وضع بحرانی دریاچه مهارلوی شیراز همچنان ادامه دارد، به گونه‌ای که تولیدمثل آرتیمیای دریاچه نیز متوقف شده است.
کد خبر: ۴۸۵۷۵۷

دریاچه مهارلو در 15 کیلومتری شیراز واقع شده و با وسعتی حدود 600 کیلومترمربع پناهگاهی برای حیات وحش و پرندگان محسوب می‌شود. مهم‌ترین زیستمندان این تالاب را می‌توان پرنده‌هایی نظیر فلامینگو، مرغابی، آنقوت و... دانست.

این دریاچه همچنین به واسطه همجواری با کلانشهر شیراز یکی از مناطق گردشگری و تفرجگاهی نیز محسوب می‌شود که طی چند سال گذشته به دلیل خشکسالی شدید در این استان سطح آب در دریاچه مهارلو بشدت پایین آمد.

از اوایل سال جاری کارشناسان محیط زیست نسبت به قرمز شدن ناگهانی دریاچه مهارلو اظهار نگرانی کرده و مدعی شدند که حیات این دریاچه و گونه‌های آن به خطر افتاده است.

در حالی‌که حدود دو ماه از این جریان می‌گذرد، اما روند قرمز شدن دریاچه مهارلو با شدت بیشتری در حال طی شدن است، به گونه‌ای که در جدیدترین خبر، کارشناسان حوزه محیط زیست اعلام کرده‌اند تولیدمثل آرتیمیا در این دریاچه متوقف شده و از این مساله اظهار نگرانی کرده‌اند.

یک کارشناس محیط زیست با بیان این‌که تشدید شوری آب زمینه‌ساز رشد جلبکی به نام کشند قرمز شده، گفت: پایین آمدن سطح آب باعث شده که شرایط برای رشد یک جلبک یا همان کشند قرمز در دریاچه‌ها مهیا شود، از این‌رو به دلیل کاهش آب و ورودی اندک آ» به دریاچه اخیرا شاهد قرمز شدن دریاچه مهارلو هستیم.

علمدار علمداری افزود: در فروردین ماه مقداری آب در رودخانه خشک جاری بود، اما طی چند روز گذشته به دلیل گرمای زیاد و تبخیر شدید، آب این رودخانه به طور کامل خشک شده و در حال حاضر شوری آب در دریاچه نمک بالا رفته است.

وی با بیان این‌که در حال حاضر پدیده قرمز شدن دریاچه بیشتر شده، بیان کرد: طی مدت اخیر علاوه بر خشک شدن رودخانه، چشمه‌هایی که این دریاچه از آن تغذیه می‌کرد به طور کامل خشک شده و این مساله باعث بالا رفتن غلظت نمک شده است.

این کارشناس محیط‌زیست ادامه داد: با توجه به این موضوع سیستم حیاتی گونه‌های دریاچه نیز به خطر افتاده و در حال حاضر گونه آرتیمیا که یک گونه مهم برای حیات دریاچه است تولیدمثلی ندارد.

وی با تاکید بر توقف تولیدمثل گونه آرتیمیا گفت: این‌گونه تاثیر زیادی در حیات تالاب دارد و با وجود این‌که یک گونه مقاوم نسبت به آب شور است به دلیل رشد جلبک‌ها در دریاچه حیات آن به خطر افتاده و در حال حاضر تولید مثلی ندارد.

علمداری افزود: در شرایطی که شوری آب زیاد شود این کشندهای قرمز شروع به تکثیر کرده و برخی از آنها سمی را تولید می‌کنند که برای آبزیان خطرناک است. از طرفی کمی آب دریاچه محیط خوبی برای اسکان پرندگان ایجاد نمی‌کند.

این کارشناس محیط‌زیست خاطرنشان کرد: تنها راه‌حلی که برای از بین رفتن قرمزی دریاچه مهارلو وجود دارد افزایش میزان ورودی آب است که این موضوع با مدیریت آب امکان‌پذیر است.

وی تاکید کرد: افزایش بهره‌برداری از آب و کاهش ورودی آن به تالاب باعث قرمز شدن زیاد دریاچه طی مدت اخیر شده است. (مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها