معرفی نرم‌افزار AutoPlay Media Studio

تولید محتوای الکترونیکی

با معرفی بحث مدارس و کلاس‌های هوشمند، یکی از مباحث بسیار مهم معرفی و استفاده از نرم‌افزارهایی برای تولید محتوای الکترونیکی مورد نظر برای کلاس‌های هوشمند می‌باشد. به همین منظور در نظر داریم مجموعه مطالبی را درباره نرم‌افزارهای تولیدکننده محتوای قابل استفاده در مدارس هوشمند معرفی کنیم.
کد خبر: ۴۸۶۶۱۴

نرم‌افزار AutoPlay Media Studio یکی از نرم‌افزارهایی است که در فرآیند تولید محتوای الکترونیکی می‌توان به‌عنوان نرم افزار مادر از آن استفاده کرد. در شماره‌های پیشین درباره نرم افزار مالتی مدیا بیلدر صحبت کردیم و با آن آشنا شدیم؛ اما این نرم افزار قدرتمند با توجه به این‌که از سال 2007 تاکنون نسخه جدیدی از آن ارائه نشده دیگر جوابگوی همه نیازهای یک طراح و تولیدکننده محتوای الکترونیکی نخواهد بود. در صورتی که نرم‌افزار AutoPlay Media Studio در آخرین نسخه خود (8) تقریبا توانسته به تمام خواسته‌های یک تولیدکننده محتوای الکترونیکی پاسخ داده و آنها را به بهترین شکل رفع کند.

به کمک این نرم‌افزار کم حجم 50 مگابایتی 295 دلاری و با داشتن نزدیک به 15 نوع نمونه پروژه‌های آماده در زمینه‌های گوناگون، براحتی می‌توان در عرض چند ساعت پروژه‌ای کاملا حرفه‌ای بدون نیاز به دانش برنامه‌نویسی ایجاد کرد که البته در صورت آشنایی با زبان‌های برنامه‌نویسی می‌توان از قابلیت برنامه‌نویسی بسیار کامل داخلی آن نیز همراه با ابزارهای گرافیک و کاربردی آن بهره برد.

محیط این نرم‌افزار کاملا گرافیکی و ساده بوده و با درگ کردن عناصر دلخواه اعم از تصاویر، متن، موسیقی، ویدئو، فایل فلش،PDF و... و با تعریف روابط بین این عناصر، به کمک بیش از 865 اکشن آماده برنامه به اشیای بی‌حس محیط برنامه روح بخشید. این برنامه دارای راهنمای کامل و جامعی است که بدون هیچ گونه دانش اولیه و با اندک تسلط به زبان می‌توان از آن بهره برده و به هدف خود در جهت طراحی پروژه دلخواه رسید. به کمک دستیار برنامه‌نویس این برنامه می‌توان به سخت‌ترین دستورهای کاربردی که برای اجرای آنها شاید نیازمند چند صفحه کدنویسی باشد، براحتی دست یافت. همچنین با پشتیبانی این برنامه از پایگاه داده‌های MySQL, SQLite3, ODBC, Oracle و PostgreSQL می‌توان بانک‌های اطلاعاتی دلخواه خود را به آن متصل و استفاده کرد.

برای استفاده از این نرم افزار در تولید محتوای الکترونیکی کافی است ابتدا مطالب و محتویات مورد نظر اعم از متن، تصویر، فیلم، موسیقی و سایر محتویات را آماده کرده و با تعریف تعداد صفحات دلخواه در برنامه، محتویات را در صفحات مورد نظر قرار دهید و با تعریف دکمه‌های ارتباطی بین صفحات، روابط صفحات را ایجاد، سپس با ایجاد خروجی exe فایل نهایی را جهت استفاده و اجرا آماده کنید.

پس از اجرای برنامه صفحه‌ای شامل سه انتخاب ظاهر می‌شود که می‌توان بین ایجاد پروژه جدید، بازکردن پروژه‌های ذخیره شده قبلی و باز کردن آخرین پروژه کار شده یکی را انتخاب کرده و وارد محیط برنامه شوید.

با انتخاب اولین گزینه Create New Project‌ صفحه‌ای حاوی نمونه‌های آماده پروژه‌های مختلف ظاهر می‌شود و می‌توان با انتخاب پروژه‌ای شبیه پروژه خود در سریع‌ترین حالت ممکن آن را ایجاد کرد. این صفحه شامل 15 نمونه آماده پروژه است که از آن جمله می‌توان به پروژه‌هایی چون آزمون الکترونیکی، تولید اتوران، مرورگر، پخش‌کننده موسیقی، کارت ویزیت دیجیتال، اسلایدشو، نمایش‌دهنده PDF و... اشاره کرد. در صورتی که بخواهیم پروژه خالی ایجاد کنیم در این مرحله گزینه Blank Project‌ را انتخاب کرده و پس از تعریف یک نام دلخواه برای پروژه وارد محیط برنامه می‌شویم. به صورت پیش‌فرض زیر نوار منو، دو نوار Standard (ابزارهای پرکاربرد) و Object (اشیای قابل افزودن به محیط برنامه) قرار گرفته و می‌توان نوارهای تنظیم صفحات (Page) و ترازبندی (Alignment) را نیز با راست کلیک روی یکی از نوار ابزارها به محیط برنامه اضافه کرد. علاوه بر نوار ابزارهای نام برده شده پنجره‌های (Project Explorer) برای مشاهده اشیای موجود در پروژه و (Properties) جهت نمایش و تنظیم ویژگی‌های اشیای انتخاب شده در محیط برنامه در سمت چپ محیط کاری و پنجره (Project Size) برای نمایش حجم پروژه تولید شده به منظور رایت آن روی سی‌دی یا دی‌وی‌دی در قسمت پایین فضای کاری قرار گرفته است.

پس از تنظیم سناریوی محتوی الکترونیکی خود(تعداد صفحات و رابطه بین آنها) از قسمت Menu/Page تعداد صفحات مورد نظر خود را به محیط کاری اضافه کرده سپس با کمک قسمت Menu/Object، محتوای مورد نظر را به صفحه دلخواه خود اضافه می‌کنیم. برای تعریف روابط بین اشیا اضافه شده و نحوه و زمان نمایش آنها کافی است با تعریف اشیایی از نوع دکمه با نام صفحه مورد نظر ایجاد کنیم تا با انتخاب آنها در صفحه اول و کلیک روی آنها به صفحه مورد نظر منتقل شویم. به این منظور نیز کافی است روی دکمه اضافه شده دوبار کلیک کرده و پس از باز شدن پنجره Properties آن شیء، از قسمت Setting برای تنظیم ظاهر و نام دکمه، از قسمت Attributes برای تنظیم موقعیت و عملکرد دکمه، از قسمت Quick Action برای تعریف و تنظیم عملکردهای ساده دکمه هنگام کلیک مثل رفتن به صفحه دلخواه، اجرای برنامه دلخواه، خروج از برنامه و... و در نهایت از بخش Scripts برای تعریف و تنظیم کدهای پیشرفته به منظور اجرای کارهای دلخواه هنگام کلیک، راست کلیک،ورود ماوس و خروج ماوس روی دکمه مورد نظر اقدام کرد. اینجا نیز با کلیک روی Add Actions و استفاده از Action Wizard می‌توان از بین 865 اکشن موجود در فهرست، اکشن دلخواه را برای انجام کار مورد نظر خود تعریف کرد. با استفاده از Action Wizard و گام به گام چند مرحله و انتخاب نوع اکشن و پارامترهای مورد نیاز بدون دانش کدنویسی، کد مورد نظر ایجاد می‌شود.

این برنامه همچنین امکان تعریف منو برای پروژه را نیز فراهم آورده و از قسمت Menu\Project\Menu bar می‌توان آن را به پروژه اضافه کرد. علاوه بر امکان اضافه کردن صفحه به پروژه، امکان تعریف کادر محاوره‌ای به منظور نمایش در موقعیت‌های دلخواه نیز وجود دارد که از قسمت Dialog در نوار منو قابل تعریف و تنظیم است.

در نهایت، آخرین کار در تولید یک محتوای الکترونیکی، ایجاد خروجی به صورت فایل اجرا جهت امکان اجرا در تمامی رایانه‌هاست. به این منظور از قسمت Publish نوار منو گزینه Preview را برای مشاهده پیش نمایش پروژه و از Build برای ایجاد خروجی استفاده می‌کنیم. با انتخاب Build پس از تنظیم نوع خروجی(رایت روی سی‌دی یا دی‌وی‌دی، ذخیره روی هارد، فشرده‌سازی برای انتشار روی اینترنت یا تولید فایل ایمیج) می‌توان پروژه را به حالت دلخواه ایجاد کرد. در این قسمت بهتر است حالت ذخیره‌سازی روی هارد (Hard Drive Folder) را انتخاب کنیم و پس از معرفی مسیر ذخیره‌سازی فایل در صورت تایید نهایی فایل‌های موجود در آن پوشه را روی سی‌دی یا دی‌وی‌دی رایت کنیم. باید دقت کنیم برای تعریف حالت اتوران حتما در آخرین مرحله قبل از تولید فایل باید گزینه Enable AutoPlay Feature فعال باشد و پس از تولید فایل همه فایل‌ها و پوشه‌های داخل پوشه پروژه را روی سی‌دی یا دی‌وی‌دی رایت کنیم.

نوید حاتمی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها