نقش‌آفرینی در تحولات منتهی به انقلاب مصر؛

اخوان‌المسلمین و پایان استبداد مبارک

بسیاری معتقدند مصر پایان دوران استبدادی حسنی مبارک و برگزاری اولین انتخاب آزاد واقعی خود را مدیون اخوان‌المسلمین است.
کد خبر: ۴۸۶۳۷۳

انقلاب مصر (انقلاب بیست‌وپنجم ژانویه) مجموعه‌ای از راهپیمایی‌ها، اعتراضات و نافرمانی‌های مدنی بود که از بیست‌وپنجم ژانویه ۲۰۱۱ (پنجم بهمن ۱۳۸۹) در این کشور آغاز شد و به استعفای مبارک در یازدهم فوریه ۲۰۱۱ و ایجاد حکومتی نظامی در کشور منجر شد. مخالفان، اهداف این اعتراضات را با الهام از موفقیت انقلاب تونس، پایان دادن به شکنجه، فقر، فساد و بیکاری، سرنگونی مبارک، لغو قانون شرایط اضطراری، افزایش حداقل دستمزدها، پایان دادن به خشونت‌ها و مهم‌تر از همه خواسته اخیر خود را روی کار آمدن دولتی مردمی اعلام کردند.

مبارک پس از استعفا اختیارات خود را به شورای عالی نیروهای مسلح متشکل از فرماندهان ارشد ارتش به ریاست ارتشبد محمدحسین طنطاوی سپرد.

ارتش مصر در طول انقلاب از حمایت حکومت مبارک خودداری کرد. احمد شفیق، نخست‌وزیر مصر بر اثر فشار معترضان در سوم مارس مجبور به استعفا شد و شورای عالی نظامی، عصام شرف را به ریاست دولت برگزید. شرف هم در نوامبر همین سال استعفا داده و کمال جنزوری به جای او به این مقام رسید. برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری با حضور نمایندگان احزاب و جناح‌های سیاسی و فکری مختلف نقطه عطفی در دنیای سیاست مصر و البته تاریخ پر فراز و نشیب اخوان‌المسلمین بود.

محمد مرسی، رهبر حزب «آزادی و عدالت» شاخه سیاسی اخوان‌المسلمین در مصر و عضو سابق دفتر ارشاد این گروه که سال‌های 2000 و 2005 نماینده پارلمان مصر نیز بوده ، در دور دوم این انتخابات که هفدهم ژوئن برگزار شد بر احمد شفیق، رقیبش پیروز شد و عنوان ریاست‌جمهوری را از آن خود کرد.

مرسی سابقه مبارزاتی علیه رژیم سابق را داشت و همین موجب شده بود تا رژیم مبارک و پسرش را تهدید به بازداشت کند. مرسی در واقع گزینه دوم اخوان‌المسلمین برای حضور در انتخابات بود که پس از رد صلاحیت خیرت شاطر، جایگزین وی شد.

وی سه برادر و دو خواهر دارد. متاهل و دارای پنج فرزند و سه نواده است. مدرک کارشناسی ارشد مهندسی فلزات خود را سال 1978 از دانشگاه قاهره و مدرک دکترای محافظت از موتورهای فضاپیما را از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی آمریکا اخذ کرده و پس از فراغت از تحصیل در این دانشگاه نیز به تدریس مشغول بوده است. وفاداری بی‌مثال سازمانی، اعتقاد به رویکردها و اعتقادات اخوان‌المسلمین و قدرت بیان او که طرف مقابل را به سرعت شیفته خود می‌سازد، موجب شد تا با پیوستن به جماعت در سال 1985 پله‌های ترقی و پیشرفت را طی کند. مرسی در زمان حاکمیت مبارک بارها با دستگاه‌های امنیتی و شورای عالی نظامی حاکم بر مصر پس از انقلاب بیست‌وپنجم ژانویه مذاکره و گفت‌وگو کرد و در تمام آنها توانست طرف مقابل را قانع کند. به همین دلیل جماعت، پس از مطرح شدن احتمال رد صلاحیت الشاطر، وی را به عنوان نامزد ذخیره معرفی کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها