این روزها با پیشرفت روز افزون صنایع الکتریکی می‌توان گفت ما در دریایی از امواج الکترومغناطیس زندگی می‌کنیم و این امواج به‌جزیی از زندگی روزانه ما تبدیل شده‌اند. در این میان خیلی‌ها نگران تاثیر امواج الکترومغناطیس وسایل بی‌سیم بر سلامتشان هستند اما آیا این ترس، واقعی است؟ بعد از تلفن‌های همراه که حرف و حدیث‌های زیادی را به دنبال دارند، این‌بار نوبت اینترنت وایرلس یا بی‌سیم است که توجه کارشناسان را به خود جلب کرده است.
کد خبر: ۴۵۳۱۷۸

 طبق گزارشی که اخیرا توسط وزارت بهداشت کانادا منتشر شده تکنولوژی وایرلس یا بی‌سیم که به کاربران اجازه می‌دهد بدون کابل تلفن به اینترنت متصل شوند، هیچ تاثیر مضری بر ‌سلامت ندارد. همه وسایل الکترونیکی از جمله وایرلس‌ها میدان مغناطیسی دارند و تمام انواع میدان مغناطیسی که شامل فرکانس‌های بالا و پایین می‌شوند، قابل اندازه‌گیری هستند. هر فرکانس یک طول موج و حدی از انرژی کوانتومی را دارد. امواج الکترومغناطیس از نظر علمی سه مکانیسم دارند که می‌توانند بر سلامت ما تاثیر بگذارند؛ جریانات الکتریکی در بدن، جریانات گرمایی و اشعه‌های رسانا که میزان تاثیر این مکانیسم‌ها بربدن به میزان دفعات قرار گرفتن در معرض امواج و شدت انرژی بستگی دارد البته وایرلس یا تکنولوژی بی‌سیم غیررساناست و هیچ‌یک از این 3 مکانیسم نامبرده را در بدن ایجاد نمی‌کند.

از سوی دیگر، انرژی آن به قدری نیست که بتواند آسیب ژنتیکی داشته باشد و سبب سرطان شود. تحقیقات گسترده نیز نشان می‌دهند علایمی مانند سردرد، سرگیجه و افزایش ضربان قلب که اصطلاحا علایم حساسیت به میدان الکترومغناطیسی نامیده می‌شوند، در کاربران این تکنولوژی دیده نشده است. تکنولوژی بی‌سیم، میدان مغناطیسی‌ای برابر با مایکروویو دارد. در حالی که هنوز هیچ تحقیق علمی، مضر بودن یا بی‌ضرر بودن این تکنولوژی را به اثبات نرسانده، برخی از کارشناسان معتقدند باید تمام وسایل بی‌سیم از جمله تلفن بی‌سیم و اینترنت بی‌سیم را از خانه بیرون برد یا حداقل هنگامی که از آن استفاده نمی‌کنید، باید آنها را از برق بکشید. بنابراین با خیال راحت می‌توانید از این وسایل استفاده کنید.

آزاده سید میرزایی جهقی

منبع: scientific american

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها