استان کرمانشاه در زمینه تولید گیاهان دارویی، خوراکی و صنعتی از توان بالقوه‌ای برخوردار است که متاسفانه به دلیل برداشت بی‌رویه گیاهان بهاری، رویشگاه‌های این گیاهان در معرض آسیب جدی قرار دارند.
کد خبر: ۴۶۷۳۴۵

به گزارش ایرنا، با آمدن فصل بهار، زمان برداشت و چیدن گیاهان بهاری و در کنار آن خرید و فروش آن در حد وسیعی در سطح شهرهای استان کرمانشاه شروع می‌شود.

یک کارشناس و مسوول اداره بهره‌برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه در این مورد اظهار کرد: در سطح استان بیش از 140 گونه گیاه دارویی، صنعتی و خوراکی باارزش اقتصادی بالا توسط محققان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی شناسایی شده که دارای ارزش سرمایه‌گذاری و بازدهی اقتصادی هستند.

محمدجواد ابراهیمی افزود: ‌گیاهان دارویی، خوراکی و صنعتی که در رویشگاه‌های طبیعی استان می‌روید از دسته گیاهانی است که بیشتر در فصل بهار در سبد غذایی خانوارهای روستایی و شهری به شکل گسترده‌ای قرار می‌گیرد که باعث شده با توجه به توان محدود محیط طبیعی منطقه برخی از آنها از سطح رویشگاه‌های استان به طور تقریبی حذف شده و برخی دیگر نیز در آستانه حذف و نابودی قرار گیرد.

وی با ابراز تاسف از این که شاهد فرهنگ غلط برداشت بی‌رویه این گیاهان در سطح استان هستیم، افزود: ذخیره ژنی و توارثی برخی گونه‌های گیاهی در رویشگاه‌های استان نابود شده است. وی کنگر، سورانه، پیرچک، موسیر، شنگ، پاغازه (قازیاغی)، زو، قارچ و آویشن را از مهم‌ترین گیاهان خوراکی استان کرمانشاه عنوان کرد که مورد استفاده وسیع مردم قرار می‌گیرد.

ترویج فرهنگ حفاظت از گیاهان

یک کارشناس مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه نیز ‌ با بیان این‌که در سطح استان ارقام گیاهان صنعتی مانند درخت بنه یا بوته گون وجود دارد که به شکل گسترده‌ای مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند، افزود: این اداره کل با نظارت مستمر بر رویشگاه‌های طبیعی گونه‌ها و زیر نظر داشتن امر بهره‌برداری از آنها در نظر دارد این گیاهان را به شکل وسیعی در سطح استان توسعه داده تا کمتر رویشگاه‌های طبیعی آنها مورد تخریب و در معرض خطر نابودی قرار گیرد.

سیروس صفری‌ ، کشت گل نرگس در اراضی کم‌بازده و رها شده منابع طبیعی را از دیگر اقدامات در این راستا دانست و گفت: از این طریق به ایجاد اشتغال و حفاظت از منابع طبیعی کمک می‌شود و از طرف دیگر جذابیت‌های استان افزایش می‌یابد.

سطح کل استان کرمانشاه 2 میلیون و 461 هزار و 490 هکتار است که یک میلیون و 600 هزار هکتار آن را مراتع و جنگل‌ها تشکیل داده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها