شهردار تهران گفت: باید به گونه ای تدبیر کنیم تهدید تحریم نفت به بهترین و بزرگترین فرصت طلایی برای انقلاب اسلامی تبدیل شود.
کد خبر: ۴۶۵۵۲۱

به گزارش روز دوشنبه جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی شهرداری تهران، دکتر محمدباقر قالیباف در همایش فصلی مدیران شهرداری تهران که در برج میلاد برگزار شد با بیان این مطلب، گفت: امروز شرایط انقلاب اسلامی بعد از گذشت سه دهه انصافاً شرایط منحصر به فردی است ؛ هر کدام از ما اگر  لحظه ای غفلت کنیم، بی تفاوت باشیم، به زندگی روزمره بپردازیم ، همدیگر را تضعیف کنیم و یا به زعم مقام معظم رهبری که در پیام نوروزی و سخنرانی ابتدای سالشان مطرح کردند «به اختلافات دامن زنیم» همه اینها حاکی از این موضوع خواهد بود که ما اطلاع دقیقی از شرایطی که در آن قرار گرفته ایم نداریم. باید بدانیم از لحاظ جهانی در چه شرایطی هستیم و چه فرصت ها و تهدیدهایی برای انقلاب و نظام اسلامی وجود دارد.

وی گفت: دستاوردهای انقلاب جز به برکت رهبری داهیانه حضرت امام (ره) این مرد الهی، مخلص و مبارز، خون شهدا و تلاش های مقام معظم رهبری در امتداد این راه به دست نیامده و کسی نمی تواند ادعا کند او این  شرایط را فراهم کرده است.

به گفته شهردار تهران، در دو سه دهه‌ای که پشت سر گذاشتیم مخصوصاً بعد از پایان جنگ سرد، همه صاحبنظران دیدگاهشان این بود که دنیا یک دوره گذر را طی می کند  و این دوره گذر حتما بیش از یک دهه به طول نخواهد انجامید و دنیا به سمت یک نظام تک قطبی پیش خواهد رفت.

"بر این اساس، چرخه چرخید و دهه 90 پشت سر گذاشته شد ولی این دوره گذر تمام نشد. وارد قرن جدید که خواستیم بشویم همه قانع شدند که دنیا به صورت چند قطبی اداره خواهد شد و دیگر تک قطبی نخواهد بود ولی گذر زمان نشان داد  که شرایط عمیق تر از آن است که  پیش بینی می کردند. امروز می توان گفت حتما دنیا تک قطبی نخواهد بود و حتما قطب های دیگر هم حضور پیدا خواهند کرد و قطب هایی که در دو یا سه قرن گذشته محوریت کار را داشتند، دارند از محور خارج می شوند و اراده شان قابل تحمیل به دنیا نیست."

وی اضافه کرد: هر اتفاق اقتصادی که بعد از جنگ جهانی دوم یا بین جنگ جهانی اول و دوم در جهان روی داده به سرعت در همان سال اول و دوم مشخصاتش ارائه ، راه حل آن تعیین و زمان خروج از آن اعلام شده و در همان زمان هم انجام شده ولی امروز ابعاد بحران اقتصادی که دامن گیر قدرت ها شده هنوز برایشان ناشناخته است و کسی نمی تواند بگوید کی می توانند از این شرایط بیرون بیایند.

شهردار تهران با بیان این که در حوزه مسایل اجتماعی و سیاسی امروز شرایط در همه دنیا متفاوت شده است، خاطرنشان کرد: در حوزه نظامی آمریکایی ها هر جا اراده می کردند هر کاری می خواستند انجام می دادند ولی در دهه اخیر و در آغاز قرن 21 آن ها چه در جنگ های محدود و چه در جنگ های وسیع به نتیجه قطعی در اهداف خود نرسیدند و در برخی موارد به طور کامل بازنده صحنه شدند و این واقعیتی مشهود است.

قالیباف با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر این که شرایط ما شرایط بدر و خیبر است، گفت: ما باید با دقت رصد و تحلیل کنیم. ما فرصت های بزرگ داریم  و دشمنان بزرگی هم داریم ، این ما هستیم که با عشق و عقل و ایمان باید  تلاش  کنیم و با اصرار و منطق بر اساس سنت های الهی گام برداریم تا پیروزی مثل بدر و خیبر برایمان فراهم شود . ما باید آرمان گرای واقع بین باشیم و منطبق با واقعیات گام برداریم ، از سوی دیگر نباید صرفا عمل گرا باشیم که اگر آن گونه هم نگاه کنیم این یک نگاه فرصت طلبانه است. وقتی عاقلانه و واقعی به موضوعات نگاه کنیم می بینیم در قرن 21 پازل های قدرت در دنیا در حال تغییر است.

وی خاطرنشان کرد: اگر حزب اللهی و پیرو خون شهداییم باید با واقعیات دست و پنجه نرم کنیم. رهبری چند سال متوالی و کاملا واقع بینانه مسایل انقلاب را حول محور موضوعات اقتصادی مدیریت می کنند چون صحنه نبرد اکنون صحنه اقتصادی است. این بدان معنا نیست که تهاجم فرهنگی وجود ندارد و تهدید نظامی نیست ولی امروز خط اول ما موضوعات اقتصادی است و دشمن هم همین حربه را دنبال می کند.

قالیباف با اشاره به نوع نگاه و گفتمان مقام معظم رهبری، تصریح کرد: ما باید این نوع نگاه و گفتمان را با تلاش، کار، عقل، تدبیر، عشق و محبت پیش ببریم. امروز تنها موضوع ما ساخت بزرگراه و تونل و... در شهر تهران نیست، زیرا ما در پازلی در نظام اسلامی هستیم که می خواهیم کارنامه فرهنگ برخاسته از دفاع مقدس و دین را به رخ دنیا بکشیم.

وی همچنین به سفر گروهی از مصر به کشورمان و بازدید از شهرهای تهران ، اصفهان ، مشهد و... اشاره کرد و گفت: این گروه از تمامی پروژه های شهری پایتخت مثل برج میلاد که سن متوسط مهندسان سازنده آن 35 سال است بازدید کردند و در جلسات مختلف شرکت کردند. بر اساس اخباری که پیگیری کردیم این گروه مصری هنگامی که به کشور خود بازگشتند همه مبلغ نظام اسلامی شدند و دیدند که در سایه انقلاب اسلامی چه اتفاقات بزرگی افتاده و فهمیدند که عدم وابستگی به غرب و تحت تاثیر آمریکا نبودن نه تنها آنها را ذلیل نمی کند بلکه استقلال و عزت را به آن ها باز می گرداند.

شهردار تهران با بیان اینکه امروز ما با روش ثبوتی باید از انقلاب مان دفاع کنیم ، تصریح کرد: شرایط امروز شرایط خوبی است و شهرداری فرصت خدمتگزاری خوبی دارد که باید وقت شناس بوده و با تحلیل درست از این فرصت تغییر پازل که در دنیا اتفاق افتاده و ممکن است هر صد سال یک دفعه انجام شود استفاده کرده و نظام اسلامی را به بالاترین و بهترین سطح ممکن ببریم زیرا اگر این کار را نکنیم به کشور، انقلاب، نظام و شهدا ظلم کرده ایم.

قالیباف اعتمادسازی میان مردم شهر تهران را مرهون تلاش های مدیران و کارکنان شهرداری تهران دانست و یادآور شد: هر گروه موافق و مخالفی که نظرسنجی هایی انجام داده اند هرگز نمی توانند اعتمادی که مردم نسبت به شهرداری تهران پیدا کرده اند را نادیده بگیرند.

به گفته وی، در شهر تهران در حوزه های مختلف «آی تی»، اجتماعی و فرهنگی، شهرسازی و معماری، فنی و عمرانی، حمل و نقل و ترافیک، خدمات شهری و ... اتفاقات بزرگی افتاده و این ها جزو واقعیت هایی است که وجود دارد.

قالیباف افزود: از سال 72 تا سال 85 در هیچ سالی در مجموعه شهرداری حسابرسی مالی انجام نشده و همه اعلام می کردند حساب های شهرداری قابل حسابرسی نیست ، این در حالیست که در سال 91 حسابرسی سال 90 آماده شده و در خرداد ماه برای بررسی به شورای شهر ارسال می شود. این هم یکی از اتفاقات مهم و بزرگ است . همچنین درآمد نقدی شهرداری در این مدت پنج برابر شده و امروز درآمدهای پایدار شهرداری در حوزه نقدی بیش از همه بودجه شهرداری در سال 84 است. به طوری که امروز درآمد پایدار ما حدود دو هزار میلیارد تومان است و کل بودجه شهرداری در سال 84 که حدود شش ماه از آن، من شهردار تهران بوده ام 998 میلیارد تومان بوده است.

شهردار تهران اضافه کرد: خیلی ها می گفتند طرح تفصیلی را اجرا نکنید اما گفتم جایی که احساس کنیم منطق و عقل حکم می کند آن کار را انجام می دهیم. چون به نفع شهر بود انجام دادیم.

وی گفت: ما باید تمام پروژه های نیمه تمام را در سال جاری به اتمام برسانیم و این کار از سیاست های قطعی ما در در سال جاری است که از جمله آنها می توان به پروژه هایی نظیر بزرگراه های امام علی (ع)، آزادگان، تونل صدر - نیایش ، شهید زین الدین و تپه های عباس آباد و... اشاره کرد.

قالیباف تبدیل شهرداری تهران از سازمانی خدماتی به نهادی اجتماعی را سنت خوبی دانست که مردم هم آن را باور کرده اند و باید آن را تثبیت و تعمیق کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها