ویکی پدیا، ششمین وب‌سایت پربیننده دنیای مجازی، دیروز همزمان با بررسی طرح مبارزه با تکثیر غیرمجاز محصولات دیجیتال در مجلس سنای آمریکا سیاهپوش شد. گوگل نیز در حمایت از این اعتراض لوگوی خود را سیاه کرد و گفته می‌شود موزیلا، فیس‌بوک، آمازون و ده‌ها سایت دیگر نیز بزودی دست به اقدامی مشابه خواهند زد. این اقدام برای اطلاع‌رسانی به میلیون‌ها کاربر اینترنتی و همچنین نشان دادن خطر تصویب چنین قوانینی از طرف دولت آمریکاست.
کد خبر: ۴۵۳۱۴۰

SOPAو PIPA، دو طرحی هستند که با هدف متوقف کردن سرقت‌های آنلاین در کنگره آمریکا در حال بررسی است. PIPA مخفف قانون حفاظت از آی‌پی است، و برای اولین بار در 12 می 2011 توسط 3 سناتور به مجلس سنای ایالات متحده معرفی شد. SOPA نیز مخفف قانون توقف دزدی آنلاین است و در 26 اکتبر 2011 توسط یکی از نمایندگان، به مجلس نمایندگان ایالات متحده ارائه شد. این قوانین می‌توانند فروش آنلاین فیلم‌های به سرقت رفته، موسیقی و دیگر محصولات هنری را به واسطه وادار کردن شرکت‌های اینترنتی برای مسدود کردن دسترسی به وب‌سایت‌های خارجی که این منابع را فراهم آورده‌اند، متوقف کنند.

اگرچه در نگاه اول چنین اقدامی مثبت قلمداد می‌شود، اما برخلاف موافقان که معتقدند این قوانین نمی‌توانند به وب‌سایت‌های آمریکایی آسیبی وارد کنند، گروه‌هایی هم هستند که نظری کاملا مخالف دارند. در واقع مخالفانی چون گوگل و ویکی‌پدیا این قوانین را برابر با سانسور محتوای اینترنت می‌دانند و کلیت آنها را برخلاف اصل آزادی اینترنت عنوان می‌کنند.

به این ترتیب در حالی که طرفداران این قانون می‌کوشند با تصویب آن از قانون کپی‌رایت حمایت کنند، اما مخالفان می‌گویند این قانون ممکن است دست آمریکا برای اعمال سانسور را باز بگذارد.

به همین دلیل گوگل در زیر لوگوی سیاه خود نوشته است: به کنگره بگویید: لطفا وب را سانسور نکن!

به اعتقاد مخالفان، این قوانین باعث می‌شود تا صاحبان وب‌سایت‌های اجتماعی مختلف مسوول کپی تمام مطالبی باشند که توسط کاربرانشان صورت می‌گیرد. این در حالی است که سایت‌هایی همچون ویکی‌پدیا، توییتر، فیس‌بوک، یوتیوب، سوند کلود و بسیاری از سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مشابه، همگی می‌توانند محلی باشند که کپی به شکل ناقص در آنها وجود دارد. در نتیجه همه این شبکه‌های اجتماعی در معرض خطر تعطیلی قرار می‌گیرند. حالا فکر کنید در صورت تصویب چنین قوانینی از این پس اینترنت بدون اصلی‌ترین وب‌سایت‌های خود چگونه خواهد بود؟

بهاره صفوی/ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها