با علی بخشی‌زاده مدیر شبکه 2 سیما

فعالیت در تلویزیون مثل آکواریوم شفاف است

خانواده به عنوان کوچک‌ترین واحد اجتماعی نقش اساسی در شکل‌گیری شخصیت فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و... شهروندان یک جامعه دارد.
کد خبر: ۴۸۶۲۰۷

شاید به خاطر همین اهمیت است که خانواده‌ به عنوان مخاطب هدف شبکه‌های مختلف تلویزیون قرار گرفته است تا برنامه‌سازان با تولید برنامه‌های متنوع کودک، نوجوان و خانواده بتوانند هویت و باورهای مذهبی و سنتی اصیل خانواده‌های ایرانی را تحت‌الشعاع قرار دهند. چند سالی است سیاست راهبردی شبکه دو سیما، کودک و خانواده تعیین شده است تا با تدارک برنامه‌های مختلف نظر این گروه از مخاطبان را به خود جذب و جلب نماید. این که چه مقدار برنامه‌ریزی و برنامه‌های این شبکه موثر بوده یا چه تغییراتی در این راهبرد و استراتژی این شبکه صورت گرفته تا پاسخگوی رسانه‌ای خانواده‌های ایرانی باشد را با علی بخشی‌زاده، مدیر شبکه دو سیما به بحث گذاشتیم مدیری که بیش از یک سال و چند ماه از انتصاب وی بر مسند ریاست شبکه دو سیما می‌گذرد و اکنون زمان مناسبی است تا اقدامات او ارزیابی شود.

حدود دو سال است که مدیریت شبکه دو سیما را برعهده دارید. طی این مدت چه اقدامات موثری را برای تقویت شبکه انجام داده‌اید؟

اقدامات بسیار زیاد و جدی طی این مدت با همکاری تمامی همکارانم در شبکه دو سیما انجام شده است که شاید بتوانم تنها به بخشی از آنها اشاره کنم. ابتدا براساس نیازسنجی، مشاوره و نشست‌های متعدد با کارشناسان، مدیران و برنامه‌سازان تغییراتی در جدول پخش شبکه ایجاد کردیم تا برنامه‌ها براساس نیاز مخاطب در زمان مشخصی روی آنتن برود. برنامه‌های خردسال و کودک و نوجوان به صورت جدی تفکیک شد تا هرکدام از این سنین بتوانند برنامه‌های مخصوص خودشان را از شبکه تماشا کنند. با برنامه‌ریزی، ساعت پخش شبکه را از نیمه شعبان سال گذشته از 18 ساعت به 24 ساعت افزایش دادیم که خوشبختانه بازخورد بسیار خوبی هم از سوی مخاطبان داشت. دو بخش نمایشی سینما آفتاب با رویکرد کودک و نوجوان و سینما مهتاب با رویکرد خانواده طراحی شد که فیلم‌های سینمایی در این بخش‌ها روی آنتن می‌رود. برنامه‌ریزی برای مناسبت‌های ویژه همچون ماه مبارک رمضان و طراحی برنامه‌های کودک و نوجوان برای اولین بار در رسانه ملی، طراحی فضای متفاوت گرافیکی و ساختاری در برنامه‌های مختلف، انتخاب شعار شبکه با عنوان شبکه زندگی، تولید مجموعه‌ها و تله‌فیلم‌های متعدد با توجه به رویکرد شبکه، توجه جدی به خانواده و ایجاد گروه خانواده جهت تولید برنامه‌های موثر در شبکه، پرداخت تمامی بدهی‌های شبکه به برنامه‌سازان و... از جمله اقدامات دیگری است که در طول این یک سال و اندی اتفاق افتاده است.

با توجه به این‌که شما قبل از حضور در شبکه دو، رئیس مرکز نظارت و ارزیابی رسانه ملی بودید به نظرتان معیارهای نظارتی موجود تا چه اندازه منطبق بر واقعیت تولید است؟

بنده با توجه به فعالیت در واحدهای پژوهشی، نظارتی و تولیدی سازمان صدا و سیما از زمانی که به شبکه دو سیما آمدم، تلاش کردم از همه تجربیاتم در طول این سال‌ها استفاده کنم. در دورانی که مسئولیت مرکز نظارت و ارزیابی رسانه ملی را به عهده داشتم بارها ملاک‌های ارزیابی را تغییر دادم تا با شرایط تولید مطابقت داشته باشد و حتی از تولیدات موثر به صورت جدی حمایت می‌کردم. در حال حاضر هم ارتباط بسیار خوبی با مرکز نظارت و ارزیابی داریم و مواردی را که آنها به ما اعلام می‌کنند مورد توجه قرار می‌دهیم. به نظرم معیار و ملاک‌های ارزیابی در طول این سال‌ها بیشتر منطبق بر تولید و باعث افزایش کیفی تولیدات رادیویی و تلویزیونی شده است. نگاه کارشناسان مرکز نظارت و ارزیابی، نگاه کاملا رسانه‌ای و کارشناسانه است و همین موضوع می‌تواند کمک جدی به برنامه‌سازان برای ایجاد جذابیت و جذب مخاطب بیشتر نماید.

انیمیشن‌هایی که شما در شبکه پخش می‌کنید تولیدات مرکز پویانمایی و همچنین مراکز استانی صدا و سیماست. آثار را خودتان سفارش می‌دهید یا پس از تولید در آن مراکز، ارزیابی و انتخاب می‌کنید؟

هر دو حالت وجود دارد. برخی اوقات آثار را ما سفارش می‌دهیم و در بعضی موارد پس از این‌که انیمیشن‌ها تولید شد، آنها را ارزیابی و انتخاب می‌کنیم. همکاران ما در شبکه برای انتخاب یا تولید انیمیشن معیارهایی دارند که بر همان اساس انیمیشن‌ها را تولید یا خریداری می‌کنند.

در انیمیشن‌های خارجی علاوه بر توجه به تکنیک و ساختار انیمیشن‌ باید محتوا و فرهنگ ایرانی نیز در نظر گرفته شود. یادتان هست در انیمیشن‌های دکتر ارنست یا حنا دختری در مزرعه علاوه بر جذابیت به خانواده نیز توجه جدی شده بود چیزی که امروز در انیمیشن‌های پخش شده از شبکه دو کمتر دیده می‌شود.

البته این‌گونه نیست که ما برای انتخاب انیمیشن‌های خارجی تنها به تکنیک یا چگونگی تولید آن توجه کنیم. همیشه محتوا، دغدغه اصلی ما در برنامه‌ها بوده و هست. بالاخره برخی انیمیشن‌ها در دوره‌ای برای مخاطبان جذاب بوده و در حال حاضر هم انیمیشن‌هایی با تنوع بیشتر برای قشر کودک و نوجوان جذاب است. ما برای انتخاب انیمیشن‌ها معیارهایی داریم که بر همان اساس، این‌گونه مجموعه را انتخاب و پخش می‌کنیم. در انیمیشن‌های خارجی اتفاقا گروه دقت بیشتری دارد و از طریق تماس‌هایی که مخاطبان با شبکه گرفته‌اند، میزان رضایت آنها از این‌گونه مجموعه‌ها بالاست.

تا چند ماه آینده شبکه پویانمایی هم به صورت رسمی افتتاح خواهد شد. به نظرتان با وجود این‌که این شبکه از طریق گیرنده‌های دیجیتال قابل دریافت است مخاطبانی را جذب خواهد کرد؟

بسیاری از مخاطبان علاقه‌مند مجموعه‌های انیمیشن هستند و شبکه دو سیما، تنها بخشی از پخش خود را صرف پخش این‌گونه برنامه‌ها می‌کند به همین جهت شبکه پویانمایی با استفاده از ظرفیتی که دارد، می‌تواند پاسخگوی نیاز مخاطبان باشد. در حال حاضر، مسئولان سازمان تلاش می‌کنند تا برنامه‌ها را با بهترین کیفیت به مخاطبان ارائه نمایند به همین جهت عموم مردم هم باید نحوه دریافت شبکه‌های تلویزیونی خود را از آنالوگ به دیجیتال تغییر دهند تا برنامه‌ها را با کیفیت و شفافیت دریافت کنند. خوشبختانه در حال حاضر هم بسیاری از مخاطبان تلویزیون از گیرنده‌های دیجیتال استفاده می‌کنند و تلویزیون‌هایی که در بازار ارائه می‌شود براساس استاندارد است و دیگر نیازی به دستگاه مبدل ندارد. امیدوارم شبکه پویانمایی بتواند جایگاه اصلی خودش را میان مخاطبان به دست بیاورد.

در برنامه‌های کودک، خردسال و نوجوانی که در حال حاضر از شبکه دو پخش می‌شود کمتر آداب، سنن و فرهنگ اصیل ایرانی دیده می‌شود در حالی که می‌توان از ظرفیت‌های مختلف از جمله موسیقایی در این‌گونه برنامه‌ها بیشتر استفاده کرد.

البته مساله به این گونه‌ای که شما مطرح می‌کنید، نیست و در طول این سال‌ها برنامه‌سازان ما تلاش زیادی کرده‌اند تا با حضور در شهرهای مختلف آداب، سنن و فرهنگ اصیل ایرانی را ببینند و از آنها در برنامه‌های خود استفاده کنند. بخشی از موسیقی برنامه‌های کودک به صورت پاپ است، اما با توجه به مشارکتی که به تازگی با مرکز موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما طراحی شده است بسیاری از نماآهنگ‌های مخصوص خردسالان و کودکان با استفاده از تمامی ظرفیت‌های بومی کشور تولید و پخش خواهد شد. شاید شما هم دیده باشید که بسیاری از خانواده‌ها، همین نماآهنگ‌هایی که در برنامه‌های کودک پخش می‌شود را برای فرزندانشان ضبط می‌کنند تا آنها بتوانند در زمان‌های دیگر آنها را تماشا کنند. این موضوع نشان از جذابیت نماآهنگ‌ها برای خانواده‌ها و مخاطبان کودک و نوجوان دارد که ما با برنامه‌ریزی در صدد هستیم تولید این‌گونه کارها را افزایش دهیم.

آیا تاکنون برنامه‌های تولید شده آسیب‌شناسی شده است تا مشکلات موجود مرتفع شود؟

بله، تمامی برنامه‌های شبکه دو سیما با حضور برنامه‌سازان ارزیابی می‌شوند تا مشکلات آنها شناسایی و مرتفع شود. خوشبختانه حضور فعال برنامه‌سازان هم در این زمینه قابل تقدیر است و خود آنها هم مشتاقانه در این نشست‌ها شرکت می‌کنند تا برنامه بدون نقصی را روی آنتن ببرند. همه آسیب‌شناسی‌هایی که از سوی کارشناسان، ارزیابان و.... صورت می‌گیرد مورد توجه است و ما برای ارتقای بیشتر نیاز به آسیب‌شناسی جدی‌تر داریم. باید بپذیریم که استفاده از همین آسیب‌شناسی‌ها و ارزیابی‌ها هم می‌تواند به ارتقای برنامه‌ها کمک کند.

در دهه‌های 60 و 70 کارشناسان دینی همچون حجت‌الاسلام راستگو در حوزه کودک، خردسال و نوجوان ارتباط بسیار خوبی با مخاطبان خود برقرار کردند که همچنان ماندگار است. برای تربیت کارشناس در حوزه کودک، خردسال و نوجوان چه تمهیداتی را انجام داده‌اید؟

وظیفه ما تربیت کارشناسان دینی نیست. با وجود این، سال گذشته نشستی را با مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما برگزار کرده و از آنها تقاضا کردیم با توجه به ارتباطی که با نهادهای حوزوی دارند، کارشناسان خبره در حوزه کودک و نوجوان را شناسایی و به ما معرفی کنند. برنامه‌سازان و مدیران در رسانه ملی مطمئنا علاقه‌مند هستند که کارشناسان بهتری را در اختیار داشته باشند تا برنامه‌های موثری را تولید و پخش نمایند.

این روزها حضور خاله‌های متعدد در شبکه زیاد شده است. چه برنامه‌ای برای تاثیرگذاری بیشتر و ارتباط موثر این خاله‌ها با مخاطبان دارید؟

این‌که خاله‌ها و عموها زیاد باشند، مشکلی ندارد حتی فکر می‌کنم باید حضور دایی را هم پررنگ کنیم. این‌گونه شخصیت‌ها نیاز روز کودک ما هستند، اما باید تلاش کنیم تا این شخصیت‌ها ارتباط خوبی با خردسالان و کودکان برقرار کنند و آموزش‌های لازم را به آنها بدهند.

نحوه انتخاب و جذب مجری برای شبکه دو سیما چگونه است؟

به شیوه‌های مختلف هنرمندان این بخش شناسایی، ارزیابی و جذب می‌شوند. تست‌های متعددی از آنها گرفته می‌شود، اما همان‌طور که خودتان هم می‌بینید شاید همه آنها توانایی یکسانی نداشته باشند و بخشی از آنها توانسته‌اند با مخاطبانشان ارتباط موثرتری برقرار کنند. هر کسی با استفاده از توانمندی‌های خودش می‌تواند مخاطبان بیشتری هم جذب کند.

آیا نظارتی هم بر اجراهای آزاد مجریان در شهرها و مراکز دیگر دارید؟

نه، ما دستگاه فرهنگی هستیم و افراد هنرمند را شناسایی، تربیت و به جامعه ارائه می‌کنیم.

شما با ستاره شدن مجریان کودک موافقید؟

جامعه ما نیاز به شخصیت‌های هنرمند خردسال، کودک و نوجوان دارد. در این مدت تلاش کرده‌ایم تا فضای بیشتری را برای هنرمندان کودک ایجاد کنیم تا آنها هم بتوانند برنامه‌های خوبی تولید کنند. حتی مجریان موفقی که در این حوزه فعالیت می‌کنند مورد حمایت جدی شبکه هستند.

چرا شبکه دو به صورت گروهی از حضور برنامه‌سازان و شخصیت‌های محبوب کودک، خردسال و نوجوان در استان‌ها حمایت نمی‌کند تا برخی از سودجویان نتوانند از این فرصت به نفع خودشان استفاده کنند؟

در مناسبت‌های مذهبی و ملی در استان‌های مختلف حضور داشته‌ایم، اما حضور ما در مراکز استان‌ها بستگی به ظرفیت آن استان دارد. ما طی ماه‌های مختلف اجراهای زنده در شهرها با حضور گسترده خردسالان و کودکان و حتی خانواده‌های آنها داشته‌ایم اما همین موضوع نیاز به حمایت جدی مسئولان بخش‌های دیگر دارد که امیدوارم در آینده بتوانیم حضور گسترده‌تری داشته باشیم. حتی ما این آمادگی را داریم که جشنواره‌ای برگزار و در همه استان‌ها حضور پیدا کنیم که تحقق این موضوع نیاز به حمایت دارد. اما در تلاشیم که حضورمان را در شهرها و کنار همه بچه‌های ایران به شکل‌های مختلف بیشتر کنیم.

بیشتر مهمانان حاضر در استودیوی برنامه‌ها از شهر تهران و اطراف آن انتخاب می‌شوند. آیا برای حضور مخاطبان شهرهای دیگر کشور در برنامه‌های شبکه دو هم برنامه‌‌ای دارید؟

مدتی است که گروه فیتیله به شهرهای مختلف سفر می‌کنند تا در کنار ایتام و خردسالان و کودکان باشند. سعی کردیم از این طریق مخاطبان شهرهای دیگر را هم در کنار مخاطبان تهرانی قرار بدهیم.

شورای راهبردی شبکه تاکنون مصوباتی داشته است که منجر به افزایش کیفی تولیدات شود؟

بخشی‌زاده: نیاز مخاطب، دغدغه ما هم محسوب می‌شود و مدیران و برنامه‌سازان علاقه‌مندند برنامه‌ای تولید شود که مورد استقبال آنها قرار بگیرد. مطمئنا اگر برنامه‌ای براساس نیاز مخاطب و با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها تولید و پخش شود مخاطب هم از آن راضی خواهد بود

همان‌طور که مطلع هستید شورای راهبردی که در شبکه‌های سیما شکل گرفته، مرکب از جمعی از صاحبنظران، مدیران فرهنگی، هنری و رسانه‌ای است. از جمله مهم‌ترین ماموریت‌ها، وظایف و اولویت‌های شورای راهبردی شبکه می‌توان به بحث و بررسی با هدف عملیاتی کردن مطالبات مقام معظم رهبری از رسانه، بررسی راه‌های ارتقای جذابیت و اعتماد بیشتر به شبکه و افزایش مخاطب جدید، بررسی و ارائه راهکارهایی در مقابله با تهاجم فرهنگی و جنگ نرم دشمن، بحث و بررسی پیرامون برنامه‌های شبکه در مناسبت‌های ویژه و نقد و بررسی برنامه‌ها و نیز تدوین راهبردها و چشم‌انداز آینده اشاره کرد. ما در شبکه دو بیش از 20 نشست شورای راهبردی را برگزار کردیم که در همه نشست‌ها به صورت جدی برنامه‌ها با حضور مدیران گروه مرتبط مورد بررسی قرار گرفته و خوشبختانه نتایج بسیار خوبی را هم در پی داشته و باعث افزایش کیفی برنامه‌ها شده است.

تا چه اندازه از حضور فعالان تولید در حوزه کودک همچون مرضیه برومند، کیومرث پوراحمد و... استفاده می‌کنید؟

برنامه‌سازی در حوزه کودک و نوجوانی را نمی‌شناسم که دعوت به همکاری نشده باشد. از همه پیشکسوتان، هنرمندان و افراد خلاق در این حوزه خواهش کردم که ما را در تولید برنامه‌ها یاری دهند که خوشبختانه طی این مدت هم آثار بسیار خوبی از سوی آنها تولید شده است. به طور مثال خانم برومند، مجموعه نمایشی را طراحی‌کرده که در مرحله آماده‌سازی است و بزودی پخش خواهد شد.

به نظر شما همان‌طور که برنامه‌های کودک در دهه‌های گذشته برای بسیاری از ما خاطره‌انگیز بوده در آینده برنامه‌های این روزها ماندگار خواهند شد؟

بله، بسیاری از برنامه‌ها قابلیت ماندگاری را دارند. خوب در دوره‌ای برخی از برنامه‌های کودک برای ما که بزرگ‌تر شدیم، خاطره شده و مطمئنا همین برنامه‌هایی که این روزها کودکان آنها را تماشا می‌کنند در آینده برای همان‌ها خاطره و ماندگار خواهد شد.

چرا تاکنون نشست مطبوعاتی و خبری با رسانه‌ها ترتیب نداده‌اید؟

البته به این شکل نبوده که بنده نخواهم با رسانه‌ای صحبت کنم. همکارانم در واحد روابط عمومی تلاش کرده‌اند تا برنامه‌ها و اقدامات شبکه را اطلاع‌رسانی کنند. به همین جهت من بیشتر فرصتم را برای برنامه‌سازان گذاشتم تا بتوانم بخشی از مشکلات آنها را مرتفع و نیازهایشان را فراهم کنم. معتقدم فعالیت در صدا و سیما مانند کار کردن در آکواریوم است. فعالیت در آن برای مردم روشن است. مخاطبان ما بهترین داورها هستند و می‌توانند در مورد فعالیت‌مان اظهار نظر کنند.

شما همچنان با کمبود استودیو مواجه هستید؟

بله، باید استودیوهای بزرگ و متناسب با نیاز مخاطبان را آماده کنیم تا برنامه‌سازان در فضایی مناسب برای مردم برنامه‌سازی کنند. استودیو یکی از مهم‌ترین عناصر تولید برنامه است که برای طراحی و ساخت آن باید فکر جدی شود. البته در این حوزه، شبکه را موفق ارزیابی می‌کنم. استودیوی برنامه گل گندم که توسط شبکه آماده ‌شده ‌است، بیش از 500 مترمربع مساحت دارد.

نمی‌دانم چرا برنامه‌‌سازان کودک فکر می‌کنند هر چه قیافه عروسک‌ها نامتعارف‌تر باشد بیشتر موفق خواهند بود. در حالی که این‌طور نیست. به نظر شما چرا عروسک‌های دیگر تلویزیون محبوبیت و ماندگاری کلاه قرمزی و پسرخاله را تکرار نکردند؟

این‌گونه نیست که بخواهیم کلی بگوییم به غیر از کلاه قرمزی و پسرخاله، عروسک‌های دیگر ماندگار نشدند! بالاخره عروسک‌های موفق دیگری هم داریم که این روزها مهمان خانه‌های مردم هستند که به طور مثال می‌توان به عروسک ململ و... اشاره کرد. البته این را هم بگویم که نمی‌توان موفقیت آقای تهماسب و جبلی را نادیده گرفت. آنها گروه موفقی هستند و اگر برنامه‌سازان دیگر هم حرفه‌ای عمل کنند مطمئنا ماندگار خواهند شد.

در هر برنامه‌ای طرح اولیه نخستین حرف را می‌زند. وقتی طرح اولیه برنامه‌ای قوام خوبی داشته باشد می‌تواند موفق شود. چگونه از ایده و طرح‌های نو حمایت می‌کنید؟

در شوراهای طرح و برنامه شبکه، کارشناسان طراز اولی حضور دارند که درخصوص طرح‌ها مشاوره‌های مناسب و متقنی ارائه می‌کنند که این امر در بهینه‌سازی طرح‌ها نقش زیادی دارد. نه‌تنها من بلکه همه همکارانم در شبکه از ایده‌های نو حمایت می‌کنند.

مجریان و برنامه‌سازان کودک تا چه حد آموزش می‌بینند؟ آیا این آموزش‌ها به‌روز و به طور متوالی برگزار می‌شود؟

در حال حاضر کارگاه‌ها و هم‌اندیشی‌هایی با موضوعات مربوط به برنامه‌سازی کودک با همکاری اداره کل آموزش و پژوهش سیما و با حضور برنامه‌سازان کودک در شبکه تشکیل می‌شود. این نشست‌ها و همچنین برگزاری برخی جلسات ارزیابی کارشناسی برنامه‌ها می‌تواند نقش مهم آموزشی داشته باشد.

دکور در برنامه‌های کودک نقش مهمی دارد، اما برنامه‌سازان کمترین هزینه را برای دکور می‌گذارند. در واقع برنامه‌سازان فکر می‌کنند هر چه دکور شلوغ‌تر باشد، برای بچه‌ها جذابیت بیشتری دارد. آیا بر دکور برنامه‌های کودک نظارت ویژه‌ای صورت می‌گیرد؟

هم‌اکنون در شبکه، شورای دکور وجود دارد و براساس معیارهای برنامه‌سازی برای کودک، دکورها نیز مورد نظارت و بررسی قرار می‌گیرند البته در تولید دکور باید به اقتضائات بودجه شبکه نیز توجه کرد.

کارشناسان معتقدند برای گرافیک برنامه‌های کودک باید وقت جدی گذاشت و هزینه کرد. قبول دارید در حال حاضر گرافیک برنامه‌ها از استاندارد مناسبی برخوردار نیست؟

در حال حاضر برنامه‌سازان شبکه تلاش می‌کنند با استفاده از گرافیک‌های جذاب، مخاطبان بیشتری را جذب کنند. البته ما در شبکه دو سیما شورای گرافیک داریم که همین شورا شیوه‌نامه گرافیکی را تهیه و در اختیار مسئولان و برنامه‌سازان قرار داده است تا گرافیک شبکه از استاندارد لازم برخوردار باشد. این شیوه‌نامه شامل پنج بخش تعاریف، رنگ معرف شبکه، استاندارد قاب تصویر، لوگو و زیرنویس تدوین شده است. خوشبختانه این شیوه‌‌نامه توانسته درک مشترکی از مفاهیم تصویری و در نهایت ارتقای نگاه بصری را در برنامه‌سازان و مدیران به وجود بیاورد. تمامی برنامه‌های کودک و نوجوانی که از شبکه دو سیما پخش می‌شود از نظر گرافیکی جذابیت لازم برای مخاطبان را دارد و نمی‌توان گفت که در حال حاضر برنامه‌ها از نظر گرافیکی ضعیف هستند چون علاوه بر نظارت ناظر و مدیران، شورای گرافیک هم به صورت جدی نوع طراحی و گرافیک برنامه‌ها را توسط کارشناسان خبره مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهد تا در این حوزه مشکلی وجود نداشته باشد.

شما مسئولیت برنامه‌ریزی برنامه‌های تابستان معاونت سیما را هم به عهده دارید. شبکه‌های مختلف سیما چه برنامه‌هایی را برای تابستان تدارک دیده‌اند؟

به منظور برنامه‌ریزی و هماهنگی و هم‌افزایی بیشتر شبکه‌های سیما در تابستان 91، شورای برنامه‌ریزی تابستان 91 سیما در شبکه دو تشکیل شد. در شورای برنامه‌ریزی تابستان 91 بر ضرورت ترسیم یک فضای گفتمانی که بر سه ماهه تابستان حاکم باشد، تأکید شد و مقرر شد ذیل آن علاوه بر پرداختن به دین، اخلاق، امید و آگاهی، مؤلفه‌های نشاط‌افزایی، آرامش‌بخشی توأم با معنویت نیز در فرآیند تولید برنامه‌ها مورد توجه ویژه باشد. در این راستا، شعار «تابستان شاد و آرام، خانواده پرنشاط و امیدوار و جامعه پیشرو و متعالی» انتخاب و مورد توجه قرار گرفت و شبکه‌ها برنامه‌های خود را نیز ارائه دادند.

آیا برنامه‌های سال گذشته آسیب‌شناسی شده و نیازهای مخاطبان در تابستان جاری شناسایی شده بود تا برنامه‌سازی بر همان اساس صورت بگیرد؟

بله، از گزارش‌های مختلف و در دسترس، بویژه نظرسنجی‌های مرکز تحقیقات سازمان صدا و سیما برای برنامه‌ریزی تابستان 91 بهره‌برداری شد. تمامی برنامه‌های شبکه 4 مورد بررسی قرار می‌گیرند، آسیب‌شناسی می‌شوند حتی بسیاری از کارشناسان جامعه در حوزه‌های مختلف آنها را مورد ارزیابی قرار می‌دهند تا پس از نتیجه‌گیری همه این کارشناسی‌ها برنامه‌سازان بتوانند برنامه‌ای را با ذائقه مخاطب تولید و پخش کنند. نیاز مخاطب، دغدغه ما هم محسوب می‌شود و مدیران و برنامه‌سازان علاقه‌مندند برنامه‌ای تولید شود که مورد استقبال آنها قرار بگیرد. مطمئنا اگر برنامه‌ای براساس نیاز مخاطب و با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها تولید و پخش شود مخاطب هم از آن راضی خواهد بود.

به نظر شما برنامه‌های تابستان در تلویزیون چه تفاوتی با سایر فصل‌ها دارد؟

یکی از مناسبت‌های مهم در طول سال، مناسبت فصل تابستان است. در این فصل با توجه به تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، حجم انبوهی از دانش‌آموزان، دانشجویان، استادان، معلمان و... فرصت بهره‌گیری بیشتر از رسانه ملی را دارند. برنامه‌سازان باید با توجه به این طیف گسترده و حجم بالای مخاطبان، با پرداخت هنرمندانه به دین، امید، اخلاق و آگاهی، برنامه‌هایی پرمحتوا و جذاب به منظور نشاط‌افزایی و بهینه‌سازی اوقات فراغت تولید کنند.

فرشید شکیبا / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها