فصل دوازدهم لیگ برتر فوتبال ایران در حالی از 29تیر ماه آغاز خواهد شد که به گفته رییس کمیته انضباطی فدراسیون، تیم‌های بدهکار حق شرکت در عرصه رقابت‌ها را نخواهند داشت.
کد خبر: ۴۸۵۸۰۵

این مساله در شرایطی دوباره از قول یک مسوول فوتبالی بیان می‌شود که اکنون دو، سه سالی است این بحث مطرح بوده که از حضور تیم‌های بدهکار در لیگ جلوگیری شود، اما هر بار این مساله از سوی رییس فدراسیون یا مقام‌های بالا دستی ورزش وتو شده است تا بدهی باشگاه‌ها روی هم تلنبار شده و به رقم بسیار سنگینی تبدیل شود.

فقط برای یک نمونه که از سوی قائم مقام باشگاه پرسپولیس اعلام شده، این تیم 18 میلیارد تومان بدهی دارد که از سال 81 تاکنون انباشته شده است.

هر چند جمشید زارع گفته است کوچک‌ترین درصدی از این بدهی‌ها متوجه مدیریت فعلی باشگاه نیست، اما می‌توان حدس زد که با توجه به دست و دلبازی‌های صورت گرفته در خرید بازیکنان اسمی و استخدام مانوئل خوزه پرتغالی، اگر کمک‌های مالی لازم از سوی وزارت ورزش به این باشگاه با تاخیر مواجه شده و به بخشی از وعده‌ها نیز عمل نشود، بر حجم بدهی 18 میلیاردی پرسپولیس در پایان فصل کلی اضافه خواهد شد.

جدا از پرسپولیس که در فهرست تیم‌های بدهکار قرار دارد، هفت باشگاه دیگر لیگ برتری شامل استقلال، تراکتورسازی، مس کرمان، پیکان، صبای قم، صنعت نفت و راه‌آهن نیز در ردیف تیم‌های مقروض قرار می‌گیرد که لزوما باید تا بیست و دوم تیرماه جاری (پایان فصل نقل و انتقال لیگ دوازدهم) با بازیکنان و کادر فنی قبلی خود تسویه حساب کنند، چه در غیر این صورت حق حضور در لیگ برتر را نخواهند داشت.

هر چند که می‌توان حدس زد شمار تیم‌های بدهکار بیشتر از هشت تیم اعلام شده باشد، تنها برای یک نمونه فرهاد پورغلامی سرمربی فعلی تیم ملوان اعلام کرده ؛ تا زمانی که با بازیکنان فصل قبل تیمش تسویه حساب نشود، قرارداد خود را با این تیم شمالی تمدید نخواهد کرد اما یقینا فدراسیون فوتبال یک بار برای همیشه باید پای این قضیه بایستد تا باشگاه‌ها با سر و سامان بخشیدن به وضع مالی خویش، گامی اساسی در جهت رسیدن به استاندارد‌های مورد نظر کنفدراسیون فوتبال آسیا بردارند.

طبق آنچه از سوی AFC اعلام شده، باشگاه‌ها برای حضور در لیگ قهرمانان باید گواهی حرفه‌ای داشته باشند که یکی از فاکتورهای اصلی آن شفافیت مالی و بیلان مالی مثبت است؛ نکته مهمی که قریب به اتفاق باشگاه‌های ما از آن محرومند.

حجت‌الله اکبرآبادی - دبیر گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها