وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به مواضع اشتباه غرب در قبال ایران، تصریح کرد: به تصور من منطقه در جهت آرامش و حل و فصل پیش می رود. زمینه ای برای جنگ وجود ندارد. غرب می داند که اگر وارد جنگ شود آتشی که شعله ور خواهد شد تر و خشک را با هم خواهد سوزاند. به خاطر بیم از پیامدهای جنگ، حرکت به سمت حل و فصل پیش می رود.»
کد خبر: ۴۵۴۸۷۴

علی اکبر صالحی در مصاحبه با روزنامه الاخبار چاپ لبنان، گفت:«همواره در اظهاراتم اعلام کرده ام غرب تلاش می‌کند به نوعی با ایران تعامل کند که آن را مجبور سازد تعاملش را متناسب با تعامل غرب تغییر دهد. متاسفانه غرب در این توهم است که اگر به فشارهایش علیه ایران ادامه دهد و محاصره را تشدید کند این کشور تسلیم خواهد شد. ایران یک کشور متمدن با تاریخ کهن است که برای مقابله با این اقدامات خبرگی دارد.»

ایلی شلهوب خبرنگار الاخبار پرسید آیا تنگه هرمز را از اول ژوئیه آینده خواهید بست؟

صالحی گفت:«ما از بستن تنگه هرمز صبحت نمی کنیم . بر عکس تنگه هرمز برای ما و کشورهای همسایه و همه جهان مهم است. ایران پیش از هرکشور دیگری ماموریتش حمایت از امنیت و ثبات در خلیج فارس و تنگه هرمز است اما این امنیت باید گروهی باشد. قابل قبول نیست کشورهایی از خارج این منطقه، هویت طرف های استفاده کننده از این امنیت را در این تنگه مشخص کنند. من به برادرانم در منطقه توصیه می کنم بایکدیگر برای حفظ ثبات و امنیت در خلیج فارس همکاری و همیاری کنیم.»

الاخبار پرسید نظر شما درباره مراجعه اتحادیه عرب به شورای امنیت سازمان ملل متحد و درخواست آن برای مجازات سوریه چیست؟

صالحی گفت:«من از این تصمیم اعراب در شگفتم زیرا تصمیم سابق ایجاب می کرد که ناظرانی به سوریه بروند تا از اوضاع مطلع شوند و این کار هم شد. ناظران به سوریه رفتند و بیش از یک ماه در آنجا تلاش کردند و گزارش متوازنی نیز دادند. انتظار می رفت به این ماموریت ادامه دهند. ما متعجب و شگفت زده هستیم نمی دانیم چرا اتحادیه عرب کار ناظران را متوقف و به شورای امنیت مراجعه کرد.آنها در اجرای ماموریت خود موفق بودند».

خبرنگار الاخبار پرسید شما از رویدادهایی که اتفاق افتاده است چه تفسیری دارید؟

وزیر خارجه ایران گفت:«به نظر من در شیوه تعامل با سوریه نوعی ابهام وجود دارد. از ابتدا موضع رسمی ایران آن بود که دولت سوریه باید خواسته های ملت سوریه را از نظر تجدید نظر در قانون اساسی و برگزاری انتخابات پاسخ دهد. آنها قول دادند این کار را خواهند کرد و به وعده خود نیز عمل می کنند. قوانین اصلاح طلبانه ای صادر شده است و فوریه آینده نیز همه پرسی قانون اساسی برگزار خواهد شد. چرا به سوریه فرصت نمی دهند تا سوری ها خودشان اصلاحات لازم را انجام دهند».

ایلی شلهوب پرسید به نظر شما چرا این فرصت را نمی دهند ؟

صالحی گفت :«این سوالی است که تو باید از خود اعراب بپرسی. برادران عرب ما باید نوع تعاملشان را با سوریه توجیه کنند.کشورهای دیگری غیر از سوریه وجود دارند که در آنها حرکت جمعی وجود دارد. رییس جمهور آن تصمیم گرفت از قدرت کناره گیری کند اما دولت و نظام باقی مانده است و اصلاحات نیز به تدریج در آن به پیش می رود چرا به سوریه فرصتی را که به این کشور داده اند، نمی دهند.»

الاخبار پرسید شما به تازگی از ترکیه دیدار کردید و گفته شد یک سفر سرنوشت ساز بود و شما لمس کردید که موضع ترکیه در قبال پرونده های منطقه و در راس آن سوریه تغییر کرده است در این سفر چه گذشت؟

صالحی گفت:«ما همواره با برادران ترک خود در حال تماس و رایزنی هستیم. ما بهترین روابط را با این کشور داریم. من سال گذشته حدود هشت بار از این کشور دیدار کردم و آقای احمد داود اوغلو وزیر خارجه ترکیه نیز چهار یا پنج بار به ا یران آمد. او برادر بزرگوار و دوست است. ما در نهادهای بین المللی نیز با یکدیگر دیدار کرده ایم. دیدگاههای ما با ترکیه درباره بسیاری از مسائل و اموری که در سطح جهان و منطقه رخ می دهد تقریبا به یکدیگر شباهت دارد اما ما در برخی مسائل نیز با یکدیگر اختلاف داریم و اختلاف نیز امر طبیعی است. شیوه ما در تعامل با این اختلاف نیز افزایش رایزنی بین ماست تا حل شود. درباره سوریه نیز برادران ترک ما دیدگاه های خاص خودشان را دارند. آنها می خواهند اصلاحات به سرعت رخ دهد نه به آرامی ما نیز به آنها گفتیم تا زمانیکه بشار اسد رییس جمهور سوریه وعده اجرای اصلاحات را داده و گامهای ملموسی در این جهت برداشته است به او فرصت بدهید زیرا شتابزدگی در این کارها نیز امکان دارد نتایج منفی داشته باشد.»

الاخبار پرسید آیا آنها با این رویکرد پیشنهادی موافقت کردند؟

صالحی گفت :«نمی خواهم درباره این قضیه به جزئیات وارد شوم زیرا اینها مسائلی است که بین ما و آنهاست اما ما در حال رایزنی دائم با یکدیگر هستیم».

الاخبار پرسید ایران از روز اول اعلام کرده است از بشار اسد رییس جمهور سوریه حمایت می کند در مقابل کاملا روشن به نظر می رسد که بشار اسد نوک پیکان در رویارویی سوریه با عربستان و قطر است آیا زمان آن فرا نرسیده است که ایران به روی این کشورها عصا بلند کند؟

وزیر خارجه ایران گفت:«عصایی که ایران بلند می کند عصای دوستی و برادری و همبستگی است. این عصایی است که ما در اختیار داریم شبیه عصای موسی است نه عصای فرعون به همین سبب ما عصا بلند نمی کنیم که به سر دیگران بکوبیم آنچنانکه فرعون این کار را کرد. ما دارای منطق و عقل هستیم و از برادران سعودی و دیگران می خواهیم به حفظ امنیت و ثبات منطقه و امنیت و ثبات سوریه کمک کنند. عربستان و سوریه روابط بسیار خوبی داشتند و ما تعجب می کنیم چگونه این روابط مستحکم به ناگهان به دوری تبدیل شده است».

الاخبار پرسید آیت الله خامنه ای رهبر معظم ایران بیاناتی قوی در چارچوب حمایت از سوریه مطرح کردند به نظر شما این سخنان در عمل چگونه پیاده خواهد شد؟

صالحی گفت:«ما از روز اول اعلام کردیم دولت سوریه به مقاومت کمک کرده و سوریه کشور مقاومت و قویترین حلقه در محور مقاومت در منطقه است. این از مهمترین ویژگی های دولت و ملت سوریه است و امت عربی باید به این ویژگی اهمیت بدهد. دولت دمشق تنها دولتی است که با اسرائیل رویارویی و از مقاومت حمایت می کند به همین سبب است که این هجمه علیه سوریه صورت می گیرد. ایران نیز از روز اول در موضع دفاع از دولت و ملت سوریه ایستاده است. این موضع بدان معنا نیست که اگر ناکامی ها و موارد منفی وجود داشته باشد و ملت خواستار اصلاح آن باشد دولت سوریه پاسخ ندهد، بلکه بر عکس نظام سوریه باید این خواسته ها را برآورده کند.»

الاخبار پرسید بیش از 10 ماه از بحران سوریه می گذرد و هیچ مسئول بلند پایه ایرانی به آن سفر نکرده است آیا به زودی از دمشق دیدار خواهید کرد؟

صالحی گفت:«علی سعید لو معاون رئیس جمهور به سوریه سفرکرده است و من نیز با آقای ولید معلم وزیر خارجه سوریه در جده در نشستهای کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی دیدارکردم. ولید معلم از من خواست در نشست جده شرکت کنم و من نیز این کار را انجام دادم. من در تماس دائم با وی هستم . شماری از مسئولان ایرانی نیز به سوریه سفر کرده اند. وزیر مسکن به سوریه رفت و نشست های کمیته مشترک در دمشق برگزار شد.»

الاخبار پرسید آیا قصد دارید در آینده نزدیک به دمشق سفر کنید؟

صالحی گفت :«زمانش که برسد آن را اعلام خواهیم کرد».

الاخبار پرسید آیا شما درباره ثبات موضع روسیه و چین در قبال بحران سوریه اطمینان دارید؟

صالحی گفت:«به اعتقاد من روسیه و چین در قبال آنچه در جهان و به خصوص در منطقه خاورمیانه رخ می دهد نوعی تفاهم عمیق دارند. نمی توانم به نیابت از دیگران صحبت کنم اما این دست کم برداشت من است. در گذشته نیز تحلیل ها و برداشت های دوستان ما در روسیه و چین در ارتباط با حوادث منطقه بر اساس حسن نیت بود. مداخله خارجی و توطئه و امثال آن در منطقه نبود اما آنچه در منطقه رخ داده و مداخله خارجی واضح و روشن شده است، آنها نیز به شیوه متفاوتی فکر می کنند و رویکرد سیاسی آنان در قبال تحولات منطقه ملموس تر شده است.»

الاخبار پرسید آیا می توان از محور دمشق، تهران، مسکو و پکن سخن، گفت؟

صالحی گفت:«ما در حال رایزنی دائم با دوستان روس و ترک و دوستان خود در عراق هستیم. ما در حال تماس با بسیاری از کشورها از جمله وزیران خارجه برخی کشورهای عربی هستیم که نمی خواهم به اسامی آنها اشاره کنم و درباره بسیاری از مسائل بحث و تبادل نظر می کنیم. مسائلی وجود دارد که اکنون نمی خواهم به آنها بپردازم. آنچه می توانم بگویم آن است که حقایق بیش از پیش روشن می شود. درباره رویدادها هوشیاری وجود  دارد و ریشه های این تحولات نیز به صورت واقعگرایانه درک می شودکه زمینه را برای نزدیک شدن به یکدیگر فراهم می کند.»

الاخبار پرسید به نظر شما منطقه به کدام سمت و سو می رود به سوی آرامش یا تنش؟

صالحی گفت:« به تصور من منطقه در جهت آرامش و حل و فصل پیش می رود. زمینه ای برای جنگ وجود ندارد. غرب می داند که اگر وارد جنگ شود آتشی که شعله ور خواهد شد تر و خشک را با هم خواهد سوزاند. به خاطر بیم از پیامدهای جنگ، حرکت به سمت حل و فصل پیش می رود.»(واحد مرکزی خبر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها