7 نماینده مجلس در نامه‌ای پیشنهاد کردند به جای طرح سوال با دعوت از رئیس دولت به مجلس مذاکراتی صورت گیرد

پیشنهاد گفت‌و‌گو به جای سوال از رئیس‌جمهور

در حالی که مجلس شورای اسلامی خود را آماده می‌کند تا چهارشنبه این هفته پذیرای رئیس‌جمهور برای پاسخ به سوالات نمایندگان باشد، برخی از آنها معتقدند به جای سوال از محمود احمدی‌نژاد بهتر است وی به مجلس دعوت شود تا قوای مجریه و مقننه با گفت‌و‌گو و تعامل با یکدیگر به حل مساله بپردازند. در این میان، برخی نیز از احتمال منتفی شدن طرح سوال از رئیس جمهور خبر می‌دهند.
کد خبر: ۴۶۲۸۵۴

به گزارش جام‌جم، محمدرضا باهنر نایب‌رئیس مجلس اعلام کرده است طبق توافق و تفاهمی که بین مجلس و رئیس‌جمهور صورت گرفته، «چهارشنبه» آخر سال زمان طرح سوال از دکتر احمدی‌نژاد است، اما تعدادی از نمایندگان با ابراز نگرانی از حاشیه‌سازی‌ها پیرامون این سوال، خواستار تغییر نحوه بررسی آن در صحن علنی مجلس شده‌اند.

به‌‌رغم این نظرات، محمدرضا میرتاج‌الدینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور دیروز گفت: احمدی‌نژاد حتما در روز موعود برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان به خانه ملت خواهد رفت. سوال از رئیس‌جمهور که براساس ماده 197 آیین‌نامه داخلی مجلس صورت می‌گیرد، او را موظف می‌کند ظرف حداکثر یک ساعت به سوالات مطرح‌شده پاسخ دهد. نمایندگان منتخب سوال‌کننده نیز حداکثر 15 دقیقه فرصت دارند در این خصوص به اظهارنظر بپردازند.

چهارشنبه آخر سال، گفت‌و‌گو به جای سوال

با نزدیک شدن به روز چهارشنبه 7 نماینده تهران شامل احمد توکلی، حسین نجابت، پرویز سروری، الیاس نادران، زهره الهیان، حسین فدایی و علی زاکانی با صدور بیانیه‌ای درباره سوال از رئیس‌جمهور تاکید کردند، نگرانی آنها این است که خواسته یا ناخواسته به‌رغم اهتمام و دقت خوبی که نمایندگان و رئیس‌جمهور دارند، سوال از حاشیه‌ها به اغراض متعارف سیاسی آلوده شود که در این صورت فایده‌ای برای کشور و ملت نخواهد داشت.

این نمایندگان با اشاره به مشارکت گسترده مردم در انتخابات مجلس نهم، پیشنهاد کردند که به جای طرح سوال از رئیس‌جمهور، در این مقطع از وی دعوت شود با حضور در مجلس با تعاملی دوجانبه برای مشکلات مردم چاره‌جویی شود. الیاس نادران، نماینده تهران هم در نطق پیش از دستور خود در روز گذشته به بحث سوال از رئیس‌جمهور اشاره و اعلام کرد: سوال از رئیس‌جمهور و پاسخ وی می‌تواند در شفافیت مسائل و ابهام‌زدایی مفید باشد، اما نگرانی آن است که حاشیه‌ها به اغراض متعارف سیاسی آلوده شود.

پرویز سروری، دیگر نماینده تهران نیز در مورد طرح سوال از رئیس‌جمهور گفت: بهتر است طرح سوال از رئیس‌جمهور با توجه به انتخابات 12 اسفند صورت نگیرد، چون احتمال دارد این اقدام برای کشور هزینه داشته باشد و فرآیندی را در داخل و خارج به وجود آورد. روح‌الله حسینیان، دیگر نماینده تهران و رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی نیز از احتمال منتفی شدن طرح سوال از رئیس‌جمهور خبر داد و گفت: با توجه به حضور گسترده مردم در انتخابات و سیلی محکمی که مردم به گوش غرب نواختند، بهتر است موضوع سوال از رئیس‌جمهور بعد از دور دوم انتخابات مطرح شود؛ چراکه با آمدن رئیس‌جمهور به مجلس، بگومگوها بین دولت و مجلس درست می‌شود که در حال حاضر به صلاح نیست. وی احتمال داد که طرح این سوالات به دلیل تلاش‌های تعدادی از نمایندگان منتفی شود. از سوی دیگر، علی مطهری، نماینده تهران و یکی از طراحان سوال از رئیس‌جمهور که قرار است روز چهارشنبه به همراه غلامرضا مصباحی‌مقدم دیگر نماینده تهران به نمایندگی از طراحان، سوالات را مطرح کنند با واکنش به پیشنهاد ملغی شدن سوال از رئیس‌جمهور تاکید کرد: نگرانی این تعداد از نمایندگان جایی ندارد و آقای رئیس‌جمهور زیرک‌تر از آن است که بحث را به اغراض متعارف سیاسی بکشاند. وی یادآور شد: قطعا جلسه سوال از رئیس‌جمهور به تفاهم بیشتر مجلس و دولت و روشن شدن بسیاری از ابهامات خواهد انجامید و شکوهی بر شکوه انتخابات اخیر خواهد افزود.

سوال از رئیس‌جمهور نباید بزرگ شود

از دیگر سو علی‌ لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در برنامه تلویزیونی 30/22 شبکه دوم سیما درخصوص طرح سوال از رئیس‌جمهور گفت: سوال از رئیس‌جمهور موضوعی پیچیده نیست و تنها سوالی است که چند بند دارد. وی سوال از رئیس‌جمهور را یک رفتار دمکراتیک و منطقی دانست که خیلی نباید آن را بزرگ کرد.

تنها 3 سوال

در حالی که قرار است روز چهارشنبه رئیس‌جمهور با حضور در مجلس پاسخگوی پرسش‌های نمایندگان ملت باشد، خبرهای رسیده حکایت از آن دارد که از 10 محور سوال، قرار است تنها 3 سوال پرسیده و از 7 پرسش دیگر به احتمال زیاد چشم‌پوشی شود. دلیل 11 روز خانه‌نشینی رئیس‌جمهور، نپرداختن اعتبارات مترو و نحوه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها با شیب تند، 3 پرسشی است که در اولویت سوالات مجلس قرار گرفته است. طرح 10 محور سوال از رئیس‌جمهور در 18 اسفند از سوی هیات رئیسه اعلام وصول شد و سوالاتی چون نرخ رشد اقتصادی، در راس امور نبودن مجلس، عدم ابلاغ تشکیل وزارت ورزش و برکناری وزیر سابق امور خارجه جزء دیگر محورهای اعلام شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها