زباله‌ها بدون ‌‌عمل جداسازی در بهترین مکان های توریستی انباشته شده است

فعالیت 31 مرکز غیراستاندارد دفن زباله در‌گیلان

استان گیلان مانند بسیاری از استان‌های کشور این روزها با دفن غیراصولی زباله روبه‌رو است به گونه‌ای که در حال حاضر انباشت زباله در این استان بدون هیچ‌گونه عمل جداسازی از مبدا در داخل و حاشیه جنگل‌ها و حتی در بهترین مکان‌های توریستی و طبیعی انجام می‌شود.
کد خبر: ۴۵۳۱۱۸

مدیرکل محیط‌زیست گیلان در گفت‌و‌گو با مهر با اشاره به این‌که دفن غیراصولی زباله عامل اصلی تخریب عرصه‌های جنگلی است، گفت: 31 مرکز دفن زباله غیراستاندارد در این استان فعال است.

امیر عبدوس افزود: تفکیک زباله از مبدا، ساخت کارخانه‌های تبدیل زباله به انرژی، تولید کمپوست از زباله و ساخت سیستم‌های تصفیه فاضلاب در استان‌های شمالی تنها راهکارهای ساماندهی زباله و فاضلاب در این مناطق است. اگر فکری اساسی برای رفع این مشکل نشود در آینده‌ای نه‌چندان دور خطرات جدی منابع و ذخایر آبی گیلان را تهدید خواهد کرد.

وی عمده‌ترین مشکل زیست‌محیطی استان گیلان را آلودگی آب ذکر کرد و گفت: هم‌اکنون فاضلاب‌های صنعتی، شهری و شیرابه‌های پسماندهای شهری آب‌های زیرزمینی، گیلان را تهدید می‌کنند.

عبدوس اظهار کرد: عمده‌ترین مشکلی که در گیلان برای دفع پسماندها وجود دارد، بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی است که دفن پسماند را غیرممکن می‌کند.

یک کارشناس مسائل زیست‌محیطی نیز با اشاره به این‌که آب مهم‌ترین نیاز انسان برای زیستن است که در سطح زمین و زیرزمین وجود دارد و نگهداری آن بسیار اهمیت دارد، گفت: بهره‌گیری نامناسب از آن ممکن است موجب آلوده شدن و در نتیجه زیان‌بخش بودن آن شود که بسیار خطرناک خواهد بود.

علی‌اصغر محمدی افزود: عمده‌ترین مشکل گودال‌های دفن زباله، مساله آلودگی آب‌های زیرزمینی در اثر نفوذ شیرابه است که به دلیل رعایت نشدن اصول دقیق مهندسی پدید می‌آید، در این محل‌ها آب‌های سطحی بتدریج برخی مواد زباله را در خود حل و با شیرابه زباله‌ها مخلوط شده و مایعی بسیار آلوده‌کننده تشکیل می‌شود.

در همین حال، مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان از معرفی 9 دهیار متخلف زیست‌محیطی در گیلان به مقامات قضایی خبر داد.

امیر عبدوس افزود: براساس ماده 7 مدیریت پسماند، مدیریت اجرایی تمام پسماندهای عادی در محدوده روستاها به عهده دهداری‌هاست که باید براساس ضوابط زیست‌محیطی مدیریت شود.

وی گفت: تمام دهیاران نسبت به ساماندهی زباله مسوولند و در صورت تمکین نکردن به ضوابط زیست‌محیطی دفع پسماند به مراجع قضایی معرفی خواهند شد. تاکنون 9 دهیار روستاهای گیلان به علت بی‌توجهی به حفظ محیط‌زیست روستاهایشان به مقامات قضایی معرفی شده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها