173روز انتظار برای صدور کیفرخواست

روز شمار اختلاس 3 هزار میلیاردی

173 روز از بررسی پرونده اختلاس سه هزار میلیاردی گذشت و برخلاف قول و وعده مسئولان دستگاه قضا هنوز کیفرخواستی برای 50 متهم اصلی پرونده صادر نشده است.
کد خبر: ۴۵۴۱۰۱

رئیس جمهور دی‌ماه سال ۸۴ در جمع نمایندگان مجلس هفتم در صحن علنی گفت: اسامی مفسدان اقتصادی را اعلام می کنم. پس از گذشت یکسال هیچ نامی اعلام نشد تا اینکه مهرماه سال 85 در بیستمین سفر استانی رئیس جمهور در جمع مردم ساوجبلاق محمود احمدی نژاد اعلام کرد: به مفسدان اقتصادی که با رابطه بازی وامهای میلیاردی از بانکها گرفته‌اند، فقط ۱۵ روز وقت می‌دهم تا حساب خود را با آن بانکها تسویه کنند؛ در غیر این صورت اسامی آنان را برای ملت ایران افشا خواهم کرد.


فرصت 15 روزه رئیس جمهور به پایان رسید ولی تنها نام دو نفر اعلام شد که یک محمد رستمی صفا و دیگری العقیلی بود که این دو سالها بود در قوه قضائیه پرونده داشتند.


دور اول ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد به پایان رسید. او در آغاز دور دوم ریاست جمهوری اش اعلام کرد: اسامی مفسدان اقتصادی را به قوه قضائیه اعلام کرده و منتظر اقدام قاطع دستگاه قضا است.


ولی حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای پس از بررسی لیست ارسالی مفاسد اقتصادی از سوی رئیس جمهور 12 بار از تریبون نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به 12 سوال تکراری مبنی بر اینکه نتیجه نهایی لیست مفاسد اقتصادی که دولت به قوه قضائیه داده است گفت: در این لیست مفسد اقتصادی پیدا نکردیم.


تعقیب و گریز خبرنگاران برای کسب آخرین اطلاعات از لیست مفاسد اقتصادی رئیس جمهور با انتشار یک خبر در شهریور ماه سال 90 متوقف شد. خبری که نه خبرنگاران بلکه مسئولان و تمامی شهروندان ایرانی را در یک شوک بزرگ فرو برد. کشف اختلاس سه هزار میلیاردی توسط یک شرکت با همکاری چندین بانک دولتی!


روز 13؛ آغاز رسانه ای شدن پرونده اختلاس 3 هزار میلارد تومانی در قوه قضائیه


آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه پس از انتشار این خبر اعلام کرد: قوه قضائیه چند هفته قبل از انتشار این خبر بررسی پرونده را آغاز کرده است.


روز 27؛ معذرت خواهی دادستان کل کشور از مردم


14 شهریور ماه حجت الاسلام محسنی اژه ای در مورد اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی در بانک صادرات گفت: کیفرخواست برای متهمان صادر نشده ولی این پرونده ابعاد مختلفی دارد. دادستان کل کشور با انتقاد از خود گفت: شورای پول و اعتبار که دادستان کل کشور هم عضو آن است مجوز بانک ها را صادر می کند ولی زمانی که این متهم می خواست بانک ایجاد کند به ما نگفتند که تاکنون چقدر تسهیلات گرفته است و گزارش خلاف به سازمان بازرسی اعلام کردند. من به خودم می گویم محسنی اژه ای در آینده که در شورای پول و اعتبار می نشینی حواست جمع باشد.


حذف برنامه زنده تلویزیونی رئیس سازمان بازرسی کل کشور در مورد اختلاس


هنوز شهریور ماه به نیمه نرسیده بود که بازار شایعات داغ شد تا جائیکه صدا و سیما در بخش خبری 20:30 انگشت اتهام خود را به سوی سازمان بازرسی کل کشور گرفت و این سازمان را مقصر اصلی وقوع اختلاس عنوان کرد. این اقدام صدا و سیما موجب شد تا حجت الاسلام پورمحمدی رئیس سازمان بازرسی کل کشور از صدا و سیما بخواهد برای پاسخ به ابهامات مطرح شده با حضور رئیس کل بانک مرکزی نشست خبری به صورت زنده در سیما برگزار کند.


هر چند که بهمنی رئیس بانک مرکزی از حضور در سیما و مناظره زنده تلویزیونی خودداری کرد ولی پورمحمدی از صدا و سیما خواست تا به تنهایی با مردم سخن بگوید که این برنامه هیچ وقت اجرا نشد.


روز 36؛ تشکیل جلسه مسئولان عالی اقتصاد کشور


در تاریخ 23 شهریور ماه جلسه ویژه رسیدگی به اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی در نظام بانکی در وزارت اقتصاد با حضور مقامات ارشد اقتصادی و بانکی کشور برگزار شد. در این جلسه وزیر اقتصاد، قائم مقام بانک مرکزی، معاون امور بانکی وزارت اقتصاد، مدیرعامل بانک صادرات و برخی از مدیران عامل بانکهای کشور حضور داشتند.


روز 37؛ محسنی اژه ای مسئول رسیدگی به پرونده اختلاس بزرگ شد


در تاریخ 24 شهریور ماه سال جاری آیت الله صادق آملی لاریجانی طی حکمی حجت الاسلام محسنی اژه ای دادستان کل کشور را مسئول نظارت بر رسیدگی به پرونده فساد بزرگ مالی کشور کرد.


روز 39؛ محسنی اژه ای عازم اهواز شد


ظهر روز 26 شهریور ماه حجت الاسلام  غلامحسین محسنی اژه ای مسئول رسیدگی به پرونده اختلاس بزرگ برای نظارت بر پرونده های اختلاس و فساد مالی عازم اهواز شد.


روز 40


رئیس بانک مرکزی: دارایی‌های آریا بلوکه شد؛ هیچ پولی از کشور خارج نشده است


دادستان کل کشور: دستگیری 19 متهم پرونده اختلاس؛ پرونده به تهران منتقل شد


وزیر اقتصاد: امیرمنصور آریا دستگیر شد


صبح روز 27 شهریور محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی: خروج دوهزار میلیارد تومان از سه‌هزار میلیارد تومان اختلاس به خارج از کشور شایعه است. همچنین رئیس مجلس هم کمیسیون اصل 90 و قضائی را مسئول پیگیری اختلاس سه هزار میلیاردی کرد.


 27 شهریور ماه حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای که برای بررسی پرونده اختلاس به اهواز سفر کرده بود اعلام کرد: 19 نفر در این پرونده دستگیر شده و عده ای هم ممنوع الخروج شدند. همچنین هیچ پولی به خارج از کشور منتقل نشده و پرونده به تهران منتقل می شود.


سید شمس الدین حسینی وزیر اقتصاد هم در همان روز اعلام کرد که امیرمنصور آریا متهم اصلی اختلاس سه هزار میلیارد تومانی دستگیر شده است.


روز 43؛ رئیس قوه قضائیه: این فساد در دولت رخ داده و کوتاه نمی آییم


30 شهریور ماه آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه اعلام کرد: اختلاس اخیر را نمی دانیم اختلاس است یا نه باید تا انتها پیگیری کنیم. از مسئولان هم می خواهیم فرافکنی نکنند. ولی آنچه مشخص است این است که این فساد در دولت رخ داده و اگر در قوه قضائیه هم بود کوتاه نمی آمدیم. البته در مورد پرونده فساد اخیر باید بگویم که از دو ماه قبل با خبر بودیم.


روز 46؛ معاون اول قوه قضائیه: به مردم قول می دهیم متهمان پرونده عادلانه محاکمه می شوند


3 مهرماه حجت الاسلام ابراهیم رئیسی معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه مردم درخواست رسیدگی عادلانه به پرونده فساد مالی اخیر را دارند گفت: قول می‌دهیم که اراده‌ای جدی برای رسیدگی به این پرونده در دستگاه قضایی وجود دارد و با همه عاملان اینگونه جرائم برخورد قاطع می‌شود.


روز 47؛ از سوی دادستان کشور نخستین ابعاد پرونده اختلاس بازگو شد


4 مهرماه حجت السلام محسنی اژه ای برای نخستین بار ابعاد مختلف پرونده اختلاس سه هزار میلیاردی و دست داشتن بانک ملی، بانک صادرات و شرکت امیر منصور آریا را در نشست خبری رسانه ای کرد. وی همچنین اعلام کرد احتمال دست داشتن افراد با نفوذ در این پرونده وجود دارد.


روز 50؛ رئیس قوه قضائیه: خط قرمز نداریم/ هر مسئولی در این پرونده دست داشته باشد محاکمه می شود


روز 6 مهرماه رئیس قوه قضائیه در سفر استانی خود به زنجان گفت: به آن افرادی که در مورد اقدام قوه قضائیه در پرونده اختلاس بدگمان بوده و می گویند قوه قضائیه کاری انجام نداده می گویم که وقاحت هم حدی دارد. گفتن خط قرمز توهم است. هر مسئولی در این پرونده دخیل باشد محاکمه می کنیم.


روز 56؛ شناسایی 15 متهم؛ اموال شرکت آریا در حال شناسایی


12 مهرماه دادستان کل کشور در برنامه ویژه خبری از شبکه دو سیما اعلام کرد: 15 متهم در این پرونده شناسایی شدند. سال 88 سازمان بازرسی به مدیرعامل بانک ملی در مورد این شرکت هشدار داده بود و در 18 دیماه 88 هم کمیسیون اصل 90 در مورد شرکت آریا به بانک ملی هشدار داده بود. اموال متهمان در حال شناسایی است.


روز 62؛ بازداشت 14 نفر دیگر در پرونده اختلاس؛ تعیین تیم ویژه کارشناسی


18 مهرماه حجت الاسلام محسنی اژه ای اعلام کرد به دلیل اهمیت پرونده تیم ویژه کارشناسی و حسابرسی به پرونده اختلاس توسط کارشناسان و قضات زبده تعیین شده است. بازداشت 14 نفر دیگر در پرونده اختلاس اخیر.


روز 62؛ حکم جلب خاوری صادر شد


18 مهرماه دادستان کل کشور اعلام کرد: حکم جلب خاوری مدیرعامل اسبق بانک ملی به دلیل مرتبط بودن با پرونده اختلاس اخیر صادر شد. ما نمی دانستیم که خاوری تابعیت دو گانه داشته است.


روز 76؛ بازداشت 31 متهم پرونده؛ اختلاس شبکه ای بوده است


روز 2 آبان ماه دادستان کل کشور در برنامه ویژه خبری در شبکه دو سیما اعلام کرد: 67 نفر در پرونده فساد اخیر احضار شده و 31 نفر بازداشت شدند. 26 درصد وجوه در راه تنزیل صرف شده و در این پرونده شبکه ای جرائمی مانند تنزیل، پولشویی، اختلاس و فرار مالیاتی و جعل سند به چشم می خورد.


روز 77؛ تا یک ماه دیگر کیفرخواست صادر می شود


3 آبان ماه حجت الاسلام محسنی اژه ای در برنامه گفتگوی ویژه خبری در شبکه دو سیما اعلام کرد: تا یک ماه آینده یعنی روز سوم آذرماه نخستین کیفرخواست صادر می شود. هنوز منتظر خاوری هستیم. اگر نیامد از طریق اینترپل اقدام می کنیم.


روز 111؛ صدور کیفرخواست برای جهرمی؛ 50 متهم پرونده متهم به اخلال در نظام اقتصادی


7 آذرماه حجت الاسلام محسنی اژه ای در نشست خبری اعلام کرد: مبلغ یک هزار و 700 میلیارد تومان از پولی که به حساب امیرمنصور خسروی واریز شده بود شناسایی شد. 80 میلیارد پول اختلاس به ارز تبدیل شده است. 40 شرکت زیر مجموعه آریا ایجاد شده بود. همچنین 50 متهم اصلی این پرونده متهم به اخلال در نظام اقتصادی کشور هستند. کیفرخواست جهرمی مدیرعامل اسبق بانک صادرات صادر شد.


روز 115؛ بازجویی از عضو جدید شورای پول و اعتبار


11 آذرماه خبر می رسد که بازجویی از عضو جدید شورای پول و اعتبار درباره پرونده گروه امیر منصور آریا با احضار وی آغاز شده است.


روز 127؛ رئیس قوه قضائیه: صدور کیفرخواست نزیک است


23 آذرماه آیت الله صادق آملی لاریجانی اعلام کرد: در روند رسیدگی به پرونده فسادمالی اخیر ابعاد جدیدی مانند شبهاتی در خصوص واگذاری برخی کارخانه‌های مهم مانند کارخانه فولاد به این گروه متخلف مطرح شده و در حال حاضر در دست بررسی است. همچنین به زودی کیفرخواست متهمان پرونده صادر می شود.


روز 145؛ اعترافات جدید و تاخیر در کیفرخواست؛ردپای فرزند یک نماینده مجلس در پرونده


12 دی ماه دادستان کل کشور اعلام می کند که یکی از متهمان لب باز کرده و اعترافات جدیدی را بازگو کرده است. اسناد جدیدی که موجب می شود صدور کیفر خواست با تعویق انجام شود. دادستان کشور اعلام می کند که رد پای فرزند یکی از نمایندگان مجلس هم در این پرونده دیده شده همچنین جواهر 6 میلیارد تومانی که یکی از متهمان برای همسر خود خریداری کرده بود در این مخفیگاهها پیدا شد.


روز 151؛ پلیس آگاهی: پلیس 700 روز قبل از اختلاس خبر داشت


روز 17 دیماه سرهنگ محمدرضا مقیمی معاون مبارزه با جرائم اقتصادی پلیس آگاهی اعلام کرد: پلس از دو سال گذشته در جریان اختلاس سه هزار میلیاردی بود و هشدارهایی نیز به بانک صادرات داده بود.


روز173؛ هنوز خبری از کیفرخواست و دادگاه نیست


به گزارش خبرنگار مهر، می توان اینگونه عنوان کرد که با گذشت بیش از 173 روز از بررسی و پیگیری پرونده اختلاس سه هزار میلیاردی برخلاف قول و وعیدهای مسئولان دستگاه قضا هیچگونه کیفرخواستی برای 50 متهم ردیف اول پرونده صادر نشده است. )

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها