مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان از ثبت درخت گردوی کمان رستم شهمیرزاد در فهرست آثار ملی خبر داد. حمید یزدانی با اشاره به قدمت 300 ساله این درخت افزود: درخت یاد شده حدود 15 متر ارتفاع دارد و از ارتفاع 3 متری دارای تاج دو شاخه با زاویه باز است. / ایرنا
کد خبر: ۴۶۲۱۹۹

اسکان عشایر ایلام

مدیرکل امور عشایری استان ایلام گفت: بیش از 110 خانوار از جمعیت عشایری استان امسال در اجرای طرح اسکان عشایر ساماندهی شده‌اند.

یارمحمد کریمی با بیان این‌که بیش از 11 درصد جمعیت استان را عشایر تشکیل می‌دهد، به درآمد 139 میلیارد تومانی کل عشایر استان در سال اشاره کرد و افزود: این درآمد شامل تولیدات دامی، باغی، زراعی و صنایع ‌دستی آنهاست.

وی با اشاره به نابودی کامل مراتع قشلاقی استان ایلام بر اثر خشکسالی گفت: عشایر استان امسال از تعلیف دستی برای دام‌های خود استفاده کرده‌اند.

وی با بیان این‌که 2 درصد جمعیت کل کشور را عشایر تشکیل می‌دهد، خاطرنشان کرد: با توجه به خشکسالی‌های پی در پی در چند سال اخیر عشایر نیازمند توجه ویژه دستگاه‌های ذی ربط است./ایسنا

باستان‌شناسان در جستجوی معبد «لائودیسه»

باستان‌شناسان برای سومین بار، پس از انقلاب به نهاوند می‌روند تا شاید این‌بار ردپای بهتری از معبد ملکه لائودیسه، همسر آنتیوخوس سوم، پادشاه سلوکیان را در این شهر تاریخی بیابند. هرچند تاکنون آثاری از این معبد به دست ‌آمده اما تراکم ساخت‌ و سازها مانع از کشف آن شده ‌است.

مهدی‌ رهبر، باستان‌شناس سازمان میراث فرهنگی در این‌باره گفت: «سال گذشته به نهاوند رفتیم تا بقایای این معبد باستانی را که به زن آنتیوخوس سوم تعلق دارد، پیدا کنیم؛ اما در کمال تعجب با تراکم بیش از گذشته ساخت و ساز در این منطقه مواجه شدیم که احتمالا باعث از بین رفتن بخش بیشتری از آثار شده ‌است.

وی افزود: طی گمانه‌زنی‌های انجام گرفته آثاری از دوره سلوکیان کشف شد اما تراکم خانه‌ها و بیشتر از آن خیابان‌های منطقه امکان گمانه‌زنی بیشتر را نداد. احتمالا این ساخت‌وسازها روی محدوده معبد انجام گرفته ‌است./ خبرگزاری میراث فرهنگی

تولید 8 درصد هلوی دنیا در ایران

مدیرکل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در حال حاضر حدود 7 میلیون تن هلو در جهان تولید می‎شود که ایران با 570 هزار تن حدود 8 درصد تولید جهان را داراست.صفدر نیازی افزود: هلو یکی از مهم‌ترین درختان هسته‌دار است که در جهان کشت می‎شود، در حال حاضر حدود 7 میلیون تن هلو در جهان تولید می‎شود که ایران با 570 هزار تن حدود 8 درصد تولید جهان را داراست.

وی با بیان این‌که سال گذشته حدود 35 هزار تن هلو از سطح 4100 هکتار از باغات این استان برداشت شد، گفت: با توجه به شرایط جغرافیایی مناطق تولید هلو در استان که همان ارتفاع و نور فراوان است، محصول تولیدی کیفیت بسیار عالی دارد.

نیازی اضافه کرد: در سال‌های اخیر توسعه باغ‌های هلوی استان بشدت در حال افزایش است./فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها