کد خبر: ۴۶۷۷۳۳

طب نوین، جنسینگ را یک دارو برای درمان بیماری‌های معین معرفی نمی‌کند، اما تاثیر این گیاه در تقویت قوای بدنی امری اثبات شده است. تحقیقات مفصلی در این باره انجام شده و آنچه قطعی به نظر می‌رسد کاهش احتمال ابتلا به طیف وسیعی از بیماری‌ها و عوارض جسمی در صورت مصرف دائمی جنسینگ است.

خواص جنسینگ

ویتامین‌های گروه B، ویتامین D و A و فلز روی به وفور در جنسینگ یافت می‌شود، اما خاصیت آن را باید در طیفی از ترکیبات روغنی، استیلنی و استروئیدی جستجو کرد که جنسینگ را به گیاهی ارزشمند و با خواص ویژه تبدیل می‌کند. افزایش توان ذهنی و قدرت جسمانی، بهبود فعالیت مغز و قلب، تقویت حافظه، افزایش شادابی، کاهش استرس و ضعف جسمی، حفظ نشاط جوانی، تقویت قدرت جنسی، بهبود بی‌خوابی و کم‌خوابی، رفع خستگی، تنظیم قندخون، مقابله با افسردگی و... تنها بخشی از خواص مصرف دائمی و مستمر جنسینگ هستند. گویا این فهرست تمام‌نشدنی است و دلیل آن را هم باید در خاصیت این گیاه در افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن جستجو کرد. هنگامی که بدن قوی بوده و متابولیسم کارآمدی داشته باشد احتمال ابتلا به انواع بیماری‌ها از یک سرماخوردگی ساده گرفته تا سرطان‌های نادر کاهش می‌یابد. از آنجا که مصرف جنسینگ بر فعالیت غدد بدن تاثیر مثبت دارد، می‌تواند در درمان و کاهش دردهای ناشی از یائسگی و قاعدگی نیز موثر باشد و البته مصرف آن در دوران بلوغ برای پسرها و دخترها بسیار توصیه شده است. تنظیم فشارخون نیز از خواص دیگر این گیاه نیروزاست.

از کجا آمده است؟

جنسینگ گیاه بومی شرق دور است و البته در بخش‌هایی از آمریکای شمالی نیز می‌روید. قسمت خوراکی این گیاه در حقیقت ریشه‌های آن است که ضخامت آن به یک تا 5 سانتی‌متر می‌رسد و هر چه گیاه پیرتر باشد خواص آن بیشتر است. جنسینگ عمری طولانی دارد و می‌تواند تا قرن‌ها زندگی کند!‌ انواع آسیایی،‌ آمریکایی، ژاپنی و سیبریایی آن موجود است، اما جنسینگ کره‌ای از همه معروف‌تر و پرخاصیت‌تر است و اگر دنبال آن بروید همین نوع یافت می‌شود!

جنسینگ را می‌توان به صورت ریشه تازه یا خشک شده از عطاری‌ها یا به صورت فرآوری​شده از سوپرمارکت‌ها تهیه کرد.

طریقه مصرف

ریشه خشکیده یا تازه جنسینگ را می‌توان با مقداری آب روی شعله ملایم به مدت 20 دقیقه جوشاند و چای گوارایی حاوی خواص جنسینگ تهیه کرد. یک تا 3 گرم جنسینگ برای هر بار دم کردن کافی است. بهتر است چای جنسینگ را به صورت ولرم و یک تا 2 فنجان در روز نوشید. پودر جنسینگ نیز که از آسیاب‌کردن ریشه‌های این گیاه به دست می‌آید با آب یا همراه با تعدادی عسل قابل استفاده است. معلوم است که در مصرف این ماده گیاهی نباید زیاده‌روی کرد، بلکه باید به مقدار کم ولی به صورت مستمر از آن استفاده کرد. پودرهای آماده جنسینگ برای مخلوط کردن با آب گرم و تهیه نوشیدنی فوری در بازار یافت ‌شده و انواع مرغوب آن در کشور کره تولید می‌شود. خوشبختانه به یمن توجه جهانی به این گیاه پرخاصیت و در پی آن تولید انبوه، جنسینگ قیمت بالایی ندارد. البته زیاد هم ارزان نیست! کپسول‌های حاوی جنسینگ نیز در بازار یافت می‌شود که البته باید از انواع مرغوب تهیه کرد. این کپسول‌ها قیمت بالاتری دارند و به صورت روزانه یک عدد مصرف می‌شوند. علاوه بر مصرف عمومی استفاده از جنسینگ برای بیمارانی که دوران نقاهت را می‌گذرانند و به ضعف عصبی و عضلانی دچارند و همچنین سالمندان با مشورت پزشک توصیه شده است.

احتیاط در مصرف مداوم

مصرف جنسینگ عوارض خاصی به همراه ندارد. با این حال افرادی که دوره درمان را سپری می‌کنند یا دارو می‌خورند باید حتما با مجوز پزشک از این گیاه دارویی استفاده کنند. مصرف آن توسط زنان باردار و شیرده نیز همین شرایط را دارد. استفاده از جنسینگ در برخی افراد ممکن است با سردرد، بی‌خوابی، بی‌قراری، تپش قلب، تنگی نفس، تحریک‌پذیری و حالت تهوع همراه باشد. علاوه بر آن مبتلایان به فشار خون بالا یا بسیار متغیر، بیماران قلبی، بیماران روانی، مبتلایان به بی‌خوابی و مصرف‌‌کنندگان قرص آسپرین باید درباره استفاده از جنسینگ مراقب باشند.دیگر این که مصرف همزمان آن با مواد محرکی نظیر چای، قهوه و نوشابه‌های انرژی‌زا به مقدار زیاد می‌تواند با عوارض مختلف بویژه بی‌قراری و تحریک‌پذیری همراه باشد.

امین رحیمی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها