بحران سوریه درست است اما بخش دیگر بحران سوریه که از سوی آمریکا و کشورهای منطقه از جمله ترکیه و کشورهای عربی ایجاد شده است،برچیدن تنها بازمانده همپیمان روسیه در منطقه می‌باشد.

روسیه پس از فروپاشی شوروی، دیگر آن قدرت و نفوذ سابق خود را نداشت و هر روز که می‌گذشت این فرایند گسترده تر هم می‌شد، تا این که روسیه با پوتین برای بازگشت به آن دوران قدرت و اقتدار تصمیم گرفت تا در مقابل نفوذ و زیاده‌خواهی‌های آمریکا و غرب ایستادگی کند.

کشورهای همپیمان روسیه پس از فروپاشی شوروی سابق یک به یک به واسطه دخالت‌ها و سیاست‌های آمریکا و اروپا از اردوگاه روسیه خارج شدند و حتی به کشورهای همپیمان آمریکا تبدیل شدند.

یوگسلاوی سابق در این مقطع به چند کشور کوچک تبدیل شد و دیگر آن قدرت و توانایی دوران مارشال تیتو را نداشت تا بتواند به عنوان یکی از بزرگترین همپیمانان دوران شوروی سابق در مقابل آمریکا و ناتو ایستادگی کند.

در بحبوحه قیام‌های مردمی و اسلامی منطقه خاورمیانه و آفریقا نیز، لیبی یکی دیگر از کشورهایی بود که به نوعی با روسیه روابط نزدیکتری داشت،انقلاب مردم لیبی علیه قذافی با مجوز شورای امنیت سازمان ملل و با رای هر 5 عضو این شورا با دخالت نیروهای ناتو و آمریکا به پیروزی رسید هر چند روسیه نیز رأی به اقدام نظامی علیه قذافی داد اما این تجربه‌ای شد که روسیه در قبال سوریه این تصمیم اشتباه را نگیرد و پس از آن بود که مقامات مسکو با هر گونه قطعنامه علیه سوریه در شورای امنیت سازمان ملل مخالفت کردند و با اقدام نظامی علیه بشار اسد نیز مقابله نمودند.

روسیه با علم به این که با سرنگونی بشار اسد تنها بازمانده خود به عنوان همپیمان را در منطقه از دست می‌دهد اکنون تمام قد مقابل سیاست‌های آمریکا علیه سوریه ایستادگی می‌کند چون منافع خود را در خطر می‌بیند.

این سیاست روسیه در قبال دمشق با سیاست‌های ایران و روابط استراتژیک تهران و دمشق باعث شده است که یک همراهی سیاسی بین ایران و روسیه در منطقه شکل بگیرد.

در این جبهه، غرب با همراهی کشورهای عربی منطقه و ترکیه، در مقابل شرق با همراهی ایران،روسیه و چین در مقابل هم قرار گرفته‌اند.

آمریکا و غرب خواهان سرنگونی اسد هستند و در مقابل ایران و روسیه و چین و کشورهای مستقل با این سیاست به شدت مخالفت می‌کنند.

اقداماتی که آمریکا در منطقه دنبال می‌کند بوی جنگ می‌دهد.آنها در پی دخالت نظامی در سوریه هستند و تنها راه را حمله نظامی می‌دانند.

از سوی دیگر ترکیه نیز به عنوان کشور حامی سیاست‌های آمریکا در رویای این است که بتواند با همراهی و سرسپردگی مقابل آمریکا به عنوان ژاندارم منطقه مطرح شود و قدرت و نفوذ خود را در منطقه افزایش دهد.

اما با شروع قیام مردمی عربستان و گسترش آن تمام معادلات غرب در منطقه به هم می‌ریزد.

آل سعود که خود را پدر خوانده کشورهای عربی می‌داند اکنون با بحران حکومتی و قیام‌های مردمی مواجه است و همین امر مانعی برای اعمال نفوذ و دخالت در دیگر کشورها از جمله سوریه و بحرین می‌شود.

این مقام روسی درست می‌گوید که هدف کشورهای سنی ساحلی خلیج فارس از سرنگونی بشار اسد رئیس جمهوری سوریه، تضعیف ایران است.اما در بعد دیگر ماجرای مقابله کشورهای منطقه با ایران، تضعیف روسیه نیز در جریان است.

اگر روسیه به عنوان یک کشور مستقل و مقتدر در پی سلطه کشورها نباشد و تنها سیاست خود را برای مقابله با تک قطبی شدن قدرت آمریکا در جهان برنامه ریزی کند می‌تواند کشورهای بسیاری را به عنوان همپیمان خود در این راه داشته باشد.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری تأثیر گذار و مقتدر در منطقه با توجه به اشتراکات سیاسی که بین دو کشور ایران و روسیه وجود دارد می‌توانند با همراهی هم در مقابل سیاست‌های آمریکا و غرب در منطقه و جهان ایستادگی کنند.

سرنگونی اسد، هم جایگاه روسیه را تضعیف می‌کند و هم ایران را،پوشکوف معتقد است که سرنگونی اسد تنها به تضعیف ایران می‌انجامد اما روسیه نیز از این سرنگونی به شدت متضرر خواهد شد.

سوریه از مارس سال ۲۰۱۱ میلادی صحنه خشونت گروه‌های مسلح است. صدها نفر از جمله تعداد زیادی از نیروهای امنیتی سوریه در این ناآرامی‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

پوشکوف همچنین روز چهارشنبه(۲۱ تیر) در کنفرانسی مطبوعاتی، درباره ماهیت موضع غرب علیه برنامه انرژی هسته‌ای ایران ابراز تردید کرد.

پوشکوف در همین خصوص تصریح کرد:من به شدت تردید دارم که این برنامه هسته‌ای ایران است که امریکا و غرب را این قدر نگران کرده، چرا که ایران صراحتا اعلام کرده است که درحال پیش‌برد این برنامه نیست، و این درحالی است که هیچ‌کدام از این کشورها نتوانسته‌اند خلاف این موضوع را ثابت کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها