سرانجام خشکسالی به استان آذربایجان شرقی نیز رسید و این استان که به دلیل قرار گرفتن در منطقه کوهستانی دارای آب و هوای سرد و خشک کوهستانی است و از حیث تقسیم‌بندی اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک کشور محسوب می‌شود، به دلیل خشکسالی‌های چند سال اخیر با مشکلات زیادی چون کم‌آبی، پایین رفتن سفره‌های آب زیرزمینی به دلیل مصرف بی‌رویه از آنها و وقوع پدیده بیابان‌زایی روبه‌رو شده است.
کد خبر: ۴۸۵۶۱۳

به گونه‌ای که به گفته کارشناسان، هرچند در این استان منطقه بیابانی وجود ندارد، اما بسیاری از مناطق آن در حال حاضر مستعد بیابانی شدن است که تدابیر و اقدامات اساسی و سریع مسئولان تنها راهکار نجات از این معضل است.

معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی با بیان این‌که وجود اراضی مستعد بیابانی بخصوص در حومه دریاچه ارومیه زنگ هشداری برای مردم و مسئولان است، افزود: هم اکنون هفت کانون بحران بیابانی در مساحتی بالغ بر 160 هزار هکتار زمین شور و ماسه بادی در استان آذربایجان‌شرقی وجود دارد که شهرستان‌های حاشیه دریاچه ارومیه چون شبستر، آذرشهر، اسکو، عجبشیر، بناب، ملکان و نیز هریس را دربرگرفته است.

موسی یزدان‌پناه در گفتگو با خبرنگار ما از تبریز با اشاره به این‌که در بحث بیابان مهم‌ترین هدف ما حفاظت از خاک است، افزود: با تبدیل اراضی به بیابان، خاک‌ها از بین رفته است و روستاییان و بهره‌برداران محلی نیز به آن دسترسی ندارند. این امر علاوه بر تشدید پدیده گرد و غبار به بایر و لم یزرع شدن خاک نیز منجر می‌شود و با وزش باد شوره‌زارها و ماسه‌بادها به مزارع کشاورزان و روستاییان پخش شده و باعث وارد آمدن خسارات زیادی به محصولات کشاورزی و باغی آنها می‌شود.

معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی ادامه داد: وزش باد نیز گرد و غبار و ماسه‌بادها را به شهرهای اطراف هدایت کرده و این امر از یک طرف بهره‌وری گیاه را به حداقل می‌رساند و از طرف دیگر آلودگی شهرها و روستاهای اطراف را سبب خواهد شد.

پسروی آب دریاچه؛ مهم‌ترین عامل

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی این استان با متوسط بارندگی 250 میلی متر جزو استان‌های نیمه خشک محسوب می‌شود و با توجه به این‌که در دو سوم از اراضی استان زراعت دیم صورت می‌گیرد، لذا حیات این استان به بارندگی وابسته است و در صورت فقدان آن خسارات زیادی به وجود خواهد آمد که یکی از آنها وقوع پدیده بیابان‌زایی است.مسعود محمدیان با اشاره به این‌که مهم‌ترین عامل ایجاد بیابان در حاشیه دریاچه ارومیه به خشک شدن آن و پسروی آب دریاچه مربوط است، افزود: پسروی دریاچه ارومیه باعث شور شدن آب چاه‌های اراضی کشاورزی اطراف شده و این امر تهدیدی برای فعالیت کشاورزی در آن اراضی شده است.

وی گفت: به منظور حل این مشکل، استفاده بهینه از آب، رها کردن مابقی آب به دریاچه و جلوگیری از کشاورزی در حاشیه دریاچه ارومیه از سوی کارشناسان و مسئولان سازمان، به کشاورزان توصیه شده است.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی آذربایجان شرقی نیز ایجاد بادهای نمکی را تهدیدی اساسی و جدی برای روستاها و شهرهای حاشیه دریاچه ارومیه دانست و گفت: با وجود این‌که در سال‌های اخیر و با اختصاص اعتبارات چشمگیر اقدامات زیادی برای حل این معضل صورت گرفته است، اما شرایط به‌حدی بحرا نی است که توجه بیشتر مسئولان را می‌طلبد.

سیروس داوودی عوامل طبیعی و انسانی را دو عامل تاثیرگذار در مساله بیابان‌زایی دانست و افزود: بهره‌برداری‌های بی‌رویه از اراضی کشاورزی، استفاده بیش از حد از آب‌های زیرزمینی، چرای مفرط مراتع، تخریب اراضی جنگلی و مرتعی و توسعه شهری باعث افزایش بیابان‌ها شده و این امر علاوه بر تخریب و کاهش حاصلخیزی خاک و گسترش فرسایش آبی و بادی، افزایش سیل‌های مخرب و آلودگی هوا و ایجاد پدیده گرد و غبار را منجر خواهد شد.

ایجاد کمربند سبز

سرپرست اداره کل منابع طبیعی آذربایجان شرقی یکی از راهکارهای اساسی برای کاهش اراضی بیابانی را ایجاد کمربند سبز در حاشیه دریاچه ارومیه ذکر کرد و گفت: اداره کل منابع طبیعی استان پیشنهاد طرح احداث کمربند سبز را در طول پنج سال آینده به متولیان امر ارائه داده تا در صورت تصویب و اختصاص حدود 330 میلیارد ریال اعتبار، این طرح به طول 220 کیلومتر و در زمینی به مساحت حدود 11 هزار هکتار عملیاتی شود.وی افزود: همچنین از طریق احیا و توسعه ذخیره‌گاه‌های گز و بنه در حاشیه دریاچه ارومیه، احیا و توسعه مراتع و بوته‌زارهای موجود برای حفظ منابع آب و خاک، ساماندهی بهره‌برداران و افزایش راندمان مصرف آب و... می‌توان امیدوار بود این اراضی که در چند سال اخیر به مناطق بایر و بیابانی تبدیل شده است، مجددا به آغوش طبیعت و جوامع بشری بازگردد.داوودی در عین حال گفت: اعتبارات در نظر گرفته شده کفاف طرح‌های اجرایی و پیشنهادی اداره کل را نمی‌دهد و امیدواریم با اختصاص اعتبارات لازم بتوانیم گام‌های موثری درحل معضل بیابان‌زایی برداریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها