آلرژی یکی از بدقلق‌ترین بیماری‌هایی است که بسختی ریشه‌کن می‌شود و از نظر فرد مبتلا بدترین دردهاست. اغلب آلرژی‌ها بر اثر گرده‌افشانی گل‌ها، مایت‌ها، کرک و پرز حیوانات و پرندگان، گرد و خاک، قارچ‌های آلرژی‌زای موجود درچمن‌ها، چوب‌های در حال پوسیدگی و... به وجود می‌آید و باعث ایجاد آبریزش بینی، احتقان تنفسی، چشم‌های اشک‌آلود، بثورات جلدی و عطسه‌های مکرر می‌شود. معمولا آلرژی وراثتی بوده و تغییرات هورمونی در دوره بلوغ می‌تواند باعث تخفیف آلرژی در یک فرد یا تشدید این نشانه‌ها برای دیگری باشد.
کد خبر: ۴۶۸۲۷۹

اقدامات اولیه

ـ در روزهایی که باد شدیدی می‌وزد از خانه خارج نشوید و در و پنجره‌ها را خوب ببندید.

ـ از چمن‌هایی که بتازگی زده شده و آب‌های ساکن فاصله بگیرید.

ـ در روزهای ابری، مرطوب و بارانی به طور مرتب هوای داخل اتاق را تهویه کنید و در داخل سرویس‌های بهداشتی و اتاق‌ها از مواد رطوبت‌زدا استفاده کنید. مکان‌های مرطوب محیط مناسبی برای رشد انواع قارچ‌های آلرژی‌زاست.

ـ اگر کودک شما هنگام بازی با کودهای گیاهی، گل‌های بهاری یا علف‌های خشک‌شده تماس داشته، از او بخواهید که دست‌هایش را با آب ولرم و صابون بشوید و لباس‌هایش را تعویض کند.

ـ در فصل بهار از رفتن به پارک و محیط‌های پردرخت دوری کنید و از بوییدن گل‌ها و گیاهان دارویی بپرهیزید.

ـ اگر در خانه از وسایل چوبی طبیعی (رنگ‌نخورده) یا الوارهای جنگلی استفاده می‌کنید، آنها را با پوششی مناسب بپوشانید. بافت چوب یکی ازمحیط‌های مناسب برای رشد انواع محرک‌های آلرژی‌زا ست.

ـ از محرک‌های شیمیایی مانند انواع شوینده‌ها، رنگ‌ها، اسپری دفع حشرات موذی و... دوری کنید.

ـ اگر در محیط بسته ماشین قرار دارید، تهویه مطبوع را روشن کنید. سیستم تهویه مطبوع بخش عمده‌ای از قارچ‌ها و گردهایی را که به داخل ماشین راه‌یافته حذف می‌کند.

ـ فرش‌های پرز بلند، بالش‌ها، ملحفه‌ها، پتوها، عروسک‌های پولیشی، موها و حتی مژه‌ها و ابروهای شما محل مناسبی برای رشد مایت‌ها هستند. مایت‌ها موجوداتی میکروسکوپی و از خانواده عنکبوتیان و به گروه کنه‌ها تعلق دارند. اجزای بدن و پروتئین مدفوع مایت‌ها سبب بروز واکنش‌های آلرژیک یا شعله‌ورشدن علائم آسم می‌شود. بر این اساس این وسایل را به صورت مرتب و با آب داغ بشویید.

ـ از بالش‌هایی که با مواد متفرقه و حساسیت‌زا پر شده ‌است استفاده نکنید. در این بالش‌ها علاوه بر مایت‌ها، قارچ‌هایی زندگی می‌کند که عوارض آلرژی را تشدید می‌کند. این قارچ‌ برای رشد و تکثیر از پوست بدن و مدفوع مایت‌ها تغذیه می‌کند.

ـ از ورود گربه، سگ، جوجه مرغ و اردک، همستر، خرگوش و... به داخل خانه اجتناب کنید. بر اثر راه رفتن این حیوانات در فضای خانه، محرک‌های آلرژن موجود در پوست و موی آنها 20 تا 30 دقیقه در هوا معلق خواهد ماند.

ـ برای زدایش گرد و غبار از سطح فرش‌ها به جای جاروبرقی از یک تکه پارچه مرطوب استفاده کنید. معمولا نشانه‌های آلرژی فصلی ظرف 4 تا 10 هفته ناپدید شده و هر سال در یک موقع معین عود می‌کند.

فاخره بهبهانی / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها