از این پس قیمت فروش کالاهای وارداتی در بازار مانند کالاهای تولید داخل تحت نظارت نرم‌افزاری سازمان حمایت قرار می‌گیرد

آغاز کنترل قیمت کالاهای وارداتی

با راه‌اندازی قریب‌الوقوع یک سامانه جدید، قیمت فروش کالاهای وارداتی در تمام کشور یکسان شده و مورد کنترل و ارزیابی از نظر واقعی بودن قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۴۵۷۳۷۱

به گزارش خبرنگار جام‌جم، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تاکنون بر قیمت‌گذاری 2 گروه از کالاها و خدمات نظارت داشت. گروه اول کالاها و خدمات عمومی و گروه دوم کالاها و خدمات صنفی است. این نظارت از طریق سامانه اینترنتیir. 124 اعمال می‌شود.به طوری که همه تولیدکنندگان و فروشندگان کالا در کشور موظفند اطلاعات قیمتی کالای خود اعم از هزینه‌های تولید و هزینه‌های متفرقه مترتب بر آن را در آن سامانه وارد کرده و سامانه براساس فرمولی که در اختیار دارد، حدود قیمتی مجاز یک کالا را با احتساب سود معقول مشخص و ابلاغ کند.سازمان حمایت به کلیه تولیدکنندگان و فروشندگان کالا و خدمات اعلام کرده است هرگونه تغییر و افزایش قیمت در قالب این سامانه می‌باید از طریق تسلیم مدارک مثبته که حاکی از رشد هزینه‌های تولید یافروش کالا به هر صورت است، باشد و افزایش خودسرانه قیمت خارج ازir. 124 ممنوع است.

واردات هم نظارت می‌شود

حال براساس تصمیم جدید اتخاذ شده قرار است برآورد قیمت واقعی فروش کالاهای وارداتی نیز به سامانه اینترنتی ir. 124 اضافه شده و سازمان حمایت با تدوین فرمول خاصی، قیمت معقول فروش این کالاها را مشخص و در کل کشور یکسان کند.

در این باره محمدحسن نکویی‌مهر، رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اظهار کرد: سامانه برآورد قیمت فروش کالاهای وارداتی به منظور پیشگیری از هرگونه سوءاستفاده در قیمت کالاها به بهانه تغییرات نرخ ارز بزودی راه‌اندازی می‌شود.

وی در گفت‌وگو با مهر افزود: در راستای کنترل قیمت بازار و منطقی کردن ارزش کالاهای وارداتی، با توجه به نوسانات اخیر در نرخ ارز و نیز ضرورت ساماندهی این موضوع و پیشگیری از هرگونه سوءاستفاده در قیمت کالاهای وارداتی به بهانه تغییرات نرخ ارز، سامانه برآورد قیمت فروش کالاهای وارداتی بزودی آغاز به کار می‌‎کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: این سامانه براساس تعامل صورت گرفته میان سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و گمرک جمهوری اسلامی ایران فعال می‌شود.نکویی‌مهر گفت: با آغاز به کار این سامانه، متقاضیان می‌توانند بعد از دریافت نام کاربری، رمز عبور و راهنمای نحوه ثبت اطلاعات، ارزش کالای وارداتی خود بر مبنای ارزش اظهار شده و مورد تایید گمرک و سایر هزینه‌های مترتب بر واردات را در آن ثبت و به‌روزرسانی کنند.

جلوی چندگانگی قیمت‌ها را می گیریم

در همین حال، داوود موسوی، مدیرکل بررسی و تعیین قیمت سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با ارائه توضیحات بیشتری درباره کارکرد این سامانه به خبرنگار «جام‌جم» گفت: هم‌اکنون سازمان حمایت بر قیمت فروش کالاهای وارداتی نظارت ندارد و معلوم نیست قیمت این کالاها در بازار بر چه مبنایی تعیین می‌شود.

وی افزود: از سوی دیگر، یک نوع کالای وارداتی در نقاط مختلف کشور با قیمت‌های مختلف عرضه می‌شود. همچنین برخی افراد به بهانه تغییر قیمت ارز و سایر مسائل با تعویض برچسب، مرتبا قیمت کالاهای وارداتی را تغییر می‌دهند. حال آن که این کالاها با قیمت پایین‌تری وارد کشور شده است.موسوی تصریح کرد: برای جلوگیری از این گونه مسائل، سازمان حمایت در هماهنگی با گمرک و مجمع عالی واردات کار نظارت بر قیمت فروش کالاهای وارداتی را آغاز کرده است.

موسوی درباره روش کار سامانه جدید گفت: در هماهنگی‌ای که با گمرک ایران صورت گرفته، قرار شده ارزش کالاهای وارداتی اظهار شده در گمرکات، مبنای قیمت فروش آن کالاها در بازار باشد. بدین ترتیب از این پس و بتدریج واردکنندگان باید مدارک مثبته ارزشگذاری کالاهای خود در گمرک را در سامانه ir. 124وارد کرده و سایر هزینه‌های مترتب بر آن را نیز اظهار نمایند. سپس سامانه با استفاده از فرمولی تعریف شده، حدود قیمتی آن کالا را محاسبه و به واردکننده اعلام می‌کند.وی موظف خواهد بود آن قیمت را برای فروش کالای وارداتی‌اش به طور یکسان در کل کشور در نظر بگیرد.

وی خاطرنشان ساخت: اگر به هر دلیل نیاز به افزایش قیمت آن کالای وارداتی احساس شد، واردکننده مانند تولیدکننده داخلی باید تقاضا و مستندات افزایش قیمت خود را به سازمان حمایت ارائه داده و برای هرگونه افزایش قیمت مجوز دریافت کند.

مدیرکل بررسی و تعیین قیمت سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان درباره زمان آغاز به کار این سامانه گفت: زمان آغاز به کار این سامانه، کالاهای وارداتی که در مرحله اول در پوشش آن قرار می‌گیرند، محدوده جغرافیایی پوشش و سایر جزئیات اجرایی آن پس از نهایی شدن مشورت با مجمع عالی واردات و گمرک بزودی اعلام خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها