بلومبرگ اعلام کرد ایران به‌رغم تحریم‌های بانکی غرب طی ماه‌های اخیر 1/1 میلیون تن گندم از کشورهای آلمان، کانادا، استرالیا و برزیل خریداری کرده و دو شرکت آمریکایی نیز در این قراردادها نقش داشته‌اند.
کد خبر: ۴۵۸۰۰۰

به گزارش پایگاه اینترنتی بلومبرگ، تهران طی دو هفته اخیر تلاش‌های خود را برای خریداری گندم در بازارهای بین‌المللی افزایش داده و تاکنون 1/1 میلیون تن گندم خریداری کرده است.

خرید این حجم گندم طی مدتی کوتاه نشان می‌دهد تلاش‌های آمریکا برای محدود کردن مبادلات مالی این کشور تاثیر مهمی در مبادلات تجاری ایران نداشته است.

مقام‌های ایران همچنین در حال مذاکره با کشورهای فروشنده گندم و غلات برای مبادله پایاپای با نفت و طلا هستند.

منابع آگاه افزودند، ایران برای ماه‌های فوریه تا آوریل 2012 میلادی بیش از 420 هزار تن گندم از آلمان، 300 تا 360 هزار تن از کانادا، 240 هزار تن از برزیل و 200 هزار تن نیز از استرالیا خریداری کرده است.

این در حالی است که دو شرکت بزرگ آمریکایی در این قراردادها نقش و مشارکت داشته‌اند. یک کارشناس ارشد اکراینی نیز تاکید کرد، سه کشتی با محموله 70 تا 80 هزار تن غلات اکراین در بنادر ایران منتظر تخلیه بار خود هستند.

وی افزود: اکراین با انجام مبادله پایاپای با ایران موافقت نکرده است و منتظر دریافت پول محموله‌های ارسالی این سه کشتی به ایران است. اکراین تنها حاضر است پول محموله‌های ارسالی به ایران را از طریق اعتبار اسنادی یا سایر حساب‌های اعتباری دریافت کند.

وزیر کشاورزی اکراین پیش از این تاکید کرده بود از سوی دولت اکراین هیچ محدودیتی برای روابط تجاری با ایران وجود ندارد. تنها مشکل بین تجار ایران و اکراین نحوه پرداخت پول محموله‌های ارسالی است.

وی افزود: وارد کنندگان ایرانی در حال مذاکره و رایزنی با عراق و ترکیه برای واردات گندم و آرد هستند.

بازرگانان آگاه افزودند، تجار خصوصی ایران همچنین قصد دارند مقادیر بیشتری گندم از روسیه با روبل خریداری کنند. اقدام ایران در خرید گندم با روبل از روسیه در واقع به نوعی دور زدن تحریم‌های غرب است.

با توجه به خودکفایی ایران در تولید گندم طی سال‌های اخیر، به نظر می‌رسد این میزان واردات با هدف ذخیره‌سازی و افزایش موجودی احتیاطی گندم در کشور صورت می‌گیرد.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها