نامگذاری سال 91 به نام «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» ‌در ادامه ضرورتی است که رهبری برای تمرکز به سوی اقتدار کشور، مدنظر قرار داده‌اند

فرصتی بی‌نظیر برای خودباوری ملی

می‌گویند اگر می‌خواهید کشوری را از نظر سیاسی تحت فشار بگذارید، گلوگاه‌‌های اقتصادی آن را مورد هدف قرار دهید.
کد خبر: ۴۶۷۲۹۰

این جمله مصداق روابط سیاسی ایران با کشورهای اروپایی و برخی همپیمانان آنان شده است که با مستمسک قرار دادن مواضع هسته‌ای ایران تلاش می‌کنند به هر شیوه ممکن مانع دسترسی و پیشرفت ایران در مسیر انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای شوند. براساس استراتژی کلان جمهوری اسلامی ایران، داشتن دانش فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و بهره‌گیری از فواید این دانش نوین، جزو مهم‌ترین دستورالعمل‌های کشور بوده و رسیدن به افق‌های بلند پیش رو در سایه رشد دانش و اقتصاد کشور را دنبال می‌کند.

اما این تصمیم نظام ‌جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر با مخالفت‌های چشمگیری همراه شده و دشمنان نظام همگام با اهداف گذشته خود درصدد اتخاذ تصمیمات تکمیلی از جمله شدت بخشیدن به تحریم‌های اقتصادی کشور و محدودکردن تردد مقامات ایرانی و افزایش فشارها به شرکت‌ها و کشورهای طرف قرارداد با آن هستند.

سیاست غرب در قبال جمهوری اسلامی ایران به گونه‌ای طراحی شده است که هم‌اکنون بحث تهدیدات و تحریم‌های اقتصادی برای به زانو درآوردن کشور در بحث سیاست‌های کلان و عقب‌نشینی از مواضع اعلام شده آن یکی از اهدافی است که حتی سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آن را پیگیری می‌کنند و به دنبال ادامه بحران‌آفرینی در پرونده هسته‌ای صلح‌آمیز ایران هستند.

درایت در نامگذاری

همزمان با ادامه بحران‌آفرینی‌ها علیه کشور ما و تداوم تحریم‌ها در قبال ایران، رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در سال‌های اخیر با نامگذاری هر سال با عنوان‌های اقتصادی رهنمودی را برای مسوولان و مردم تبیین می‌کنند. امسال نیز حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سال 91 را سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری کردند و مسلما با تحقق این شعار، توطئه‌هایی که اقتصاد کشور را هدف گرفته است، خنثی خواهد شد.

در مورد حکمت نامگذاری‌های سالانه و تعیین شعار در هر سال شمسی آنچه اهمیت بالایی دارد، ضرورت‌هایی است که در کشور شکل می‌گیرد.

توجه به مسائل مهم، ایجاد همدلی و همفکری میان مردم و مسوولان و ادامه یک راهبرد مشترک در مسیر عمومی کشور، موضوعی است که می‌تواند به صورت چشمگیری اقدامات پیشگیرانه در قبال خطرها و خنثی‌کردن توطئه‌ها را دنبال کند. قطعا تعیین اولویت‌ها و دغدغه‌های کشور، زمینه‌های مهم برای حفظ استقلال، شناخت سیاست‌ها و راهکارهای حل مشکلات را فراهم می‌کند و نامگذاری سال 91 با شعار تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی با هدف تحقق آن در همین مسیر اعلام شده است.

رمز کلیدی؛ وحدت و همدلی قوا

نگاهی کوتاه به پیام نوروزی رهبر انقلاب نشان می‌دهد که نامگذاری سال 91 به نام تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، ‌در ادامه ضرورتی است که رهبری برای تمرکز به سوی پیشرفت و اقتدار کشور، با درایت و هوشمندی آن را برای حرکت ملت طی سال‌های گذشته مدنظر قرار داده‌اند.

افزایش توان اقتصادی در کشور نشان‌دهنده این است که جمهوری اسلامی ایران در مسیر رشد و توسعه، اکنون به جایگاهی رسیده است که به عنوان الگوی یک نظام دینی موفق در سراسر جهان شناخته می‌شود و حضوری قوی در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی را دنبال می‌کند. همین مساله باعث می‌شود اقتدار ایران، امروز در مقابل زیاده‌خواهی‌های سیاسی دشمنانی که در مسیر حوادث پس از پیروزی انقلاب با سنگ‌اندازی‌های مختلف تلاش بر مسدود کردن راه‌های پیشرفت جمهوری اسلامی ایران داشته و دارند، قدعلم کرده باشد. بر این اساس قوه مقننه جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان یکی از بازوهای تقنینی نظام با اهتمام به این شعار گسترده تاکید دارد که همدلی و وحدت میان قوا، مسوولان و مردم رمز مهم برای مقابله با اهداف گسترده غرب است.

روح‌الله حسینیان، نماینده تهران و رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس در گفت‌وگو با «جام‌جم» درخصوص نامگذاری سال 91 و تاثیر آن بر تحریم‌های غرب گفت: با سیاستی که رهبری به آن اشاره کردند، کشور به سمت خودکفایی حرکت خواهد کرد و وابستگی به کشورهای بیگانه قطع خواهد شد.

وی با بیان این که اهمیت دادن به سرمایه ایرانی و تولید ملی می‌تواند زمینه افزایش شغل را فراهم کند، افزود: ما برای رسیدن به اهداف این نامگذاری و کوتاه کردن دست دشمنان از اهداف مد نظرشان، باید همدلی میان دولت و مجلس را جزو اولویت‌های اصلی قرار دهیم.

موسی‌الرضا ثروتی، نماینده بجنورد و عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز با اشاره به این که شعار سال 91 قطعا تحریم‌ها را به فرصت تبدیل خواهد کرد، افزود: اما بحث اصلی این است که ما فرمایشات رهبر معظم انقلاب را بدرستی عملیاتی کنیم.

وی تحریم را فرصت طلایی برای رشد و نمو کشور دانست و گفت: خوشبختانه در سایه این تحریم‌ها، توانستیم به اقتدار کامل برسیم، اما رسیدن به اقتدار کامل؛ نیازمند توجه به قوانین کشور از جمله برنامه چهارم توسعه است.

وی درخصوص تاثیر توجه به تولید ملی و دور زدن تحریم‌های اعمال شده از سوی کشورهای غربی افزود: این در شرایطی است که دولت و مجلس دست به دست هم دهند و کلام رهبری را در حد یک شعار باقی نگذارند.

کلام رهبری در حد شعار باقی نماند

سیدکاظم دلخوش، نماینده صومعه‌سرا و عضو شورای پول و اعتبار مجلس نیز درخصوص نامگذاری سال 91 و تاثیر آن در کشور گفت: ما نباید این کلام رهبری را در حد یک شعار باقی بگذاریم و تحقق این مساله مستلزم آن است که همه در عمل سخنان رهبری را پیگیری کنند.

نکته: افزایش تهدیدات گرچه تحریم‌ها را بیشتر کرده، ولی به نوعی بهترین فرصت را برای تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران داخلی به وجود آورده است

وی افزود: باید تفکری که در کشور علیه سرمایه‌داری وجود دارد، از بین برود که متاسفانه به‌‌رغم موضعگیری‌های رهبر معظم انقلاب در مورد رشد اقتصاد و تولید کشور، برخی علاقه به سنگ‌اندازی دارند که باید با این افراد برخورد شود. از سوی دیگر، نباید جلوتر از رهبری در این زمینه حرکت کرد.

دولت وظیفه سنگینی دارد

احمدعلی مقیمی، نماینده بهشهر و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به این که رهبری هر ساله بر مبنای مشکلاتی که در منطقه و داخل کشور وجود دارد، شعارهای راهبردی را اعلام می‌کنند، گفت: مهم‌ترین بخش این شعار و اجرای درست آن به عهده دولت است که باید به صورت جدی مد نظر قرار گیرد.

وی با اشاره به این که دولت در حرکت‌های خوبی که در کشور آغاز شده، اندکی کار را به حال خود گذاشته است، تاکید کرد: دولت باید بیشتر از قوه قضاییه و مقننه پای کار باشد و حمایت جدی از تولید را که در حال حاضر به سمت رکود رفته است، در اولویت قرار دهد.

مقیمی درخصوص تاثیر این شعار بر تحریم‌های خارجی نیز گفت: ما از بدو پیروزی انقلاب با تحریم‌ها زاده شده‌ایم و با آن بیگانه نیستیم، اما در سال 90 یک هجمه جهانی علیه ایران صورت گرفت که براساس بیانات امام(ره)‌ باید گفت ما می‌توانیم از این مرحله عبور کنیم، اما این مساله در سایه همکاری و همدلی مردم و مسوولان قطعا تحقق خواهد یافت.

شعار سال 91 بسیار کلیدی است

زهره الهیان، نماینده تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم با بررسی ابعاد سیاسی شعار سال 91 گفت: این شعار در برهه فعلی که ما در تحریم به سر می‌بریم، بسیار کلیدی است.

وی افزود: تحریم و تلاش دشمنان برای تهدیدات نشان می‌دهد که آنان در حوزه نظامی توان مقابله با کشور را ندارند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: تحقق شعار سال 91 باعث می‌شود تهدیدی که از جانب دشمن در قالب تحریم اقتصادی ایجاد شده است، تبدیل به یک فرصت بی‌بدیل برای نظام و انقلاب شود. وی بابیان این که تحریم‌ها باعث شده که کشور بتواند به توانمندی‌های گسترده ازجمله دانش هسته‌ای دست یابد، تاکید کرد: انگیزه‌ای که تحریم‌ها به دانشمندان جوان ما داده، باعث شده است آنان با کاری جهادی جمهوری اسلامی ایران را تبدیل به یک کشور مطرح بین‌المللی کنند.

وی افزود: تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر این است که ما تحریم کالاهای خارجی را که مشابه آن در داخل کشور با کیفیت بالا تولید می‌شود، در دستور کار خود قرار دهیم تا به این واسطه به خودکفایی اقتصادی دست پیدا کنیم.

الهیان تحقق شعار سال 91 را در گرو عزم جدی مسوولان و اراده ملی دانست و گفت: مجلس در حوزه قانونگذاری، دولت در عرصه اجرا و برنامه‌ریزی برای تولید و قوه قضاییه در حیطه مبارزه با مفاسد اقتصادی باید نقش ویژه‌ای در تحقق شعار سال داشته باشند.

چراغی برای هدایت کشور

محمد کرمی‌راد، نماینده کرمانشاه و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز سال 91 و شعار این سال را دنباله‌رو شعار سال 90 و جهاد اقتصادی دانست و گفت: سالی که بر ما گذشت، سال پرحادثه‌ای بود و تحریم‌ها علیه ایران به نقطه‌ای رسیده بود که حتی کشتی‌ها از سوی شرکت‌های بیمه، بیمه‌گذاری نمی‌شدند.

وی افزود: شعار سال 91 می‌تواند کشور را بی‌نیاز از تولیدات خارجی کند و از آنجا که ما دارای پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های زیادی برای رسیدن به علوم و فنون متعدد هستیم، قطعا می‌توانیم انحصار تکنولوژی در دستان قدرت‌های بزرگ را بشکنیم. کرمی‌راد با اشاره به دستاوردهای بزرگ ایران در دانش هسته‌ای، صنعت هوا ـ فضا و پرتاب ماهواره‌ها گفت: شعار سال 91 چراغ راهی برای کشور است، اما به شرطی که مسوولان و دولت بتوانند قویا با احاطه بر این موضوع و برنامه تعیین شده به صورت دقیق و منسجم آن را عملیاتی کنند.

بهترین فرصت برای خودباوری

افزایش تهدیدات گرچه تحریم‌ها را بیشتر کرده، ولی به نوعی بهترین فرصت را برای تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران داخلی به وجود آورده است، اما نکته حائزاهمیت در این زمینه نقش دولت در ساماندهی این فرصت‌هاست تا با ایجاد فضاهای مناسب، بتواند هزینه‌های تحمیل شده علیه کشور را که اهداف سیاسی را دنبال می‌کند، از بین ببرد.

در این زمینه آنچه به عهده مردم است، بیشتر مربوط به فرهنگ‌سازی و نهادینه کردن این اقدام است تا با ارزش بخشیدن به تولیدات داخلی و اهمیت به کالای وطنی، تلاش خود را در مقابله و رویارویی با دشمن نشان دهند.

باید گفت شکی نیست که ما می‌توانیم با اراده آهنین کشوری داشته باشیم که چون کوه مستحکم در برابر دشمنان قدعلم کند.

فاطمه امیری / گروه سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها