در حالی که تا چند روز آینده زنگ مدارس به صدا در می آید ، سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران از ساماندهی سرویس مدارس خبر می دهد که اجرای آزمایشی آن به تصویب شورای عالی ترافیک کشور رسیده و در منطقه 2 آموزش و پرورش تهران اجرا خواهد شد.
کد خبر: ۴۷۷۶۶

اجرای آزمایشی طرح ساماندهی سرویس های مدارس در حالی است که با شروع فعالیت مدارس ترافیک شهری حداقل با 20درصد افزایش روبه رو خواهد شد و با آن که خانواده های تهرانی حدود 13میلیارد تومان برای سرویس های مدارس هزینه پرداخت می کنند اما هنوز کودکان در خودروهای فرسوده که عموما از ایمنی مطلوبی برخوردار نیستند ، جابه جا می شوند و والدین دغدغه های زیادی برای رفت وآمد فرزندان دانش آموزشان دارند.مهندس رئوفی ، دبیر شورای عالی ترافیک درباره ساماندهی سرویس مدارس ، می گوید: نابسامانی سرویس های مدارس نه تنها در ساعات اوج ، ترافیک را افزایش می دهد بلکه باعث می شود خانواده ها نیز هزینه بالایی را برای رفت وآمد دانش آموزان متقبل شوند. وی می افزاید: سرانه این هزینه ها بیشتر از راه اندازی یک شرکت حمل ونقل دانش آموزی است . رئوفی درباره راه اندازی شرکت حمل و نقل دانش آموزی می گوید: شهرداری تهران و سازمان حمل و نقل و ترافیک درباره ساماندهی سرویس مدارس مطالعه کرده اند که به تایید هم رسیده است و شهردار تهران نیز دستور داده این شرکت از هر طریق ممکن راه اندازی و بخش خصوصی در آن فعال شود.

نگرانی والدین از امنیت سرویس های مدارس

هزینه بالای سرویس مدارس و افزایش ترافیک ، بخشی از دغدغه های مسوولان است ، اما خانواده ها نگرانی های دیگر دارند که مهمترین آن نبود ایمنی و امنیت برای جابه جایی دانش آموزان است . نرگس ارجمند می گوید: کودکم در یک پیکان با 10 کودک دیگر هم مسیر است که غیر از شلوغ بودن سرویس ، فرسودگی خودرو همیشه موجب نگرانی ماست . وی با اشاره به این که فرزندش آخرین فردی است که در مسیر سرویس قرار دارد ، می گوید: بچه من همیشه اولین کسی است که ساعت 6 صبح باید سوار سرویس شود و آخرین نفری که حدود ساعت 2 بعدازظهر به خانه می رسد. این مساله باعث خواب آلودگی در ساعت اولیه درس و افت تحصیلی شده است . یکی از مادران با اشاره به ناامنی در سرویس ها می گوید: چرا هیچ نظارتی برای سرویس مدارس دخترانه نیست . اتفاقاتی برای سرویس مدارس دخترانه افتاده که خانواده ها با تردید دخترانشان را به این سرویس ها می سپارند.

استفاده حدود یک میلیون
دانش آموز تهرانی از سرویس مدارس

به گفته مشاور سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران مطالعات نشان می دهد 973 هزار دانش آموز در تهران با سرویس مدارس جابه جا می شوند. شکرالله بنار می گوید: 34 درصد از دانش آموزان تهرانی با سرویس رفت و آمد می کنند و 163 اتوبوس ، 3275 مینی بوس و 1874 خودروی سواری در این جابه جایی سهم دارند. وی می افزاید: 50 درصد از سرویس های مدارس فرسوده اند و آلایندگی بالایی دارند و از سوی دیگر مطالعات انجام گرفته نشان می دهد که سرویس ها ایمنی لازم را نداشته و نابسامانی نرخ و خطر تربیتی دانش آموزان نیز از مشکلات سرویس مدارس است . طرحی برای نیمه دوم امسال به گفته بنار در طرح ساماندهی سرویس مدارس ، سرویس ها آرم مخصوص داشته و دیگر نیازی به آرم طرح ترافیک ندارند. وی می افزاید: با اجرای این طرح خودروهای فرسوده حق جابجایی دانش آموزان را نداشته و عدم سوءپیشینه ، عدم اعتیاد ، برای راننده و معاینه فنی برای خودرو الزامی است . بنار می گوید: در سرویس مدارس خودروهای سواری باید استاندارد 4 نفر را رعایت کنند و سایر سرویس ها به تعداد صندلی حق سوار کردن دانش آموز را دارند. وی از توافق شرکت ایران خودرو با سازمان حمل و نقل ترافیک برای ساخت اتوبوسهای ویژه مدارس با چراغ ها و علایم خاص خبر می دهد و می گوید: اگر اعتبارات لازم در اختیارمان قرار بگیرد در سال آینده این خودروها وارد سیستم حمل و نقل دانش آموزی خواهد شد. وی می گوید: طرح ساماندهی سرویس مدارس پس از آن که به صورت آزمایشی در منطقه 2 آموزش و پرورش اجرا شود در نیمه دوم سال تحصیلی جدید تمام مناطق تهران مطابق این طرح ساماندهی خواهد شد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها